تولید بنزین یورو ٤ و ٥ را آغاز کرده ایم

تولید بنزین یورو ٤ و ٥ را آغاز کرده ایم
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندرامام با بیان این‌که واحد الفین این مجتمع بنزین تولید نمی‌کند گفت:‌ بنزین تولیدی پتروشیمی بندر امام عاری از مواد آلاینده محیط زیست مانند بنزن سولفور است.

رضا امیری درگفتگو با خبرنگار شانا درباره تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی بندرامام اظهارکرد: پتروشیمی بندر امام از اواخر سال ١٣٩٣ موفق به تولید بنزین با استاندارد یورو٤ شده و هم‌اکنون این فرآورده با کسب استانداردهای داخلی و بین‌المللی لازم، به تولید انبوه وصنعتی رسیده است.

وی افزود: براین اساس و در راستای سیاست راهبردی وزارت نفت در جهت تامین بنزین مورد نیاز مصرف داخلی و جلوگیری از واردات بنزین و خروج ارز از کشور و همچنین ارتقای کیفیت بنزین قابل تولید در مجتمعهای پتروشیمی به استاندارد یورو ٤، با تلاش متخصصان و دست اندرکاران صنعت نفت مطالعه تولید اقتصادی بنزین یورو ٤ براساس پتانسیل و توان فنی و عملیاتی موجود در پتروشیمی بندر امام صورت گرفت.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام تصریح کرد: در نتیجه این مطالعات و این که اقتصادی بودن تولید بنزین با استاندارد یورو ٤ و ٥، تایید شده است، اجرای این کار به تایید رسیده و در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: متعاقب آن، تولید آزمایشگاهی انجام و آزمایشهای لازم بر روی کیفیت محصول تولیدی صورت گرفت و نتایج حاصله تاییدکننده کیفیت مطلوب این ماده بود و با اعلام رسمی این موفقیت به شرکت ملی پالایش و پخش یک تیم تحقیقاتی از آن شرکت به پتروشیمی بندر امام اعزام شد تا فرایند تغییراتی صورت گرفته، نحوه‌ بارگیری و ذخیره‌سازی این محصول بررسی شود که گزارش نهایی گروه مذکور، فرایند اصلاحی پتروشیمی بندر امام برای تولید بنزین استاندارد یورو ٤ را مورد تایید قرار داد.

امیری تصریح کرد:‌ همچنین نمونه محصول تولیدی به پژوهشگاه نفت، شرکت پالایش و پخش و آزمایشگاههای معتبر ارسال و کیفیت این محصول به تایید آنها رسید و به دنبال آن با هدف استانداردسازی این محصول از سوی اداره استاندارد کشور،‌ این کار نیز صورت گرفت و موفق به اخذ تاییدیه استاندارد شد. 

وی ادامه داد: این شرکت با توجه به توان فنی و علمی موجود در خود، آماده تولید روزانه یک تا ١,٥ میلیون لیتر بنزین باکیفیت و استاندارد یورو ٤ و تحویل آن از طریق خط لوله، کشتی و یا عرضه و توزیع در جایگاههای توزیع سوخت است که در این راستا و با اخذ تاییدیه‌های لازم در شهریورماه ١٣٩٤ با عقد تفاهمنامه با شرکت پالایش و پخش  این شرکت متعهد به تحویل ماهانه ٤٥ هزار تن معادل ٦٠ میلیون لیتر به آن شرکت شد. 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام ادامه داد:  در حال حاضر طبق توافق طرفین محموله تهیه شده ابتدا از سوی آزمایشگاه طرفین مورد آزمایش کیفی قرار گرفته و پس از تطبیق کیفیت آن با استاندارد یورو ٤ و تایید آن از سوی شرکت پالایش و پخش، برای توزیع در کشور تحویل آن شرکت می‌شود.

به گفته وی فرآیند تولید بنزین یورو ٤ در پتروشیمی بندر امام برخلاف اخبار منتشر شده در بعضی خبرگزاریها، ناشی از گزارش غیرکارشناسی و اطلاع نداشتن از فرآیند تولید این محصول است.

وی گفت:‌ محصول بنزین یورو ٤ حاصل آمیختن (Blending) سه ماده پارافینی پایه عاری از سولفور با درصد حجمی ٥٠ درصد و ماده آروماتیکی عاری از بنزن و سولفور با درصد حجمی ٣٥ درصد و در نهایت ماده اکتان افزا (MTBE) به میزان ١٥ درصد است. 

امیری خاطرنشان کرد: پتروشیمی بندر امام با توجه به تنوع فرآیندهای تولیدی که سبب متمایز شدن این شرکت نسبت به شرکتهای دیگر است همه این اجزا را در واحدهای داخلی خود تولید و برای ساخت بنزین یورو ٤ استفاده می‌کند.

وی گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر این که بنزین پتروشیمی محصول نهایی یکی از واحدهای این شرکت ( واحد الفین ) است صحت نداشته و چنین محصولی در این واحد تولید نمی‌شود.

 براساس گفته امیری، بنزین تولیدی در این مجتمع از مخلوط شدن سه ماده زیر تولید می شود:

بنزین

امیری با تاکید بر این که بنزین تولیدی پتروشیمی بندر امام عاری از مواد آلاینده محیط زیست مانند بنزن سولفور است، تصریح کرد: در این محصول و برای نیل به استانداردهای مطلوب جهانی ماده بنزن به عنوان یک عامل نامطلوب به زیر یک درصد کاهش یافته است. 

وی ادامه داد: همچنین درصد آروماتیک و الفین موجود در آن نیز به سطح کمتر از ٣٥ و ١٨ درصد رسیده و سایر شاخصهای کیفی نیز در این محصول متناسب با استاندارد یورو ٤ است.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندر امام گفت: تولید این محصول در پتروشیمی بندر امام در نوع خود به عنوان تولید بنزین با استاندارد یورو ٤ از سوی شرکتهای پتروشیمی بی‌نظیر و گام مهمی در روند خودکفایی تولید بنزین باکیفیت داخلی و کاری بسیار قابل تقدیر وستایش است. 

امیری خاطرنشان کرد: امکانات دانش فنی و توانمندیهای موجود در پتروشیمی بندر امام امکان حذف کامل بنزن تا زیر ٠,٥ درصد حجمی و سولفور تا زیر دو پی پی ام است که در این صورت تولید و تحویل بنزین با استاندارد یورو ٥ نیز امکانپذیر است.

۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۵۲۶