روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
کانال شکنی مداوم در مسیر صعودی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ٩٩٩ واحدی (معادل ٥/ ١ درصدی) در ٦٦ هزار و ١١٨ واحد متوقف شد (چهارمین کانال‌شکنی متوالی از ابتدای زمستان). در حالی که با رفع نهایی تحریم‌های بین‌المللی هراس از قرار گرفتن قیمت‌ها بر مدار نزولی مطابق با روند تاریخی وجود داشت، اما به عقیده کارشناسان باید به این موضوع توجه کرد که تفاوت اساسی بین این دوره با گذشته وجود دارد. در شرایطی که انتظار بهبود اقتصاد کشور و تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمده، مقایسه شرایط کنونی با دوران پیشین اشتباه بوده و به نظر می‌رسد بورس وارد دوران جدید شده است. با این حال، همچنان عوامل منفی مانند ریزش شدید قیمت جهانی کالاها و رکود صنایع داخلی به چشم می‌خورد. بر این اساس، کارشناسان به لزوم نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاران تاکید دارند تا اسیر هیجانات و نوسانات زودگذر نشوند. 

بازار ارز
شناسایی کف در مرز ٣٦٠٠ تومان
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ٢٠ تومانی به نرخ ٣٥٩٥ تومان معامله شد. مشابه ابتدای هفته، بار دیگر تشدید فضای خوش‌بینی به برجام نرخ دلار را زیر سطح روانی ٣٦٠٠ تومانی قرار داد. در معاملات دوشنبه، سفته‌بازان بازار ارز با مانور دادن روی اخبار متضاد سعی در ایجاد نوسانات زیادی در بازار ارز داشتند. اما روز گذشته، برخورد جدی با صرافی‌های غیرمجاز و همچنین دلالان ارزی انجام شد که با ایجاد فضای احتیاطی نرخ ارز را در مسیر نزولی قرار داد. با وجود افت نرخ دلار به دنبال خوش بینی‌های هسته‌ای و کاهش سفته بازی، همچنان عوامل حمایتی مانند قیمت‌های پایین نفت و دیگر کالاها (نگرانی از کاهش درآمد صادراتی کشور و تضعیف سمت عرضه) و همچنین ارزش بالای دلار آمریکا در بازار جهانی نسبت به دیگر ارزها (احتمال تقویت تقاضای آربیتراژ) از نرخ دلار حمایت می‌کنند. 

بازار سکه
تخلیه تدریجی حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ٩٢٠ هزار تومان معامله شد. افت همزمان نرخ دلار و طلای جهانی، بر قیمت سکه فشار وارد کرد. با کم واکنشی قیمت سکه به افت بازارهای اثرگذار، کاهش اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را شاهد بودیم. حباب منفی سکه که در روزهای اخیر با بی واکنشی نسبت به رشد بازارهای اثرگذار به خصوص دلار مواجه بود، در روز گذشته با افت بیش از ٩ هزار تومانی همراه شد (حباب کمتر از ٥ هزار تومانی سکه). با وجود افت نرخ دلار در معاملات روز گذشته اما ادامه روند نزولی و فاصله گرفتن از سطح روانی ٣٦٠٠ تومانی تا حدی مشکل به نظر می‌رسد، از سوی دیگر، تقابل عوامل متضاد در بازار طلا احتمال نوسانات شدید قیمتی را کاهش داده است. 

بازار طلای جهانی
فشار ریسک‌پذیری بر اونس طلا
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١٠٨٦ دلار معامله ‌‌شد. رشد بازارهای سهام اروپا و چین عامل فشار بر اونس بودند. رشد تولید ناخالص داخلی سه ماه چهارم چین به کمترین میزان از سال ٢٠٠٩ رسید. این عامل در کنار آمارهای اقتصادی کمتر از پیش‌بینی‌ها چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی توسط این کشور را ارائه می‌دهد. امری که ریسک‌پذیری میان معامله‌گران را افزایش داد و عامل فشار بر اونس و ارزهای امن شد؛ اما چشم انداز افزایش نرخ بهره فدرال رزرو عامل فشار بر اونس است؛ امری که صندوق بین‌المللی پول آن را به‌عنوان یکی از عوامل فشار بر رشد اقتصاد جهانی بر‌شمرده است. برخی نمایندگان فدرال رزرو نیز با توجه به افت اقتصاد جهانی، روند افزایش نرخ بهره را کندتر پیش‌بینی کرده‌اند. در این شرایط، آمار نرخ تورم آمریکا (چهارشنبه) می‌تواند تصویر روشن‌تری از این مسیر ارائه دهد. 

بازار اوراق مسکن
بازگشت «تسه»ها از اوج ١٠ ماهه
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت ١٥/ ٣ درصدی به قیمت ٧٨ هزار و ٤٣١ تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود وام، همان‌طور که انتظار می‌رفت قیمت «تسه»ها از اوج ١٠ ماهه اندکی عقب‌نشینی کرد. نرخ سود وام هم اکنون ٣/ ٢٣ درصد است؛ اما همچنان با توجه به روند کاهشی نرخ تورم نرخ سود کنونی وام توجیه پذیر به نظر نمی‌رسد. افزایش سقف وام و ثبات نسبی قیمت‌های مسکن باعث تشدید رشد تقاضای اوراق از ابتدای دی شد. همچنین امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن با اوراق نیز عامل حمایت از «تسه»ها بود. با افزایش سرمایه بانک مسکن در بودجه و سایر اقدامات دولت برای تقویت تقاضا، در کنار افزایش معاملات در ماه‌های اخیر، برخی کارشناسان معتقدند مسکن در فاز پیش رونق قرار دارد؛ امری که می‌تواند از قیمت «تسه»ها حمایت کند. 

بازار نفت
سیگنال‌های چین به بازار نفت 
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٩/ ٢٩ دلار معامله ‌‌شد. سیگنال‌های چندگانه چین عامل اثرگذار بر نفت بود. رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه چهارم ٢٠١٥، کمترین رشد سه ماهه از ٢٠٠٩ است؛ اما رشد ٩/ ٦ درصدی سال ٢٠١٥ به هدف دولت چین نزدیک است. افت اقتصاد چین در شرایط گذار از صنعت محوری به خدمات‌محوری، چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی را ارئه می‌دهد که می‌تواند از اقتصاد دومین مصرف‌کننده نفت حمایت کند. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مازاد عرضه در نیمه اول ٢٠١٦ را ٥/ ١ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد. با اینکه این گزارش چشم انداز کاهش نفت‌های غیرمتعارف از نیمه دوم سال جاری را می‌دهد، اما افزایش صادرات نفت ایران آن را جبران می‌کند. همچنان چشم انداز نفت با مازاد عرضه تیره است. تولیدات ماه گذشته اوپک (٢٨/ ٣٢ میلیون بشکه در روز) بالاتر از پیش‌بینی عرضه ٢٠١٦ است.
۳۰ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۶۲۱