احتمال وضع عوارض بر صادرات پتروشیمی

احتمال وضع عوارض بر صادرات پتروشیمی
معاون وزیر نفت درباره محصولاتی که کمبود آنها در کشور محسوس است،گفت: در راستای حمایت از تولید داخل ممکن است، عوارض صادراتی بر پتروشیمی وضع شود.
عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه بعضی محصولات پتروشیمی که با کمبود مواجهند، گفت: چنین مواردی هم در محصولات پتروشیمی‌های گازی و هم در محصولات پتروشیمی پلیمری‌ وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در کشور با کمبود پلی استایرن یا پلی بوتادین را که بخشی از ماده اولیه کارخانه‌های لاستیک است، مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: درباره محصولاتی که کمبود آنها در کشور محسوس است، در راستای حمایت از تولید کننده داخلی ممکن است عوارض صادراتی وضع شود، اما در 80 درصد از محصولات پتروشیمی کمبودی در کشور وجود ندارد و مازاد آن در حال صادرات است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: قرار شرکت ملی پتروشیمی با همه پتروشیمی‌ها این بوده است که ابتدا نیاز کشور تأمین و سپس محصولات صادر شوند، اما اگر این همکاری اتفاق نیفتد و بعضی تولید‌کنندگان پتروشیمی به تأمین نیاز داخل توجه نکنند، در آن زمان راهکار قانونی دولت برای تنظیم بازار وضع عوارض صادراتی است.

بیات با تاکید بر اینکه این مسئله برای دولت مطلوب نیست، افزود: با اینکه اکثر پتروشیمی‌ها خصوصی شده‌اند و پتروشیمی تولید کننده دولتی -جز سهم 70 درصدی پتروشیمی تبریز که آن هم به زودی خصوصی می‌شود نداریم- اما پتروشیمی‌ها همکاری خوبی در تامین نیاز داخل داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به حضور اغلب مجتمع‌های پتروشیمی‌ در مناطق ویژه اقتصادی،‌ وضع عوارض قانونی روی محصولات صادراتی این پتروشیمی‌ها به راحتی ممکن نیست، از سوی دیگر به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد و با توجه به دریافت خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس ارز دولتی و فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت آزاد در بازار، تحقق این سیاست با چالش مواجه خواهد شد.

در عین حال توجه به این نکته نیز ضروری است که بدون حل مشکل مداخلات دولت در قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و همچنین تعهد مجمع‌های پتروشیمی به قراردادها یا رویه‌های بین شرکت‌های بالا، میان و پایین دستی، حل مشکل کمبود خوراک مجتمع‌های پایین‌دستی پتروشیمی ممکن نخواهد بود.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۰:۵۸
تعداد بازدید : ۹۷۳