فقط ۵ درصد صادرات ایران به شورای همکاری خلیج فارس می‌رود

فقط ۵ درصد صادرات ایران به شورای همکاری خلیج فارس می‌رود
بر اساس آمارهای بانک جهانی در سال ۲۰۱۴، فقط ۵ درصد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رفته است که شامل ۲ درصد به عربستان، ۲ درصد به امارات و یک درصد به عمان بوده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری گالف نیوز، یک کارشناس اقتصادی اماراتی مدعی شد، تبعات اقتصادی تنش در روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس احتمالا بیشتر به ضرر ایران خواهد بود.
عربستان روز یکشنبه روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. امارات نیز روز دوشنبه سطح روابط خود با ایران را به سطح کاردار تقلیل داد و از ایران نیز خواست تا تعداد دیپلمات های خود در این کشور را کاهش دهد.
محمد الاسومی، کارشناس توسعه اقتصادی و اجتماعی در امارات و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ستون نویس روزنامه گالف نیوز گفت، هرگونه تبعات اقتصادی احتمالا برای اقتصادهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جزئی خواهد بود.
«اگر این وضعیت ادامه یابد، عمدتا بر اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت. ایران از قبل هم تحت تحریم بوده است. اگر در دوران تحریم ها، آنها روابط بدی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشتند، آسیب بیشتری می دیدند. فکر نمی کنم قضیه مشکل بزرگی برای کشورهای شورای همکاری به وجود بیاورد. حجم مبادلات تجاری ما با ایران محدود است. فرصت های دیگری (برای ما) وجود دارد.»
هرچند امارات یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در طی 15 سال گذشته بوده، با توجه به اینکه ارزش صادرات غیرنفتی ایران در سال 2014 به 11.5 میلیارد دلار رسید، اما این مبادلات عمدتا یک سویه بوده است.
بر اساس آمارهای بانک جهانی در سال 2014، فقط 5 درصد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رفته است(2 درصد به عربستان، 2 درصد به امارات و یک درصد به عمان).
ایران از زمان تحریم های آمریکا و کشورهای غربی، برای واردات کالا متکی به امارات و چین بوده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، سهم واردات کالا به ایران از امارات از 14 درصد در سال 2000 به 39 درصد در سال 2014 رسید. در همان بازه زمانی، واردات از چین از 7 درصد به 33 درصد رسید.
۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۴۴۰