تشدید فشار بر تولیدکنندگان پلیمر کشورهای جی سی سی در سه ماهه اول 2016

تشدید فشار بر تولیدکنندگان پلیمر کشورهای جی سی سی در سه ماهه اول 2016
میزان تقاضا برای محصولات پلیمری در خاورمیانه، از اواخر ماه سپتامبر و به ویژه با پایان جشن عید قربان در کشورهای اسلامی، روندی نزولی داشته است.

به گزارش نیپنا به نقل از آی سی آی اس ( ICIS )، منابع صنعتی می گویند: تولیدکنندگان پلیمر کشورهای خلیج فارس پیش بینی می کنند که قیمت این محصولات در سه ماهه اول سال 2016 میلادی با کاهشی شدید همراه باشد. آن ها عواملی نظیر کاهش تقاضای منطقه ای، افزایش عرضه و ورود ایران به عرصه رقابت را از دلایل این موضوع می دانند.

یکی از عرضه کنندگان پلی اتیلن و پلی پروپیلن مستقر در خاورمیانه، از چشم انداز پیش روی بازار به شدت ابراز نگرانی کرد. بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

یکی از خریداران عمده این محصولات در خاورمیانه خاطر نشان کرد: با پایان عید قربان حجم خریدهای خود را کاهش داده ایم و تنها به میزان مورد نیاز ( Need-based buying ) خرید می کنیم.

از طرفی شرکت پتروشیمی بروج امارات در حال افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری خود به کمک سومین فاز توسعه ای موسوم به بروج 3 است.

بروج 3 دربردارنده یک واحد کراکر اتان با ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار تن در سال و تعدادی مجتمع تولید مشتقات پلیمری شامل یک واحد تولید پلی اتیلن سنگین و یک واحد تولید پلی اتیلن سبک خطی با ظرفیت ترکیبی ( combined capacity ) یک میلیون و 80 هزار تن در سال خواهد بود.

یک مجتمع تولید پلی اتیلن سبک با ظرفیت 350 هزار تن در سال و دو مجتمع تولید پلی پروپیلن با ظرفیت ترکیبی 960 هزار تن در سال نیز در این مجموعه قرار خواهد داشت.

شرکت پتروشیمی صداره عربستان نیز در هفتم دسامبر امسال یک واحد تولید پلی اتیلن سبک خطی را با ظرفیت 375 هزار تن در سال، در مجموعه جبیل راه اندازی کرد. واحد یادشده تنها یکی از 26 واحد پتروشیمی در نظر گرفته شده برای این مجموعه محسوب می شود.

همچنین بازگشت ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده پلی اتیلن خاورمیانه، می تواند به تشدید رقابت میان تولیدکنندگان این منطقه برای حضور در بازار اروپا دامن بزند.

۹ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۴۴۰