فعال شدن ۳ شعبه خارجی بانک سپه به محض اتصال به سوئیفت

فعال شدن ۳ شعبه خارجی بانک سپه به محض اتصال به سوئیفت
مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه به محض اتصال به سوئیفت، شعب خارجی بانک فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، گفت: به دلیل حرفه ای بودن، در زمان تحریم منابع این بانک بلوکه نشد و تعهدات بین المللی هم نداشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدکاظم چقازردی در جمع خبرنگاران، با اشاره به خروج بانک دولتی سپه از فهرست تحریم‌ها اظهار داشت: خروج بانک سپه از تحریم ها با لغو تحریم سازمان‌ها و نهادها که در متن برجام آورده شده بود، متفاوت است و مسوولین ذیربط به ویژه‎ دستگاه دیپلماسی با انجام مذاکرات این موفقیت مهم را محقق کردند.

وی به شرکت سرمایه گذاری امید اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های بانک سپه در بخش های مختلف از جمله معادن، سیمان، نفت، پتروشیمی و... در قالب این شرکت انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به فعالیت‌های ارزی قبل از اعمال تحریم‌ها گفت: قبل از تحریمها (1385)  بانک به عنوان یکی از سه بانک بزرگ کشور در حوزه ارزی فعالیت می کرد و حدود 7.5 میلیارد دلار از 30 الی 35 میلیارد دلار حجم تجارت بین الملل که توسط بانکها انجام می‌شد، توسط بانک سپه و شعب خارجی آن انجام می‌گرفت.

چقارزدی با بیان اینکه بانک سپه در خارج از کشور بانک بین المللی اینترنشنال پی ال سی لندن را دارد، افزود: سه شعبه در شهر فرانکفورت آلمان، پاریس در فرانسه و رم که تنها بانک ایرانی در ایتالیا است، داریم که برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت آنها در پساتحریم درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت شعبه بانک سپه در شهر رم، برنامه ویژه‌ای در بخش ارز برای آن داریم و مذاکراتی با مسئولین کشور ایتالیا در این خصوص انجام شده است تا بتوانیم منابع مالی در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

این مدیر بانک دولتی ادامه داد: بانک سپه به بهانه های واهی ابتدا در سال 85 توسط خزانه داری آمریکا و سپس در سال 86 توسط شورای امنیت، تحریم شد که مشکلاتی ایجاد کرد و اگر توانمندی داخلی نبود، تحریم شورای امنیت می‌توانست اثرات شدیدتری هم داشته باشد.

چقارزدی گفت: بعد از تحریم با تکیه بر ظرفیت های ریالی به رقابت پرداختیم و سال‌های اخیر و امروز و حتی قبل از اعلام خروج بانک سپه از لیست تحریم‌ها، اثرات مضاعفی را بر کارکرد و صورت های مالی خواهد داشت و دوران تحریم را با تدبیر و وفاق درونی و با بهره گیری از ظرفیت بخش ریالی پشت سر گذاشتیم.

مدیرعامل بانک سپه درمورد اینکه آیا بانک سپه منابع بلوکه شده در خارج از کشور دارد، اظهار داشت: به دلیل حرفه ای بودن، در زمان تحریم منابع بلوکه نشد و تعهدات بین المللی هم نداشتیم.

چقارزدی در  پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد اینکه برقرار روابط گارگزاری با بانک‌های خارجی و فعالیت شعب خارجی بانک سپه از چه زمانی آغاز خواهند شد، گفت: روابط کارگزاری با بانک‌‎های خارجی را برقرار خواهیم کرد و با توجه به برقراری سوئیفت آمادگی انجام  فعالیت‌های ارزی و گشایش اعتبار را داریم و شرایط آن را فراهم کردیم.

مدیرعامل بانک سپه افزود: به محض اتصال به سوئیفت، شعب خارجی هم فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و ارتباط بانک با کارگزاری‌هایی که در گذشته با آنها همکاری می‌کردیم، مجددا برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط جدید اقتصادی نقش آفرینی شرکت سرمایه گذاری امید تغییر خواهد کرد،  گفت: سرمایه گذاری بانک سپه از موضوعات ویژه است و با نگاه بنگاه داری که رایج است و برخی از بانک‌ها به سرمایه گذاری در املاک و بخش هایی که ارزش آفرینی ندارد، اقدام می‌کنند، نیست، و در سال 80 تمام سرمایه گذاری‌های بانک به شرکت سرمایه گذاری امید منتقل شد.

چقادرزی تصریح کرد: تلاش شده سرمایه گذاری شرکت امید در طرح‌های توسعه‌ای مانند معادن و سیمان را داشته باشد و براساس قانون باید همه بانک‌ها سهام و شرکت‌های مازاد خود را واگذار کنند و بانک سپه هم به الزام قانون برنامه‌هایی در این زمینه دارد.

مدیرعامل بانک سپه اظهار کرد: سرمایه گذاری‌های شرکت سرمایه گذاری امید را پالایش می‌کنیم و در مرحله نخست شرکت هایی که ضرورتی ندارد را با توجه به کشش بازار سرمایه واگذار و در مراحل بعد طرح‌های توسعه‌ای را به سرانجام خواهیم رساند و بتدریج شروع به واگذاری سهام خواهیم کرد.

۲۹ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۷۴۸