سرانجام پای نفت خام به بورس باز می شود

سرانجام پای نفت خام به بورس باز می شود
وزیر امور اقتصاد ودارایی گفت: در سال جاری طبق برنامه ریزی صورت گرفته زمینه برای شکل گیری بورس نفت در بودجه 91 فراهم شده امیدواریم که پای نفت خام امسال به بورس کشورباز شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سید شمس الدین حسینی در همایش ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با بیان این مطلب گفت: نگاه سنتی به فروش و تجارت نفت مانع از آن شده برای تامین مالی و سرمایه گذاری در بخش نفت استفاده شود، غفلت از فرصت تجاری برای سرمایه گذاری نفت باعث شده که بورس نفت خام شکل نگیرد. خوشبختانه امسال جای پای بورس در بودجه سال 91 گنجانده شده انتظار داریم که از بخش فعالان این حوزه زمینه برای ظرفیت سازی و نوآوری و ترویج فرهنگ سرمایه گذاری دراین بخش صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با ابلاغ قانون برنامه پنجم زیر ساختهای مناسبی برای پوشش انواع ریسک های سرمایه گذاری ودغدغه ها فراهم شده آنچه که حائز اهمیت است ایده تحول در نقشه راه تحولی را که آغازکردیم به سرانجام برسانیم .

وی ادامه داد: اقتصاد ایران ظرفیت های فراوانی برای عمران و آبادانی دارد تامین مالی نقش کلیدی را در اقتصاد کشورایفا می کند که سبب شده با استقبال از ظرفیت های فراوانی کشور بتواند به ایده های توسعه ای تحقق پیدا کند.

حسینی گفت:‌این نمایشگاه و برگزاری کارگاه های آموزشی فرصت مغتنمی است که متولیان اصلی تامین مالی در کشور گرد هم آیند و شاهد هم افزایی در بخش مهم اقتصادی به ویژه تامین مالی در صنعت بیمه بانک و بازار سرمایه باشند.

وزیر اموراقتصاد ودارایی اضافه کرد: در سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای اجرای برنامه های اقتصادی کشور این اولویت حساس تر ومهمتر صورت گرفته که نیازهمگانی همه مسئولان دولتی وخصوصی را دارد که سبب می شود حجم و تامین صورت مالی افزایش و هزینه های کاهش یابدتا شاید افزایش کارایی و در حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری و سرانجام پویایی اقتصاد ملی کشور باشیم.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که اگر پایه و شیوه ها ارتقا پیدا نکند یا اینکه سرعت گردش وجوه افزایش ننماید جزافزایش هزینه قیمت ها نیز بایداصلاحات اساسی در این زمینه صورت گیرد تا در برنامه پنجم توسعه و بودجه سنوات اخیر مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر امور اقتصاد دارایی تصریح کرد:‌مشارکت بخش عمومی و خصوصی در برنامه پنجم متضمن این دغدغه است که منابع دستگاه های دولتی در خدمت بخش های خصوصی هم قرار گیرد باید با نگاه مکمل در راستای توسعه اقتصادی بنگریم تا با نوین سازی تامین مالی به رویکردهای موثر راه پیدا کنیم باید با همکاری گروه های مالی تا هر اندازه که بنگاه دار می تواند نگاه یکپارچه به زنجیره مالی و تجهیزمالی و تخصیص منابع مالی در بیمه سپرده گذاری و فعالیت های کار ساز می شود ابزارهای مشترک در دستگاه پولی ومالی ابداع و به کار گرفته شود.

حسینی گفت: باید برنامه ریزی داشته باشیم تا بتواینم به طرق مختلف و روشهای مختلف رقبت و کاهش منابع بکاهیم همچنان که سال گذشته یک هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی که در بخش دولتی تهاتر شد امسال امیدواریم به پیشنهاد دولت تصویب اوراق اسلامی خزانه صورت بگیرد تا روش های پرداخت غیر دولتی را با نتیجه مثبت به سرانجام برسانیم.

حسینی در سالهای اخیر از آنجا که کشورهای جهانی با بحران مالی مواجه بودند خوشبختانه کشورما از سال 88 تا 91 با رشد شاخص ها مواجه بوده به طوری که 12 هزار و 500 واحد رشد را به 27 هزار واحد رسانده است همچنین از نظر ارزش بازار 135 میلیارد تومان رشد داشته که این نشان دهنده ظرفیت ها وتوانمندی های بورس کشورما است.

در شرایط رکود جهانی بورس کشورما با رشد و شتاب کمی و کیفی و استفاده مردم از ظرفیت ها توانسته به زمینه های توسعه بیشتری دست پیدا کند.

حسینی ادامه داد: حق بیمه با 46 درصد و پرداختی ها 31 درصد و حق بیمه درمانی با 59 درصد رشد در سال گذشته مواجه بوده همچنین در بخش تولید شاهد رشد 18 درصدی و در تسهیلات ریالی و ارزی با رشد 28درصدی قبل از سرمایه گذاری خارجی با رشد 11 درصدی مواجه شدیم.

وی گفت:‌درسرمایه گذاری خارجی در سال گذشته چهار میلیارد و 300ملیون دلار بوده که در سه سال گذشته کمتر از 2 میلیارد و یکصد میلیون دلار بود که خوشبختانه رشد دوبرابری را نشان می دهد.

حسینی تصریح کرد:‌این آمارها در شراطی صورت می گیرد که به لحاظ برداشت های خزانه داری کل مطلوب بوده خوشبختانه خزانه داری کل با 122 هزار میلیارد تومان با درآمد مازاد و سال موفقی را پشت سر گذاشته ودر سال 89 ، نود هزار میلیارد تومان بوده است و رشد نقدینگی سبب شده از رشد نقدیندگی 5 درصد کاسته شود.

وی گفت:‌ در فاصله سال 2006 تا 2011 تولید ناخالص داخلی از 241 میلیارد دلار با 482 میلیاردلار سیده که این عدد برحسب معیار و قدرت خرید 821 میلیارد دلار به 990 میلیارد دلار رسیده و سرانه درآمد کشور از 13 هزار میلیارد دلار عبور کرده است و ایران توانسته با این ظرفیت ها و زمینه های پیشبرد توسعه ای جایگاه خود را در میان کشورهای جهان حفظ کند.
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۴۵۱