توسعه پالایشگاه آناهیتا باتوان بخش خصوصی

توسعه پالایشگاه آناهیتا باتوان بخش خصوصی
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با توجه به اجرای تعهدات وزارت نفت در مورد پالایشگاه نفت آناهیتا، هم اکنون توسعه این پالایشگاه بستگی به توان و خواست سرمایه گذاران بخش خصوصی آن دارد.

شهاب الدین متاجی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که همه کارهای لازم برای این توسعه هر چه زودتر پالایشگاه آناهیتا از طرف وزارت نفت انجام شده است، گفت: هم اکنون توسعه این پالایشگاه بستگی به توان و خواست سرمایه گذاران بخش خصوصی این پالایشگاه دارد.

وی با بیان این که از سرمایه گذاران و مجریان پروژه پالایشگاه نفت آناهیتا خواسته ایم تا برنامه های خود را برای تسریع در روند توسعه این پالایشگاه ارائه دهند، گفت: برنامه زمان بندی تامین منابع مالی برای این پروژه باید بموقع و به اندازه اجرا شود.

به گزارش شانا، طرح احداث پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای آناهیتای کرمانشاه در سالهای ابتدایی دولت نهم، توسط کارشناسان و مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح و فعالیتهایی در راستای اجرایی‌سازی آن آغاز شد. لذا در دیماه سال ۱۳۸۵، این پروژه در هیئت دولت مصوب شد و از سال ۱۳۸۶ فرآیند احداث پالایشگاه نفت آناهیتا آغاز شد.

پس از اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، ۸۰ درصد از سهام این مجموعه که تا قبل از آن در اختیار دولت بود به بخشهای شبه دولتی (خصولتی) مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

با وجود اهمیت استراتژیک بالای احداث این پالایشگاه برای کشور از دیدگاه کاهش خام فروشی نفت، اشتغالزایی برای استان محروم کرمانشاه، تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری در مورد ضرورت اجرای این طرح ملی در جریان سفر استانی سال ۹۰ و همچنین بسیاری امتیازات دیگر، عملیات ساخت پالایشگاه آناهیتا تاکنون صرفا ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اجرای این طرح عملا سالهاست متوقف بوده است.

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۶۰۵