5شرط ایران برای امضای قرارداد با شرکت‌های نفتی بین‌المللی

معاون وزیر نفت با تشریح پنج شرط ایران برای واگذاری توسعه میدان‌های نفت و گاز به شرکت‌های بین‌المللی گفت: افزایش سهم سازندگان و صنعتگران ایرانی در اجرای پروژه‌های صنعت نفت از انتظارات شرکت نفت از طرف‌های خارجی است. به گزارش وزارت نفت، رکن‌الدین جوادی با تشریح مهم‌ترین انتظارات شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز ایران در دوران پسا‌تحریم افزود: بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) به‌عنوان کلید واژه اصلی همکاری‌های شرکت ملی نفت با شرکت‌های طرف قرارداد در صنعت نفت خواهد بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه همه شرکت‌های خارجی موظف به یک تعهد شفاف و جدی در رابطه با اجرای ضوابط بهداشت، ایمنی و محیط زیست در قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران هستند، اضافه کرد: در کنار رعایت الزامات HSE، افزایش سهم سازندگان و صنعتگران ایرانی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز کشور از دیگر انتظارات شرکت نفت از طرف‌های خارجی است.

47457353573573583563568358358358353

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه براساس قوانین کشور حداقل سهم ساخت داخل در پروژه‌های نفت و گاز کشور 51 درصد از سهم هر قرارداد نفتی است، اظهار کرد: قراردادهایی که اکنون در کشور اجرا می‌شود سهم ساخت داخل بالای 65 و تا 68 درصد است. این مقام مسئول تاکید کرد: انتظار این است که در قراردادهای توسعه شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت ملی نفت، این سهم ساخت داخل را از حداقل 70 درصد شروع کنند. جوادی یادآورشد: برنامه‌ریزی برای افزایش سهم سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی به 80 درصد هم آغاز شده است. 

وی از انتــقــــال دانــــش و تکنولوژی به‌عنوان سومین پیش شرط همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در صنعت نفت ایران نام برد و افزود: شرکت‌های بزرگی که در گذشته در ایران کار کرده‌اند به یاد دارند که بسیاری از تجهیزات شان را در ایران ساخته‌اند؛ نمایندگان‌شان را در کارخانجات ایرانی مستقر و کمک کردند سازندگان ایرانی با استانداردهای آن روز جهان ارتقا پیدا کنند. جوادی ادامه داد: البته اگر شرکت‌های خارجی علاقه‌مند باشند در ایران جایی برای ساخت کالا سرمایه‌گذاری کنند از این سرمایه‌گذاری جدید به طور قطع استقبال خواهیم کرد. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز مشترک، سهم شریک ایرانی 90 تا 95درصد تعیین شود، گفت: در نهایت، سهم شریک ایرانی به بیش از 99 درصد می‌تواند افزایش یابد، زیرا شرکت‌های ایرانی، توانمندی‌های خود را نشان داده‌اند. این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: در توسعه فقط نیاز به توسعه میادین نفت و گاز به تنهایی نداریم، بلکه در میادینی که این توسعه انجام می‌شود نیاز است که زیرساخت‌های مناسب فراهم شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس انتظار داریم در پیشنهادهای توسعه میدان‌های نفتی، ایجاد زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد و مسئولیت‌های اجتماعی با فرهنگ ایرانی و نیازمندی‌های مناطقی که در آنجا سرمایه‌گذاری می‌شود سرعت بیشتری یابد و شرایط زندگی مناسبی برای ساکنان بومی فراهم شود. وی با بیان اینکه انتظار داریم در اجرای طرح توسعه میادین نفت و گاز پیاده‌سازی آخرین استانداردهای اجرایی و آخرین دانش و تکنولوژی‌ها به کار گرفته شود، افزود: توسعه میادین مشترک نفت و گاز در اولویت اول توسعه صنعت نفت قرار دارد و بیشتر مناقصه‌هایی که اعلام خواهد شد با اولویت میادین مشترک خواهد بود. 

به گزارش ایرنا، همایش بین‌المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران روزهای هفتم و هشتم آذرماه با حضور نمایندگان 137 شرکت بین‌المللی از کشورهای مختلف در تهران برگزار شد. این همایش مورد استقبال شرکت‌های بین‌المللی فعال در صنعت نفت ایران و جهان واقع شد، به‌طوری که شرکت‌های معتبر نفتی، برای اطلاع از مفاد این مدل جدید قرارداد، نمایندگانی را به تهران اعزام کردند. کارشناسان در نشست‌های تخصصی همایش یاد شده جزییات مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) را برای نمایندگان داخلی و خارجی شرکت‌های نفتی تشریح کردند. همچنین در جریان برگزاری این همایش، 52 میدان نفتی و گازی ایران با هدف جذب منابع مالی و فناوری‌های جدید به نمایندگان شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی معرفی شد.

۱۴ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۴۹۳