روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
کانال‌شکنی شاخص با هجوم خریداران
دیروز شاخص کل بورس با رشد ٣٢٨ واحدی (٥٣/ ٠ درصدی) و ثبت بیشترین رشد روزانه از ٢٥ مهر، در ٦٢ هزار و ٥٦ واحد متوقف شد. دیروز پس از ١٢ روز نوسان در کانال ٦١ هزار واحدی، شاخص توانست وارد کانال جدید شود. رشد چشمگیر تعداد معاملات در کنار رشد ٥/ ١درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) به افزایش تحرک معامله‌گران حقیقی به ویژه در نمادهای کوچک‌تر اشاره دارد. چشم‌انداز اجرایی شدن برجام، روند کاهش غیردستوری نرخ سود و رشد نرخ دلار در بازار آزاد، از جمله عوامل حمایت از شاخص هستند. اما در میان‌مدت روند اجرایی شدن موارد مذکور می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. همچنان نگرانی از انعکاس قیمت‌های پایین جهانی کالاهای پایه بر گزارش‌های ٩ ماهه، نگرانی از بودجه ٩٥، ابهامات در برخی صنایع کلیدی و تنش‌های ژئوپلیتیک موانع رشد پایدار شاخص محسوب می‌شوند.

بازار ارز
عبور از سقف چهارم در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ٢٣ تومانی به نرخ ٣٧٠٣ تومان معامله شد. دلار که پنج ماه ابتدایی سال را زیر کانال ٣٤٠٠ تومانی سپری می‌کرد، اکنون توانسته از چهار سقف روانی عبور کند. افت نکردن نرخ دلار پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، باعث شد تا بخش مهمی از تقاضا که در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای بودند، وارد بازار ارز شود. این موضوع در کنار افت شدید قیمت نفت و در نتیجه، نگرانی از تضعیف سمت عرضه دلار باعث حمایت از نرخ‌ها در بازار ارز شد. همچنین، رشد ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی با ایجاد تقاضای آربیتراژ موجب رشد نرخ دلار در بازار تهران شد. طی روزهای اخیر نیز، قطع روابط دیپلماتیک ایران-عربستان عامل روانی دیگری در تقویت نرخ دلار محسوب می‌شود که هم‌افزایی این عوامل، عبور از سطح ٣٧٠٠ تومانی را ممکن ساختند.

بازار سکه
حمایت دوجانبه از سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٥ هزار تومانی به قیمت ٩٤٢ هزار تومان معامله شد. در شرایط رشد قیمت اونس و صعود نرخ دلار قیمت سکه با رشد همراه شد. افت بازارهای سهام جهانی، در کنار تشدید تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان اونس طلای جهانی را در اولین روز معاملاتی سال با رشد ٣/ ١ درصدی همراه کرد. روز سه‌شنبه نیز شاهد تداوم رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس بودیم. همچنین تشدید نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه با تشدید تنش‌های بین‌المللی، سطح ٣٧٠٠ تومانی نرخ دلار را شکست. همچنان به نظر می‌رسد با وجود حمایت عوامل بنیادین، نرخ دلار برای رشد بیشتر با مقاومت‌هایی همراه باشد. در شرایط کنونی، شاهد کم واکنشی سکه نسبت به عوامل اثرگذار هستیم که قیمت بازاری آن را پایین تر از ارزش ذاتی قرار داده است که همگرایی آن در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی
انعکاس ریسک‌گریزی در اونس
دیروز ساعت ١٦، اونس طلای جهانی به قیمت ١٠٨٠ دلار معامله ‌شد. روز سه شنبه شاهد افزایش تقاضای محافظه کارانه اونس بودیم. روز دوشنبه افت ٧ درصدی (افت ارزش ٥٩٠ میلیارد دلاری) بازار سهام چین با تقویت تقاضای محافظه کارانه طلا، قیمت اونس را به بالاترین میزان (٣/ ١٠٨٣ دلار) در ٤ هفته گذشته رساند. تداوم افت بازارهای سهام در روز سه‌شنبه عامل حمایت از قیمت اونس شد. این عامل، در کنار تشدید تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان در شرایط کنونی از اونس حمایت می‌کند. با اینکه بانک مرکزی چین، اقدامات حمایتی و انبساطی زیادی را برای حفظ شاخص سهام کرده است اما نگرانی‌ها از اقتصاد این کشور همچنان با تقویت ریسک گریزی تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا و ین افزایش یافته است. به‌صورتی که تقاضای محافظه کارانه اونس اثر منفی رشد شاخص دلار را تعدیل کرده است.

بازار اوراق مسکن
تثبیت «تسه»ها در حبس بازه‌ای
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٢/ ٠ درصدی به قیمت ٧٢ هزار و ٨٥٩ تومان معامله شدند. با ارائه تسهیلات جدید با سقف ٦٠ میلیون تومان از ابتدای دی ماه، در تقابل عوامل اثرگذار، حبس بازه‌ای این اوراق رقم خورده است. از سویی، افزایش قدرت خرید موجب افزایش تقاضا شده است. از طرف دیگر، نرخ سود کنونی این اوراق (٧/ ٢٢ درصد) با دوره بازپرداخت طولانی مانع از رشد پرشتاب «تسه»ها شده است. با این حال، امکان تامین بخشی از تسهیلات سپرده بانک مسکن از طریق این اوراق، در کنار کاهش قیمت مسکن نسبت به سال گذشته و ثبات نسبی این قیمت‌ها در ٩ ماه ابتدایی سال، افزایش تقاضای این اوراق را رقم زده است. اما با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود تسهیلات و قیمت، با وجود رشد تقاضا این اوراق در مقابل رشد پرشتاب تر مقاومت می‌کنند.

بازار نفت
کمرنگ شدن اثر ژئوپلیتیک در بازار نفت
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٧/ ٣٦ دلار معامله ‌شد. روز سه شنبه، نگرانی از افت تقاضا، اثر تنش‌های ژئوپولیتیک عربستان و ایران را تعدیل کرد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود تنش‌های سیاسی اولین و پنجمین صادرکننده نفت در اوپک به اختلاف جدی منجر نشود، شاهد بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین بودیم. از سمت تقاضا، نگرانی‌های تازه از افت تقاضای نفت چین پس از افت ٧ درصدی شاخص سهام این کشور روز دوشنبه، بر نفت فشار آورد. با وجود تلاش دولت چین، روز سه شنبه نیز بازار سهام این کشور افت کرد و نگرانی‌ها از کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت باقی ماند. از سمت عرضه نیز حجم بالای تولیدات اوپک و روسیه و چشم‌انداز افزایش صادرات ایران عامل فشار بر قیمت نفت هستند. برآیند این عوامل همچنان چشم انداز نفت را تیره کرده است.
۱۶ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۵۱۶