ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات فرآورده‌های نفتی

ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات فرآورده‌های نفتی

بخش خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفتی با وجود تحریم، درآمد ارزی قابل قبولی داشته است، این مسئله موجب شده تا دولت با ارائه تسهیلات ویژه، موجب رونق بیشتر در صادرات فرآورده‌های نفتی شود، زیرا به گفته مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت امسال با کاهش قیمت نفت، درآمدهای کشور کاهش محسوس خواهد یافت.

خسرو تاج دردهمین همایش سالانه اتحادیه صادر‌کنندگان نفت و گاز و پتروشیمی که با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان بخش‌های دولتی برگزار شد، با اعلام این نکته گفت: اگر برای قیمت نفت میانگین 25دلار برای هربشکه محاسبه شود با فروش حدود یک میلیون بشکه در سال آینده چیزی نزدیک به 9 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت واگر بخواهیم نیم میلیون بشکه نفت هم به آن اضافه کنیم، در مجموع در سال آینده 13.5 تا 14 میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب کشورمان می‌شود که این مقدار برابر است با درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته.

وی گذر از اقتصاد نفتی را شعار ندانست و به نبود تشکل قدرتمند در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کشور اشاره کرد و گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند با ترسیم چشم‌انداز 5 تا 10 سال چنین نقشی را ایفا کند که این کار وظیفه دولتی‌ها نیست. وی ابراز امیدواری کرد تا برای پتروشیمی در بخش‌های پایین‌دستی فاینانس را از بانک‌های خارجی دریافت کنند تا کمبود منابع نیز مرتفع شود. بخش خصوصی می‌تواند به‌عنوان نماینده بخش دولتی دیپلماسی اقتصادی کشور را در این خصوص جلو ببرد و سخنگوی دولت باشد.

خسروتاج تاکید کرد: مشکل حضور شرکت‌های داخلی در بازارهای بین‌المللی با همکاری وزارت نفت و امورخارجه قابل‌حل است که اتحادیه این قابلیت را دارد تا بتواند معیارها و ضوابطی را برای حضور مستقیم بازار و نحوه حضور آنها جلو ببرد که این خود یک خود انتظامی است.

نظام بانکی آمادگی پیوند با بانک‌های جهانی را ندارد

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز در این همایش از عقب ماندگی اقتصادی کشور خبر داد و گفت: اقتصاد درحال پسا صنعتی شدن است اما ما در پی صنعتی شدن هستیم. اقتصاد دنیا با وجود ارتباطات و فناوری و عصر تجارت خلاق پیوسته است اما ما هنوز به دنبال دولت الکترونیک هستیم. ما با این سرعت نتوانستیم به سمت توسعه حرکت کنیم و از جایی که بودیم عقب‌تر مانده‌ایم و در زمان تحریم غفلت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در حال لغو شدن است، افزود: نظام بانکی ما آمادگی پیوند با بانک‌های جهانی را ندارد، زیرا متوجه شدیم مقرارت بانکی به کل عوض شده و همین اتفاق در همه حوزه‌ها قابل پیش‌بینی است. این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در تولید فرآورده‌های نفتی هر کسی بنا برتوان خود از رانت بهره می‌برد، تاکید کرد: اقتصاد ما با نفت ارزان نتوانسته به اقتصاد خلاق تبدیل شود. هم‌اکنون مزیت ما در مقابل کشورهای دیگر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دچار تهدید است و اگر در پساتحریم تهدید‌ها از فرصت‌ها بیشتر نباشد، کمتر نیست.

سلطانی ادامه داد: شرکت‌های فرآور‌ده‌های نفت و گاز و پتروشیمی در دوران پساتحریم باید به چند موضوع توجه کنند. تمرکز روی تحول در فرآیند‌ها در پساتحریم باید حتما انجام شود، در دوران پساتحریم بخش خصوصی حرکت را برای جایگزینی بخش دولتی باید سریع‌تر کند که این حرکت به جز با هم افزایی و بزرگ کردن بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

در این مراسم، سیدکمال سیدعلی رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، با بیان اینکه باید ریسک صادرات فرآورده‌های نفتی کاهش یابد، گفت: دولت 200 میلیون دلار سرمایه این صندوق را افزایش داده است و تلاش شده نرخ کارمزد برای محصولات پتروشیمی کمتر از نیم درصد باشد. همچنین در این همایش منصور معظمی با بیان اینکه در صورتی که سال آینده نفت با قیمت بشکه‌ای ۳۵ دلار صادر شود، در خوشبینانه‌ترین حالت درآمد نفتی ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود، گفت: رفع تحریم‌ها به معنای ایجاد فرصت برای کارآفرینان و بخش خصوصی است.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال آینده ۸۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی نیز پیش‌بینی شده است، اعلام کرد: نظام دولتی با نخبه سالاری و نوگرایی هماهنگی ندارد، از این رو باید بخش خصوصی تقویت شود. بنگاه‌های اقتصادی به‌شدت درگیر چالش مالی‌اند و متاسفانه بانک‌های ما در شرایطی قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند به آنها کمک کنند. وی از تقدیم لایحه بودجه در هفته آینده به مجلس خبر داد.

۹ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۶۲۵