مذاکره ایران با شرکت های خارجی برای فروش سهام یک کارخانه ال.ان.جی

مذاکره ایران با شرکت های خارجی برای فروش سهام یک کارخانه ال.ان.جی
پایگاه خبری آرگیو مدیا انگلستان به نقل از یکی از مسئولان ارشد شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد: ایران قصد دارد پس از مذاکره با شرکت های خارجی، بخشی از سهام یک پروژه صادرات گاز طبیعی مایع شده (LNG) که پس از تحریم ها اجرای آن از سر گرفته می شود،به فروش برساند.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه خبری یاد شده، «مصطفی شریف النبی» رئیس تحقیقات بازار و بررسی های اقتصادی شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: این پروژه سرمایه گذاری ال.ان.جی، یکی از سه پروژه صادرات گاز طبیعی مایع ایران است که قرار بود 10 سال پیش و قبل از تحمیل تحریم ها اجرا شود.
وی افزود: پروژه مزبور از جمله برنامه های صادراتی پیشتاز کشور در زمینه گاز طبیعی مایع است و با وجود افت قیمت های جهانی گاز طبیعی مایع، این پروژه همچنان از توجیه اقتصادی برخوردار است. 
ایران تصمیم دارد این پروژه را در دوره سه سال تکمیل کند و با این وجود، برنامه زمانی و جزئیات مهندسی این پروژه به ترکیب نهایی سهامداران آن بستگی دارد. 
49 درصد سهام این پروژه سرمایه گذاری مشترک در اختیار شرکت ملی صادرات گاز ایران و بقیه در اختیار صندوق بازنشستگی نفت است. 
شرکت ملی صادرات گاز ایران در نظر دارد بخشی از سهام این پروژه را به شرکت های خارجی که به تکمیل آن کمک می کنند، بفروشد. 
به گفته شریف النبی، شرکت ملی صادرات گاز ایران می تواند سهم خود را به 20 الی 25 درصد کاهش دهد و صندوق بازنشستگی نفت نیز ممکن است به دنبال فروش بخشی از سهام 51 درصدی خود باشد و مذاکره با شرکت های خارجی می تواند امسال به نتیجه برسد. 
به گزارش ایرنا، با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست باید به صورت ال.ان.جی انجام شود که تحقق آن نیاز به ایجاد زیرساخت ها و تامین تجهیزات مورد نیاز دارد.
بر اساس گزارش ها، تاکنون سه پروژه پرشین، ایران و پارس LNG در ایران تعریف شده که به دلیل تحریم، دو پروژه پارس و پرشین LNG متوقف شده است.
مسئولان شرکت ملی صادرات گاز اعلام کرده اند روند تکمیل پروژه ایران ال جی که بیش از ٥٠ درصد پیشرفت دارد، با لغو تحریم ها، شتاب می گیرد.
۲۷ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۵۴۶