اولین پتروپالایشگاه خاورمیانه امسال در ایران راه‌اندازی می‌شود

اولین پتروپالایشگاه خاورمیانه امسال در ایران راه‌اندازی می‌شود
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از راه‌اندازی اولین پتروپالایشگاه خاورمیانه در ایران در سال 1391 خبر داد.
حمیدرضا سید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از تکمیل کلیه‌ طرح‌های مهر ماندگار این شرکت در سال جاری خبر داد و گفت: از مهم‌ترین این طرح‌ها تکمیل و راه‌اندازی اولین پترو پالایشگاه ایران با بزرگ‌ترین ظرفیت پالایش RFCC در خاورمیانه است.

یه گزارش ایسنا با تکمیل طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه امام خمینی(ره) تا پایان امسال روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 90 و 95 تولید خواهد شد که از این مقدار 8.3 میلیون لیتر آن بنزین سوپر است.

بر این اساس ظرفیت پالایشی، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک از روزانه 170 هزار بشکه نفت خام سبک به روزانه 250 هزار بشکه مخلوطی از نفت خام سبک و سنگین افزایش می‌یاید.

حجم سایر فرآورده‌های نفتی پس از اجرای طرح توسعه این پالایشگاه برای گاز مایع ‌3.6 میلیون لیتر، نفت سفید (سوخت جت) شش میلیون لیتر، گازوئیل ‌8.9 میلیون لیتر و نفت کوره ‌2.4 میلیون لیتر است.

همچنین برای اولین بار در پالایشگاه‌های کشور هفت هزار و ‌700 بشکه پروپلین در پالایشگاه شازند امام خمینی(ره) تولید می‌شود.

با اجرای طرح بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه مطابق با استانداردهای کیفی اروپا و با استاندارد یورو چهار به بازار عرضه می‌شود.

سید جعفری همچنین تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را با هدف تولید 12 میلیون لیتر بنزین یکی دیگر از طرح‌های مهر ماندگار دولت یرشمرد و اعلام کرد که فاز اول این واحد پالایشی پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

او هم‌چنین توسعه ظرفیت انتقال خطوط لوله، ظرفیت‌ ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و ساخت جایگاه‌های سی.ان.جی کشور تا مرز 2500 باب را به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال جاری عنوان کرد.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۹۸۵