مسکو درحال برداشتن گام‌های جدی برای تجارت با ایران است

مسکو درحال برداشتن گام‌های جدی برای تجارت با ایران است
وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: «ما در حال برداشتن گام های جدی در زمینه تجارت با ایران هستیم که این به معنای کاهش و در برخی موارد حتی لغو تعرفه های گمرکی به خصوص در زمینه محصولات کشاورزی است.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری گلوبال میت نیوز، بر اساس موافقتنامه تجاری اخیری که به امضا رسیده، شرکت های ایرانی احتمالا مجوز صادرات گوشت مرغ بدون تعرفه گمرکی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان را خواهند داشت.
سرگی دانکورت، رئیس سازمان نظارت بر محصولات دامی روسیه (روسلخوزنادزور) در بیانیه ای اعلام کرد: «پس از تکمیل مرحله نهایی ارزیابی های دامپزشکی، سازمان دامپزشکی ایران مجوز عرضه گوشت گاو و مرغ و فرآورده های گوشتی توسط دو شرکت روسی بریانسک برویلر و بریانسک میت را صادر خواهد کرد.»
در مقابل، روسیه قول داده که تعرفه واردات برخی فراورده های گوشتی به این کشور توسط شرکت های ایرانی را کاهش دهد یا حتی لغو کند.
الکسی یولیکایف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: «ما در حال برداشتن گام های جدی در زمینه تجارت با ایران هستیم که این به معنای کاهش و در برخی موارد حتی لغو تعرفه های گمرکی به خصوص در زمینه محصولات کشاورزی است.»
پیشتر، مقامات ایرانی گفته بودند این کشور قادر به عرضه ماهانه 10 هزار تن گوشت مرغ، (سالانه120 هزار تن) به روسیه است. در عین حال، به رغم موافقت با صادرات محصولات 6 شرکت ایرانی در می 2015، تحویل محصولات عملا آغاز نشده، زیرا با توجه به نرخ های فعلی، تعرفه های گمرکی و قیمت ها در بازار روسیه منطقی نیست.
تقاضای فعلی روسیه برای واردات گوشت مرغ سالانه 200 هزار تن براورد شده، اما با توجه به تحریم واردات مواد غذایی اروپایی به روسیه و ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ترک به این کشور، گفته می شود که شرکت های ایرانی می توانند جایگاه مناسبی در بازار روسیه به دست بیاورند.
به گفته نمایندگان روسلخوزنادزور، نمایندگان دو کشور در حال مذاکره در مورد بسته ای از اقدامات برای تضمین ترانزیت فرآورده های گوشتی به کشورهای ثالث هستند. ایران قبلا تایید کرده که محصولات روسی با منشاء حیوانی می توانند از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث ترانزیت شوند، به شرطی که آنها مجوز لازم از روسلخوزنادزور را داشته باشند. در عین حال، روسیه وعده داده که همان تسهیلات را از آغاز سال 2016 برای محصولات ایرانی فراهم کند.
۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۵۵۴