هند مابقی طلب نفتی ایران را به روپیه می‌پردازد

هند مابقی طلب نفتی ایران را به روپیه می‌پردازد

ایران و هند توافق کردند با کنار گذاشتن دلار تمام بدهی نفتی باقی‌مانده هند به ایران به روپیه پرداخت شود. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندین اکسپرس، هند و ایران در تدارک برای تجارت آینده خود به واحد‌های پولی دو کشور توافق کردند که دلار را کنار گذاشته و طرف هندی تمام بدهی باقی‌مانده نفتی خود به ایران را به روپیه پرداخت کند. بدهی نفتی هند به ایران که 6.5 میلیارد دلار است 55 درصد کل بدهی نفتی این کشور به ایران را تشکیل می‌دهد و بر این اساس این پول به روپیه در حساب شرکت ملی نفت ایران در بانک‌های هندی واریز خواهد شد.

4457573234463473457883483573353573

منابع آگاه می‌گویند: کارها برای توافق با ایران به‌منظور پرداخت بدهی نفتی به روپیه در جریان است. منابع آگاه گفتند: وزارت دارایی هند در حال ارائه پیشنهادی در خصوص توقف معافیت مالیاتی پرداخت‌هاست. پالایشگاه‌های هندی از سال 2013 زمانی‌که مسیر پرداخت پول نفت ایران از طریق هالک بانک ترکیه به دلیل تحریم‌های آمریکا و اروپا بسته شد 45درصد از طلب نفتی ایران را به روپیه در بانک UCO ‌کلکته واریز می‌کنند. 

توافق پرداخت پول نیازمند اصلاحاتی است، چرا که معافیت مالیاتی مربوط به توافق قبلی در ژانویه 2012 است که تنها 45درصد پرداخت‌ها به روپیه صورت می‌گرفت. در بودجه سال 2013-2012 پالایشگاه‌های هندی از نگه داشتن مالیات 40درصدی در پرداخت‌ها به شرکت ملی نفت ایران معاف شدند.

منابع آگاه گفتند: بانک IDBI که به دلیل نداشتن شعبه‌های خارجی از تحریم‌های جهانی مصون مانده است، اجازه دارد یک حساب مشترک افتتاح کرده که در آن 4میلیارد دلار برای واردات غیرنفتی ایران از هند واریز خواهد شد. 2.5میلیارد دلار باقی‌مانده طلب نفتی ایران در بانک UCO کلکته واریز می‌شود. یک منبع آگاه گفت: یکی از گزینه‌های مورد بررسی پرداخت 150 میلیون دلار وام به ایران برای توسعه بندر چابهار از طریق بانک UCO است.

این منابع افزودند: ایران قصد دارد از این حساب‌های روپیه‌ای در بانک‌های هندی به‌عنوان پشتوانه‌ای برای انتشار اسکناس توسط بانک مرکزی استفاده کند و زمانی‌که تحریم‌ها لغو شوند، سهم بزرگی از این پول از طریق تبدیل به یورو به ایران وارد خواهد شد. سیاست تبدیل ارز بخشی از طرح دو کشور در آستانه افزایش قابل توجه تجارت دوجانبه پس از لغو تحریم‌هاست. دو طرف در تدارک یک توافق تجارت حرفه‌ای و کار روی افزایش فعالیت‌های بانکی هستند و وزارت دارایی هند تایید کرده که ایران از فهرست موارد حساس خارج شود.

۱۶ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۶۰۷