فرآورش ٩ محموله میعانات گازی پارس جنوبی در پالایشگاههای نفت کشور

فرآورش ٩ محموله میعانات گازی پارس جنوبی در پالایشگاههای نفت کشور
قائم مقام مدیرعامل و مدیر بهره برداری پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس از انتقال و فرآورش ٩ محموله میعانات گازی پارس جنوبی با حجمهای مختلف به پالایشگاههای نفت و بورس انرژی با هماهنگی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

محمد علی دادور در گفتگو با خبرنگار شانا ، با بیان این که دو سیستم جانبی به این پالایشگاه متصل است، گفت: هم اکنون خط لوله ٣٨٨ کیلومتری خوراک این پالایشگاه ظرفیت انتقال روزانه ٥٠٠ هزار بشکه میعانات گاز را دارد، همچنین هم اکنون این امکان فراهم است تا میعانات گازی از پارس جنوبی به سمت انبار نفت شهید رجایی در بندرعباس منتقل شده تا از طریق خط لوله سراسری به پالایشگاههای نفت اصفهان و تهران فرستاده شود.

وی با یادآوری این که خط لوله خوراک پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از عیدفطر امسال با صددرصد ظرفیت در مدار بهره برداری قرار گرفته است ، گفت : این خط لوله دارای چهار دستگاه الکتروپمپ (هر یک به ظرفیت یکهزار و ٢١٤ متر مکعب در ساعت) است که هر چهار دستگاه آن آماده بهره برداری است.

دادور با اشاره به روند انتقال میعانات گازی پارس جنوبی به انبار نفت شهید رجایی برای استفاده در پالایشگاههای نفت کشور و فروش در بورس انرژی گفت: آخرین محموله به حجم ٢٥٠ هزار بشکه به تازگی به این انبار نفت منتقل شده است، وانگهی با هماهنگی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران مجموعا تاکنون ٩ محموله با حجمهای مختلف به این انبار نفت منتقل شده است.

به گزارش شانا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یک دهه از عمر خود فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است، عامل اصلی این تأخیر‌ها غلبه نگاه سیاسی بر مسائل اجرایی در ادواری از توسعه طرح بوده است، که خوشبختانه در دولت جدید، مسیر اولیه اجرای طرح هموار شده و عملیات با سرعت و کیفیت مطلوب به پیش می‌رود.

درحال حاضر برای ساخت این پالایشگاه از بهترین متخصصان نفت و گاز کشور بهره گیری شده و بازرسان بین المللی همواره به طور مستمر بر خرید‌ها و نحوه ساخت نظارت می‌کنند. با راه اندازی کامل فاز نخست این پالایشگاه، تامین بنزین مورد نیاز کشور تا پایان سال، خودکفایی در تولید این محصول راهبردی محقق می‌شود.

براساس برنامه ریزی ارائه شده به وزارت نفت، پس از راه اندازی فاز نخست این طرح، فازهای دوم و سوم این پالایشگاه نیز زود‌تر از زمان اعلام شده در فواصل چهار ماهه در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ٣٨۸ کیلومتر از منطقه گازی پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

۱۲ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۴۸۳