صنعت گاز ایران به دنبال توسعه در شرایط پساتحریم

امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس صنعت گاز ایران بوده و این صنعت در شرایط کنونی امیدوار است تا با لغو تحریم‌های بین‌المللی بتواند در شرایط پساتحریم به رشد و گسترش خود ادامه دهد. در همین رابطه حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری وزارت نفت ایران – شانا - اظهار داشت: «در سال گذشته تلاش کردیم تا شبکه تولید و تامین گاز را در داخل گسترش دهیم و امیدواریم با رفع تحریم‌های بین‌المللی صنعت گاز ایران بیش از پیش توسعه یابد.» وی ادامه داد: «همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»

عراقی در ادامه افزود: «همزمان با توسعه زیرساخت‌های لازم جهت تامین گاز مورد نیاز بازار داخلی و بخش صنعت که موجب کاهش مصرف سوخت فسیلی و کمک به آلودگی کمتر محیط زیست می‌شود، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و صادرات گاز به بازارهای بین‌المللی هستیم و در همین چارچوب قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی شدن است.»

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در زمینه حضور ایران در بازارهای گاز منطقه اعلام کرد: «در شرایط پساتحریم، ایران قادر خواهد بود تا بیش از 40 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های لازم جهت صدور گاز را جذب کند و در صورت وجود یک رابطه مناسب و سازنده با کشورهای همسایه، می‌توانیم گاز خود را به بازارهای این کشورها صادر کنیم.»در ادامه منوچهر طاهری، مدیرعامل شرکت توزیع در شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که ایران در سال مالی منتهی به 20 ماه مارس رقمی معادل 202 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده است که 190 میلیارد مترمکعب آن به مصرف داخلی اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر و در راستای برنامه‌های ایران برای صادرات گاز، عزیرالله رمضانی، مدیر بخش بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که کشور 600 میلیون مترمکعب گاز شیرین تولید کرده است که این میزان در زمستان می‌تواند افزایش یابد. گفتنی است براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ایران قصد دارد تولید گاز شیرین خود را به یک میلیارد متر مکعب در دو سال آینده برساند.

برنامه‌ریزی مسئولان بخش انرژی ایران برای افزایش تولید و صادرات گاز به بازارهای بین‌المللی در حالی صورت می‌پذیرد که در پی توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های عمده جهانی و همچنین تایید پایبندی ایران به تعهدات خود توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رئیس‌جمهور آمریکا دستور لغو تحریم‌های وضع شده بر اقتصاد ایران را صادر کرد.

تحقق برنامه‌های صادرات گاز

علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در مورد پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات با کشورهای مختلف به منظور صادرات گاز به آنها جزییاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. کشورهایی نظیر پاکستان، عراق، عمان، ارمنستان و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که در حال مذاکره برای واردات گاز از ایران هستند. همچنین برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نظیر کویت و امارات متحده عربی از جمله بازارهای بالقوه گاز به شمار می‌روند که ایران به دنبال حضور در آنهاست. 

عراق

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی کاملی، ایران حجمی معادل 65 میلیون مترمکعب گاز به بغداد و بصره صادر خواهد کرد که این میزان احتمالا در تابستان افزایش خواهد یافت. گفتنی است مراحل طراحی فنی احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عراق هم‌اکنون به پایان رسیده است اما نگرانی‌های امنیتی موجود در عراق جدی‌ترین مانع ممکن بر سر راه انتقال گاز ایران به این کشور است.

پاکستان و هند

ایران فرآیند لوله‌گذاری خط لوله صلح در خاک خود را به اتمام رسانده است، اما پاکستان تاکنون و به بهانه تحریم‌های بین‌المللی، اقدامی جهت آغاز فرآیند لوله‌گذاری در خاک خود صورت نداده است، پاکستان به منظور احداث خط لوله مورد نیاز خود برای واردات گاز از ایران به دنبال شریک خارجی بوده و به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی در اولویت قرار دارند.

ایران قصد دارد سالانه 5/21 میلیون مترمکعب گاز طبیعی را از طریق خط لوله صلح به پاکستان صادر کند.لازم به ذکر است که ایران بر سر احداث خط لوله انتقال گاز به طول 1300 کیلومتر و از زیر دریا در حال مذاکره با هند بوده و قصد دارد تا در بازار انرژی هند به‌عنوان یکی از اقتصادهای قدرتمند و نوظهور دنیا حضور داشته باشد. گفتنی است هزینه احداث خط لوله مذکور در صورت تحقق توسط هند تامین خواهد شد. 

ترکیه

براساس قرارداد منعقد شده میان ایران و ترکیه، تهران باید سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به مدت 10 سال به ترکیه صادر کند، این در حالی است که ترک‌ها به دلیل اختلافات خود با طرف ایرانی، دو شکایت را علیه ایران مفتوح کرده‌اند که پرونده نخست به سود ایران به پایان رسید و براساس گفته‌های مقامات ایرانی تا زمان روشن شدن نتیجه پرونده دوم مذاکره‌ای به منظور افزایش حجم صادرات گاز ایران به ترکیه صورت نخواهد پذیرفت.

عمان

براساس توافقی که میان ایران و عمان در مارس 2014 میلادی صورت گرفت، ایران متعهد شده است تا سالانه 28 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از طریق احداث خط لوله در بستر دریا به عمان صادر کند. گفتنی است خط لوله مذکور قرار است در 18 ماه آینده به بهره‌برداری برسد. لازم به ذکر است گاز وارداتی عمان از ایران قرار است به مصرف داخلی رسیده و بخشی از آن به کارخانه‌های ال ان جی اختصاص داده شود. انتقال گاز ایران از طریق عمان به کشورهای دیگر از جمله گزینه‌های مطرح شده در این پروژه است.

ارمنستان

ایران سالانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر و در ازای آن برق دریافت می‌کند. براساس گزارش‌های منتشر شده در صورت احداث خط لوله مورد نیاز توسط ارمنستان، ایران می‌تواند حجم صادرات گاز خود به ایروان را به 5 میلیون مترمکعب برساند. ارمنستان اخیرا اعلام کرده است که یک خط انتقال 400 کیلوواتی به ایران را طی دو سال آینده احداث خواهد کرد تا از این طریق میزان صادرات برق خود به ایران را افزایش دهد.

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۶۸۶