تجار ایران و هند درتلاش برای افزایش مبادلات تجاری دوکشور هستند//تلاش برای رسیدن به 25 میلیارد دلار مبادلات ظرف 4 سال

تجار ایران و هند درتلاش برای افزایش مبادلات تجاری دوکشور هستند//تلاش برای رسیدن به 25 میلیارد دلار مبادلات ظرف 4 سال
با فراهم شدن فضای مناسب همکاری های اقتصادی بین ایران و هند تجار و بازرگانان ایرانی و هندی درتلاش برای افزایش مبادلات و مناسبات تجاری و بازرگانی دوکشور بوده و دست به تلاش های گسترده ای زده اند.
به گزارش ایرنا سفر دوماه قبل یک هیات بزرگ تجاری 70 نفره هند به ایران و متعاقب آن سفر هیات بزرگ 50 نفره جمهوری اسلامی ایران به هند که از روز دوشنبه دیدارهای رسمی آن با مقامات بخش های دولتی و خصوصی هند آغاز شده است فصل نوینی در روابط تجاری بین دو کشور گشوده است.

هند سالانه حدود 12 میلیارد دلار واردات نفتی از ایران داشته و هندی ها نیز در حال حاضر 2.7 میلیارد دلار صادرات به ایران دارند

بازرگانان و تجار دوکشور تلاش می کنند تا ظرف 4 سال آینده این رقم را به 25 میلیارد دلار افزایش دهند.

سرپرست هیات بزرگ تجاری ایران پس از اولین نشست مشترک فدراسیون سازمانهای صادرکننده هند 'فیو' به خبرنگار ایرنا گفت: سابقه طولانی همکارهای اقتصادی و تجاری بین دوکشور درحال توسعه، زمینه ی همکاری های بازرگانی و تجاری بیشتری را فراهم کرده است.

'یحیی آل اسحاق' رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: دوکشور درحوزه های مختلف اقتصادی ازجمله حوزه سرمایه گذاری های مشترک و صادرات و واردات می توانند به صورت مکمل با یکدیگر همکاری کنند.

وی گفت: به دلیل شرایط اقتصادی دوکشور هیاتی از هند به ایران سفر کرد و مذاکرات خوبی انجام شد و امروز نیز هیات تجاری و بازرگانی ایران درهند در اولین جلسه در زمینه های مختلف صادرات و واردات ازجمله پتروشیمی، نفت، دارو، صنایع غذایی، آی تی، صنایع پزشکی و داروسازی، گندم و برنج و غیره گفت وگو کردند.

وی گفت: دوکشور درزمینه همکاری های مشترک درحوزه های کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان و همکاری درپروژه های بزرگ مثل راه آهن و احداث بندرگاه می توانند کارهای بزرگی انجام دهند که مقدمات آن درحال فراهم شدن است.

وی تصریح کرد: برخی مشکلات مربوط به بروکراسی های اداری حاکم بر دوکشور نیز نظیر قوانین مربوط به روابط بانکی، استاندارد، مسایل مربوط به مالیات، تعرفه های ترجیحی و غیره نیز وجود دارد که باید آنها را به تدریج و طی گفت وگوهای فیمابین مرتفع و حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد: اما آینده روابط اقتصادی ایران و هند بسیار خوب است و باید برای گسترش این روابط پیش بینی های لازم را انجام دهیم و حجم مبادلات دوکشور منهای صادرات نفت را می توان دربخش غیر نفتی به بیش از 10 میلیارد دلار ارتقا داد.

رییس فدراسیون سازمانهای صادرکننده هند 'فیو' نیز بعد از نشست مشترک با تجار ایرانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: جلسه امروز بسیار خوب پیش رفت و امیدواریم براساس برنامه هایی که از قبل داشته ایم، روابط اقتصادی هند و ایران در سال های آینده افزایش یابد.

'رفیق احمد' آینده خوبی را برای روابط اقتصادی ایران و هند پیش بینی کرد و گفت: با حل برخی مسایل بروکراسی بین دوکشور و برخی مسایل بانکی که اکنون تقریباً حل شده جریان تجارت و روند عرضه و تقاضا خود به خود بین دوکشور روند صعودی خواهد داشت.

وی درباره پتانسیل های روابط اقتصادی هند و ایران گفت: مواد و محصولاتی هست که هر دو کشور در تولید آن قابلیت دارند و این محصولات میان دو کشورمی تواند مبادله شود.

وی تاکید کرد: روند تجارت هند و ایران به صورت یکطرفه نخواهد بود، بلکه تجارت دو جانبه است که هر دو کشور به صادرات و واردات کالاها از کشور دیگر خواهند پرداخت.

هیات تجاری ایران درهند همچنین قرار است در طول اقامت دراین کشور با معاونان وزرای بازرگانی، صنعت و دارایی این کشور دیدار و نشست های مشترکی نیز با انجمن اتاقهای بازرگانی و صنایع هند، 'آسوچم 'و اعضای فدراسیون اتاقهای بازرگانی هند 'فیکی' برگزار کند.










۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۳۱۰