طرح جدید صادرات به قفقاز/گاز ایران از مسیر ارمنستان به گرجستان صادر می شود

طرح جدید صادرات به قفقاز/گاز ایران از مسیر ارمنستان به گرجستان صادر می شود
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز گفت: بر اساس مذاکراتی که با گرجستان داشته ایم قرار است گاز را تا مرز ارمنستان برسانیم و گرجستان در مرز خود از ارمنستان گاز را تحویل بگیرد.
علیرضا کاملی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره طرح های جدید صادرات گاز، افزود: مذاکرات زیادی با گرجستان برای صادرات گاز به این کشور داریم. 
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ادامه داد: البته برای امضای قرارداد، باید طرح صادرات گاز به گرجستان مقرون به صرفه باشد.
کاملی درباره احتمال صادرات گاز به اروپا از مسیر گرجستان، گفت: بحث صادرات به اروپا از طریق خط لوله از نظر ما مردود است و آنچه که اولویت دارد، صادرات به شیوه ال.ان.جی است. 
وی گفت: مذاکرات با گرجستان برای صادرات گاز برای مصرف داخلی این کشور است و بحث صادرات به اروپا مطرح نیست. 
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درباره میزان صادرات گاز به این کشور گفت: حجم صادرات به این کشور 300 تا 500 میلیون فوت مکعب در روز خواهد بود که به مصرف نیروگاه ها می رسد. 
به گزارش ایرنا، هم اکنون بزرگترین خریدار گاز ایران کشور ترکیه است که روزانه حدود 30 میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر می کند.
در منطقه قفقاز، دو کشور آذربایجان و ارمنستان نیز خریدار گاز ایران هستند به طوری که ایران گاز آذربایجان را به منطقه خودمختار نخجوان سواپ می کند.
همچنین گاز ایران با برق ارمنستان تهاتر می شود بگونه ای که این کشور در مقابل دریافت گاز، برق به ما تحویل می دهد.
گرجستان آخرین کشور منطقه قفقاز است که تمایل خود برای خرید گاز از ایران را اعلام کرده که در صورت تحقق، همه کشورهای قفقاز مشتری گاز ایران خواهند شد.
«کاخا کالادزه» وزیر انرژی گرجستان نیز پیش از این اعلام کرده بود: احتمال می رود گرجستان در آینده خریدار گاز طبیعی ایران باشد.
وی افزوده بود: گرجستان که جایگزین دیگری ندارد، قادر می تواند از طریق آذربایجان یا ارمنستان از ایران گاز بخرد. این یک پروژه بلندمدت است که باید به دقت روی آن کار شود.
۱۴ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۶۳۰