استانداردهای سوخت هواپیما و گریس پایه لیتیم

جلسه کمیته ملی استاندارد های سوخت های هوایی _ قابلیت واکنش پذیری با آب و استاندارد گریس پایه لیتیم در تاریخ 1394/10/05 در محل سازمان ملی استاندارد برگزار و به تصویب اعضاء کمیته رسید.

اهم گزارشات مطروحه به شرح ذیل می باشد:

v    فراورده های نفتی سوخت های هواپیما قابلیت واکنش پذیری با آب

 (ASTM D1094 : Standard  method  for  water  reaction  of   aviation  fuels)

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین روشی برای بررسی وجود اجزای امتزاج پذیر با آب موجود در سوخت های هوایی و تاثیر این اجزا بر تغییر حجم و سطح مشترک آب سوخت است. سوخت هواپیما نوع خاصی از سوخت های نفتی است که برای تولید نیرو در هواپیماها، هلیکوپترها و دیگر هواگردها استفاده میشود. سوخت های هواپیما معمولاً نسبت به سوخت هایی که در کاربردهای کمتر حساس مانند حمل و نقل جاده ای یا ایجاد گرما استفاده می شوند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. بیشتر سوخت های هواپیما انواع با کیفیتی از نفت سفید هستند که معمولاً افزودنی هایی برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدگی، انجماد و اشتعال در دمای بالا به آنها اضافه می شود.

روش آزمون : در دمای اتاق ml 20 از محلول بافر فسفات را در استوانه ریخته و حجم آن را با تقریب mlب 5/0 یادداشت کنید.  ml 80 از سوخت مورد آزمون را در دمای اتاق به آن اضافه کنید، درپوش استوانه‌‌ را ببندید. استوانه را به مدت  s5 ± min 2 در یک خط افقی دو یا سه ضربه در هر ثانیه با دامنۀ   cm12 تا cm 25 تکان دهید. بلافاصله استوانه را روی یک سطح بدون ارتعاش قرارداده و اجازه دهید، محتویات آن به مدت min 5 بدون تکان خوردن ثابت بماند. سپس بر طبق جداول مندرج در استاندارد تغییر حجم، شرایط سطح مشترک و درجه جداسازی دو فاز را یادداشت کنید.

v    گریس پایه لیتیم ویژگی ها

(IS 7623: Lithium base grease for industrial purposes – Specification)

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های گریس پایه لیتیم مناسب برای کاربردهای صنعتی و روانکاری یاتاقان های مسطح و یاتاقان های غلطکی مانند بلبرینگ ها می باشد. گریس های پایه لیتیم پایداری حرارتی بسیار خوبی دارند، همچنین دارای پایداری در برابر آب نسبتا مناسبی نیز هستند . این ویژگی در این نوع گریس ها باعث می شود که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. به این نوع گریس ها، گریس چند منظوره یا Multi purpose گفته می شود. لازم به ذکر است این گریس ها به خاطر پایداری حرارتی خوبشان به گریس نسوز معروف هستند. همچنین با توجه به کاربرد بسیار وسیع این گریس ها در چرخ خودروها و ماشین آلات سنگین به نام گریس چرخ نیز شناخته می شوند. این نوع گریس با وجود گرانتر بود نسبت به دو دسته دیگر، به دلیل تنوع بالای کاربرد، پر مصرف ترین نوع گریس صنعت هست.

بر طبق استاندارد مذکور موارد زیر مورد تجدید نظر قرار گرفت :

v    حداقل نقطه قطره، 180 درجه سلسیوس

v    گرانروی کینماتیک روغن استخراج شده از گریس در 100 درجه سلسیوس، 16-10 سانتی استوک

v    حداقل نقطه اشتعال روغن استخراج شده از گریس، 180 درجه سلسیوس

v    حداکثر مقاومت در برابر شستشو با آب در 79 درجه سلسیوس، 10 درصد وزنی

v    مقاومت در برابر اکسایش، 50 کیلو پاسکال

v    حداکثر آزمون جلوگیری از زنگ زدگی دینامیک در آب مقطر، 2

v    حداکثر آزمون گشتاور در دمای 20- درجه سلسیوس، 15/5 نیوتن متر ( این آزمون در شرایطی که امکان انجام آن در داخل کشور فراهم باشد، الزامی است)

 

جهت اطلاعات بیشتر با واحد تحقیقات (خانم جمشیدی) تماس حاصل فرمایید.

۷ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۱۹
تعداد بازدید : ۷۴۵