بنزن موجود در بنزین توزیعی کشور در سال ٩١، ٦ برابر حد استاندارد بود

بنزن موجود در بنزین توزیعی کشور در سال ٩١، ٦ برابر حد استاندارد بود
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ٩١ میانگین بنزن سنجش شده در سوخت توزیعی کشور ٦,٩٨ بود که در واقع ٦ برابر حد استاندارد بود، این رقم در آنالیزهای سالهای ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به طرز خیره کننده ای کاهش یافت و با توجه به ٦٢ نمونه برداشت شده در ٦ ماه نخست امسال، به عدد ١.٠٦ رسیده است.

شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار شانا، به پایش مستمر کیفیت سوخت در این مرکز خبر داد و گفت: نظر به لزوم پایش کیفی سوخت مطابق مصوبه شماره ١٢٧٨٢/ت ٤٩٩٥٢ه مورخ ٩٣/٠٢/١٠ هیئت وزیران، دفتر پایش فراگیر از زمستان سال ١٣٩٢ طرح پایش بنزین عرضه شده در جایگاههای ٨ کلانشهر عمده کشور از جمله تهران، مشهد، اراک، کرج، البرز، تبریز، اصفهان و شیراز را در دستور کار خود قرار داد.

وی در این مورد افزود: نمونه برداری و آنالیز سوخت طی سالهای قبل (١٣٩٠ و ١٣٩١) به صورت موردی و تصادفی  و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شد، اما از سال ١٣٩٣ و با توجه به مصوبه هیئت دولت، برنامه پایش فصلی سوخت به صورت مستمر  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

انصاری تصریح کرد: فراهمسازی زیرساختها و توانمندی تجهیزاتی برای اندازه‌گیری بنزن، ترکیبات آروماتیک و اولفینها در کلانشهرها، بررسی تطبیقی روش آزمون و صحت‌سنجی نتایج پایشهای سوخت و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی از جمله پیش نیازها و الزامهای انجام این پایشها بوده است که تاکنون بخش عمده‌ای از آن انجام شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: آنالیز ترکیبات آلاینده موجود در بنزین در آزمایشگاه هیدروکربنهای نفتی و سموم دفتر پایش فراگیر به روش گاز کروماتوگرافی و با استفاده از دستگاه GC/MS صورت گرفته و درصد بنزن و مجموع ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین اندازه گیری می‌شود.

وی گفت: از زمستان سال ١٣٩٢ تاکنون در مجموع ١٧١ نمونه بنزین از کلانشهرها در آزمایشگاه سنجش هیدروکربنهای نفتی و سموم دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست آنالیز شده است.

انصاری افزود: در سال ٩١ میانگین بنزن سنجش شده ٦,٩٨ بود که در واقع ٦ برابر حد استاندارد بود این رقم در آنالیزهای سالهای ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به طرز چشم افسایی کاهش یافت و با توجه به ٦٢ نمونه برداشت شده در ٦ ماه نخست سال ٩٤ به عدد ١.٠٦ رسیده است، همچنین میانگین آروماتیکها هم که در سال ٩١، عدد ٧٢.٦٣ با دو برابر حد استاندارد بود در بررسیهای سالهای بعد به حد استاندارد رسید، بنحوی که در نمونه های برداشت شده در سال ٩٤ به عدد ٣٢.٤  رسیده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آنالیزهای متعددی از میزان ترکیبات آلی فرار ( VOCs ) در هوای محیط توسط سازمان حفاظت محیط زیست در اطراف جایگاههای سوخت و میادین شهر تهران انجام شده است که همگی حاکی از کاهش قابل توجه این ترکیبات در مقایسه با سالهای ٨٩، ٩٠ و ٩١ بوده است، هرچند تا حد استاندارد هنوز فاصله دارد.

۲۶ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۴۵۹