دولت یازدهم با نفت چند دلاری اداره شد؟

دولت یازدهم با نفت چند دلاری اداره شد؟
سید مسعود میرکاظمی نوشت: در دولت یازدهم کشور با نفت هر بشکه حدود ۸۰ دلار اداره شده است نه نفت ۲۵ دلاری.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، میرکاظمی در یادداشتی با عنوان " دولت یازدهم با نفت چند دلاری اداره شد؟"نوشت:

اخیراً ریاست محترم جمهوری به تکرار اشاره به اداره کشور با نفت 30 و 25 دلاری داشته و نیز تأکید بر این دارند که در دولت سابق نفت با قیمت 147 دلار به فروش رفته است. لذا دانستن میزان منابع مالی هر دولت حاصل از فروش نفت که بتواند شاخص درست برای ارزیابی عملکرد آن باشد ضروری است که خدای ناخواسته عده‌ای با سیاه‌ن‌نمایی باعث پوشش نارکامدی خود نشوند و از آن طرف ضمن تنویر افکار عمومی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اطلاعات واقعی از این موضوع را داشته باشند تا بتوانند نظارت دقیق‌تر و ارزیابی منطقی‌تری از عملکرد دولت‌ها به دور از فضاسازی‌های سیاسی داشته باشند.

آنچه مهم است متوسط قیمت نفت در هر دولت به میزان صادرات نفت و میعانات گازی و نیز نرخ تسعیر ارز است، لذا اگر اشاره شود نفت 147 دلار بوده است ممکن است در مقطع کوتاهی نفت به بالای 140 دلار رسیده باشد در مقابل در همان دولت مقاطعی هم وجود دارد که نفت زیر 40 دلار سیده است لذا هیچکدام ملاک عمل نمی‌تواند باشد. با مراجعه به اسناد داخلی کشور از جمله گزارشات وزارت نفت به مجلس، گزارش تفریغ بودجه و نیز اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعای بین‌المللی از جمله اوپک و ... می‌توان تا حدود قابل قبولی به نقطه نظرات در این رابطه رسیدگی کرد. با توجه به مقدمه فوق و استناد مدارک می‌توان در این مورد به شرح زیر اعلام نظر کرد.

میانگین قیمت هر بشکه نفت در دولت‌های نهم و دهم حدود 80 دلار در هر بشکه است و میانگین قیمت هر بشکه نفت در دولت یازدهم تا آخر آذرماه سال جاری حدود همین 80 دلار است. یعنی در دولت یازدهم کشور با نفت هر بشکه حدود 80 دلار اداره شده است و عملکرد دولت یازدهم بر مبنای نفت 80 دلاری است نه نفت 25 دلاری. از طرف دیگر نرخ تسعیر ارز حداقل در این دولت 2.5 برابر دولت سابق بوده و تا حد زیادی کاهش حجم صادرات را نیز نسبت به گذشته جبران کرده است.

نکته دیگر که بایستی به آن توجه کرد در سال جاری یعنی سال 1394 متوسط قیمت فروش نفت صادر شده بالغ بر 50 دلار در هر بشکه است که این موضوع به راحتی از گزارشات ماهانه وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی قابل استناد است. همچین بایستی توجه نماییم که به دلیل فروش مدت‌دار نفت همواره کاهش قیمت نفت با تأخیر زمانی در درآمد کشور نمایان می‌گردد یعنی تأثیر کاهش قیمت نفت زیر 30 دلار را در سال آینده بایستی در درآمد کشور مشاهده کنیم. لذا نباید قیمت پایین فعلی نفت به گونه‌ای مطرح شود که از جمله علل اصلی مشکلات اقتصادی شمرده و بهانه‌ای شود برای سرپوش گذاشتن به روی ضعف‌های دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم. البته یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت عملکرد دیپلماسی انرژی وزارت نفت  است که با توجه به سوالی که در نوبت صحن است ان شالله در وقت مناسب با ادله به جزئیات آن خواهم پرداخت.

۲۹ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰