روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
حمایت نمادهای کوچک از شاخص
دوشنبه، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ١٤ واحدی (٠٢ /٠‌درصدی) در ٦١هزار و ٤٦٩ واحد متوقف شد. در شرایطی که شاخص برای هشتمین روز متوالی در کانال ٦١ هزار نوسان کرد همچنان شاهد حمایت سطح مزبور هستیم، اما شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) برای دومین روز متوالی با رشد پرشتاب تر ٤/ ٠ درصدی نسبت به شاخص کل همراه شد. امری که در فضای رکودی حاکم بر بورس، به فعالیت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر اشاره دارد. روز دوشنبه، نمادهای «وانصار» و «وپاسار» از گروه بانک‌ها بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «وغدیر»، «پارسان» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. قیمت‌های کنونی نفت، افت شدید قیمت فلزات پایه، به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی نگرانی‌ها از گزارش‌های ٩ ماهه شرکت‌های بورسی را ایجاد کرده و کم واکنشی بورس به اخبار مثبت و منفی را رقم زده‌اند.

بازار ارز
رفت و برگشت نرخ ارز
روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت ٥ تومانی به قیمت ٣٦٦٥ تومان معامله شد. در این روز معاملاتی در حالی که نرخ دلار به کمتر از ٣٦٥٠ تومان رسیده بود، اما ارزیابی از کف‌های قیمتی افزایش تقاضای دلار را به دنبال داشت. تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارز‌ها در بازار جهانی و همچنین کشورهای همسایه ایران، باعث شده فضای تقاضای آربیتراژی بر سر بازار، سایه افکند. در کنار این موضوع افت شدید قیمت نفت و رکوردزنی مداوم آن در مدار نزولی نگرانی از تضعیف سمت عرضه ارز را در هفته‌های اخیر به وجود آورده است. این عوامل در کنار تقاضاهای فصلی در ماه پایانی میلادی از نرخ دلار حمایت کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد تقاضا همچنان در حدی نباشد که نرخ دلار بتواند از سقف روانی قدرتمند ٣٧٠٠ تومانی عبور کند.

بازار سکه
افت سکه با فشار عوامل اثرگذار
هر سکه طرح جدید روز دوشنبه با افت ٥ هزار تومانی به قیمت ٩٣٦هزار تومان معامله شد. با اینکه خوش بینی‌ها نسبت به اونس به وجود آمده بود، اما روز دوشنبه با افت قیمت اونس طلای جهانی خوش بینی‌ها کمرنگ شد و قیمت سکه کاهش یافت. همچنین روز دوشنبه شاهد افت اندک نرخ دلار بودیم، بنابراین نرخ دلار نیز نتوانست از قیمت سکه حمایت کند. با این وجود، همچنان روند حرکتی اونس، خوش‌بینی‌ها نسبت به سکه را تقویت کرده است. امری که کم‌واکنشی سکه را در مقابل افت اخیر اونس و دلار رقم زد. بنابراین حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) افزایش یافته است. انتظار می‌رود اونس در روزهای پایانی سال در حبس بازه‌ای باقی بماند و نوسان شدید نرخ دلار نیز دور از انتظار است. بنابراین نوسان شدید قیمت سکه نیز انتظار نمی‌رود.

بازار طلای جهانی
حبس بازه‌ای اونس در روزهای پایانی
دیروز ساعت ١٦، اونس طلای جهانی به قیمت ١٠٧٠ دلار معامله ‌شد. پس از اینکه افت ٣ درصدی قیمت نفت روز دوشنبه بر اونس فشار آورد، روز سه‌شنبه قیمت اونس نوسان اندکی داشت. قیمت نفت از دوجهت بر اونس تاثیر می‌گذارد؛ رشد قیمت نفت، به‌عنوان عامل افزایش نرخ تورم، تقاضای طلا به‌عنوان کالای امن در برابر تورم را افزایش می‌دهد. همچنین افت بازارهای سهام با کاهش قیمت نفت، می‌تواند تقاضای اونس را افزایش دهد. اکنون اما، عامل اول بر بازار اونس غلبه کرده است. هم‌اکنون چشم‌انداز رشد نرخ بهره در سال ٢٠١٦، عامل تداوم فشار بر اونس است. در همین راستا تقاضای سهام صندوق‌های با پشتوانه طلا نزدیک به کمترین میزان در ٧ سال گذشته است. کارشناسان معتقدند کاهش حجم معاملات در روزهای پایانی سال می‌تواند اونس را در حبس بازه‌ای نگه دارد.

بازار اوراق مسکن
رشد «تسه»ها با تقویت تقاضا
روز دوشنبه، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد یک درصدی به قیمت ٧٢ هزار و ٥٠٦ تومان معامله شدند. گزارش بانک مرکزی حاکی از افزایش ٨/ ٤ درصدی حجم معاملات آذر نسبت به آبان است و حاکی از کاهش ٢/ ١ درصدی قیمت مسکن نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. با اینکه وام جدید مسکن از ابتدای دی ارائه شد اما قیمت‌های کنونی مسکن، جذابیت خرید را برای متقاضیان افزایش داده است. بنابراین انتظار می‌رود افزایش قدرت خرید متقاضیان با وام ٦٠میلیون تومانی مسکن، رشد پرشتاب‌تر تقاضای مسکن را به همراه داشته باشد. افزایش تقاضای «تسه»ها قیمت اوراق را نزدیک به میانگین فصل رونق مسکن (تابستان) قرار داده است. در شرایط کنونی، نرخ سود اوراق ٧/ ٢٢ درصد است که کارشناسان بر بالا بودن نرخ بهره با بازپرداخت ١٢ ساله، در شرایط کاهش نرخ تورم تاکید دارند.

بازار نفت
فشار افت تقاضا بر نفت
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٩ /٣٦ دلار معامله ‌شد. قیمت نفت روز دوشنبه با افت ٣ درصدی همراه شد. اما روز سه شنبه نوسانات اندکی داشت. کارشناسان معتقدند با کاهش حجم معاملات در روزهای پایانی سال، واکنش قیمت نسبت به عوامل اثرگذار شدیدتر است. در شرایط کنونی، رسیدن میزان خرید نفت ژاپن در ماه نوامبر به کمترین مقدار در ٤٦ سال گذشته، در کنار کاهش تولیدات صنعتی این کشور در ماه نوامبر، نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چهارمین مصرف‌کننده نفت را به وجود آورده است. کاهش تقاضای نفت اتحادیه اروپا نیز در ماه اکتبر برای اولین بار در ١٠ ماه گذشته، سمت تقاضا را تضعیف کرده است. این امر در شرایط مازاد عرضه کنونی چشم انداز نفت را تیره می‌کند؛ اما سرد شدن هوا در نیمکره شمالی می‌تواند به‌صورت مقطعی از قیمت نفت حمایت کند.
۹ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۴۸۱