استقبال شرکتهای خارجی از افزایش تولید نفت ایران

استقبال شرکتهای خارجی از افزایش تولید نفت ایران
ایران عزم خود را برای افزایش تولید نفت جزم کرده است و شرکتهای خارجی نیز برای معامله با جمهوری اسلامی مشتاق هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، با پایان یافتن تحریمهای غربی، دولت ایران دیروز (دوشنبه ٢٨ دیماه) دستور افزایش تولید نفت را صادر کرد و چند شرکت خارجی نیز برای بهره گیری از این فرصت پا پیش گذاشته اند.

با این حال، همچنان برخی شرکتها محتاط هستند و نگران اند که برخی  تحریمهای باقیمانده دولت آمریکا، دامنگیر آنها شود.

رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور می تواند تولید روزانه نفت خود را پانصدهزار بشکه افزایش دهد و گفت: دستور افزایش تولید، امروز صادر شده است.

پایان تحریمها، فرصتهای بازرگانی گسترده ای را در بخشهای گوناگون، از صنعت هواپیمایی گرفته تا صنعت مخابرات، فراهم کرده است.

دنیس نالی، از مدیران ارشد مؤسسه پرایسواترهوسکوپرز در حاشیه اجلاس اقتصاد جهانی در داووس اعلام کرد که این مؤسسه حسابرسی و مشاوره، اشتیاقی شدید از سوی مشتریان خود برای فرصتهای فعالیت در ایران مشاهده کرده است.

وی گفت: بی گمان، بخش انرژی، صنایع وابسته به انرژی و همچنین بخش زیرساختها، مطلوبیتی بیشتر دارند اما با توجه به احتمال ایجاد یک طبقه متوسط جدید، بخشهایی همچون خرده فروشی نیز مورد توجه هستند.

شماری از شرکتهای آلمانی، از جمله گروههایی هستند که اشتیاقی شدید برای افزایش معامله با ایران نشان داده اند و دولت آلمان نیز اعلام کرد که قصد دارد تضمینهای دولتی را برای شرکتهای مایل به صادرات به ایران  احیا کند.

خودروسازانی همچون دایملر و آئودی، شرکت عمرانی هرنکنشت، بانک کومرزبانک، از جمله شرکتهای آلمانی هستند که به صراحت، تمایل خود را برای بازگشت به ایران اعلام کرده اند.

ابراز تمایل شرکت بیمه گر سوییسی زوریخ اینشورنس برای ارائه خدمات به شرکتهای فعال در ایران، از نشانه های افزایش احتمال همکاری ایران و اروپا برای ساخت خط لوله صادرات گاز به شمار می آید.

شرکت انگلیسی آی ای جی، مالک شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز ابراز امیدواری کرده که "در آینده بسیار نزدیک"، پرواز هواپیماهای آن به ایران آغاز شود.

روسیه نیز برای فروش هلیکوپتر و صادرات غلات به ایران ابراز تمایل کرده است.

شرکت ملی آلمینیوم هند، نالکو، اعلام کرد که برای استفاده از مزیت گاز طبیعی ایران، برای ساخت یک مجموعه ریخته گری به ارزش دو میلیارد دلار در ایران نمایندگان خود را به این کشور اعزام می کند.

وزیر امور خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد که این کشور با دولت ایران برای ساخت یک پالایشگاه ایرانی در جنوب اسپانیا، در حال مذاکره است.

با تشدید تحرکات دیپلماتیک چین که می تواند فرصتهایی برای مذاکره درباره معاملات سرمایه گذاری فراهم کند، ژی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، این هفته  به ایران سفر خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کردند که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در هفته آینده در نخستین سفر اروپایی خود پس از پایان تحریمها، به ایتالیا و فرانسه می رود.

با توجه به استمرار برخی تحریمهای آمریکایی ضد ایران، شرکتهای آمریکایی در زمینه همکاری تجاری با ایران از رقیبان خود از دیگر کشورها، عقب خواهند ماند. با این همه، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که شعبه های خارجی شرکتهای آمریکایی اجازه معامله با ایران را خواهند داشت.

۲۹ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷