سرمایه گذاران خارجی با حل شدن مسائل سیاسی به ایران می آیند

سرمایه گذاران خارجی با حل شدن مسائل سیاسی به ایران می آیند
کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی دارای انعطاف خوبی است،گفت: حضورسرمایه گذاران خارجی در ایران وابسته به مسائل منطقه ای و سیاسی است.

نرسی قربان در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که تلاش زیادی برای تنظیم قرارداد IPC از سوی کمیته بازنگری قراردادهای نفتی انجام شده است، تصریح کرد: مشکلاتی که در قراردادهای بای بک وجود داشت در این قرارداد وجود ندارد.

وی درباره حضور شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: حضور شرکتهای خارجی در ایران وابسته به مسائل منطقه ای و سیاسی است و اینگونه نیست که تنها با یک مدل، سرمایه گذارخارجی به ایران بیاید.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با تاکید بر این که مسائل تحریمها باید حل شود و مسائل منطقه ای نیز تا حدی به سرانجام برسد، خاطر نشان کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی مدلی خوب و انعطاف پذیر است که در شرائط موجود یکی از بهترین راهکاریها بود.

وی با اشاره به این که  البته در دنیا مدلهای دیگری نیز وجود دارد، در این بارهکه چقدر به جذب سرمایه خارجی با این مدل از قرارداد خوش بین هستید، گفت: من خوشبین هستم ولی بستگی به مسائل سیاسی دارد.

به گفته قربان، قرارداد IPC مثبت تر از بیع متقابل است وجایگزین خوبی برای آن است.

توانمندی شرکتهای داخلی برای حضور در کنار شرکتهای خارجی

وی دراین باره که آیا بخش خصوصی ایران توانایی همکاری با شرکتهای خارجی را در قالب این مدل از قرارداد دارد، با اشاره به این که بخش خصوصی ما در ٢٠ سال گذشته بسیار پیشرفت کرده و توانایی هم دارد، تصریح کرد: باید فرصت حضور به بخش خصوصی داده شود و اجازه ندهند بخش دولتی یا نیمه دولتی با فشارهای غیرمنطقی به غیر از رقابت جای آنها را بگیرند.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی افزود: اگر اجازه فعالیت به شرکتهای بخش خصوصی داده شود و همان حمایتی که دولت از بخش دولتی انجام می دهد از بخش خصوصی هم انجام دهد جای موفقیت زیاد است.

وی دراین باره که آیا شرکتهای معتبر بین المللی پذیرای حضور شرکتهای ایرانی در کنار خود برای اجرای پروژه هستند، پاسخ مثبت داد و گفت: به سه دلیل آنها با حضور شرکتهای ایرانی در کنار خود موافقت خواهند کرد، نخست؛ با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شرکتهای خارجی به دنبال پایین آوردن هزینه هستند که شرکتهای داخلی می توانند در این زمینه به آنها کمک کنند.

نرسی قربان دلیل دوم را، مذاکره شرکتهای ایرانی با تیم مذاکره کننده برای در اختیار گرفتن پروژه عنوان کرد و گفت: حضور شرکتهای ایرانی می تواند شرائط مذاکره را برای شرکتهای خارجی تسهیل کند.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی درباره دلیل سوم هم گفت: حضور نیروهای متخصص داخلی می تواند به شرکتهای خارجی بدون نیاز به آوردن نیروهای متخصص از خارج کشور کمک کند.

به گزارش شانا، انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی از مهمترین مباحث قراردادهای تازه (IPC) است که براساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند.

۱۹ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۵۳۱