ادامه مذاکرات اقتصادی هیأت اتاق تهران در دهلی نو//آل اسحاق: آماده برداشتن گام های عملیاتی هستیم

ادامه مذاکرات اقتصادی هیأت اتاق تهران در دهلی نو//آل اسحاق: آماده برداشتن گام های عملیاتی هستیم
نشست مشترک هیات تجاری ایران و هیات تجاری فدراسیون سازمان های صادرکننده هند در حالی به پایان رسید که علاوه بر امضای تفاهمنامه همکاری بین این دو نهاد اقتصادی، بازرگانان دو کشور رو در رو به مذاکره با یکدیگر نشستند و برای انجام مراودات تجاری با یکدیگر آشنا شدند.
در نشست صبح امروز که در سالن تشریفات هتل شانگریلا در دهلی نو برگزار شد ابتدا رفیق احمد رییس فدراسیون سازمان های صادرکننده هند با خوش آمدگویی به هیات ایرانی و مسئولان اتاق تهران به روابط تجاری دیرین ایران و هند اشاره کرد و به اعلام میزان صادرات و واردات کالاهای مختلف بین دو کشور پرداخت. رفیق احمد، ایران را بزرگترین خریدار برنج هند عنوان کرد و گفت: «هندوستان سالانه 2/2 میلیون تن برنج به دنیا صادر می کنند که بیش از یک میلیون تن آن به ایران می رود». رییس فدراسیون سازمان های صادرکننده هند هم چنین ایران را مصرف کننده عمده چای هند خواند و اعلام کرد که سالانه 15 میلیون کیلو چای از هند به طور مستقیم وارد ایران می شود و این در حالی است که 50 میلیون کیلو چای هندی هم به صورت غیرمستقیم وارد ایران می شود.

رفیق احمد هم چنین با بیان این که هندوستان نیز در سال های گذشته به طور متوسط بیش از 9 میلیارد دلار نفت سالانه از ایران خریداری کرده، از اتاق تهران خواست تا برای شناسایی فرصت های تجاری در ایران به هندوستان کمک کنند. این فعال اقتصادی هندی افزود: «وقتی می توان سبد تجاری را گسترش داد که دو طرف از فرصت های تجاری یکدیگر اطلاع داشته باشند و این رفت و آمدها هم به همین منظور صورت می پذیرد. برای مثال می دانیم که ایران در سال جاری بیش از دو میلیارد دلار قطعات خودرو وارد خواهد کرد و شرکت های هندی از این فرصت خوب آگاهند».

رفیق احمد هم چنین با اشاره به ترکیب هیات ایرانی، آن را کامل و خوشحال کننده توصیف کرد.

یحیی آل اسحاق نیز سخنان خود را با تشکر از میزبانی هندی ها آغاز کرد و حضور این هیات تجاری ایرانی را پاسخی به بازدیدهای هیات های تجاری هندی از ایران عنوان کرد که با هدف شناخت بیشتر و انجام مذاکره برای رسیدن به قراردادهای عملی انجام گرفته است.
رییس اتاق تهران هم چنین ترکیب هیات اعزامی به هند را خوب توصیف کرد و حضور نمایندگان شرکت های مختلف با زمینه های کاری متفاوت را از مزیت های این هیات دانست. آل اسحاق افزود: « وجود نمایندگانی از سه بانک مهم خصوصی از کشور ایران و نمایندگان دو بانک هندی در این مذاکرات نشان از آن دارند که طرفین برای تسهیل روابط بانکی آماده برداشتن قدم های مناسب هستند».

به گفته رییس اتاق تهران، وجود خدمات بانکی و بیمه ای مناسب باعث تسهیل و افزایش مراودات تجاری و تشویق بازرگانان به توسعه کارهایشان است. یحیی آل اسحاق با ارزشمند توصیف کردن امضای تفاهمنامه بین اتاق تهران و فدراسیون سازمان های صادرکننده هند گفت: «ما برای اقدامات عملی هم آماده هستیم نه این که تنها به امضای تفاهمنامه بسنده کنیم».

یحیی آل اسحاق عصر دیروز نیز با راهول خولار قائم مقام وزارت بازرگانی هند دیدار کرد. هم چنین نشست مشترک اتاق تهران با اتاق بازرگانی ایران و هند و هیات تجاری وزارت بازرگانی ایالت پنجاب روز گذشته در هتل تاج محل دهلی نو برگزار شد.


۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۳۳۷