پاکستان خواستار انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با ایران شد

پاکستان خواستار انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با ایران شد
وزیر بازرگانی پاکستان با بیان این که لغو تحریم های ایران فرصتی تاریخی برای پاکستان است تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه و سرمایه گذاری با ایران را به ارقام بالایی برساند گفت: پاکستان علاقمند به انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد با این کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پاکستان آبزرور، خرم دستگیر خان، وزیر بازرگانی پاکستان گفت، به دلیل لغو تحریم های ایران، پاکستان علاقمند به انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد با این کشور است.

وی که در دیدار با مهدی هنردوست، سفیر جدید ایران در پاکستان سخن می گفت افزود، به محض اینکه ایران تمایل خود را ابراز نماید، پاکستان می تواند پیش نویس این موافقتنامه را به مقامات ایرانی ارائه نماید.

این مقام پاکستانی در ادامه گفت، لغو تحریم های ایران فرصتی تاریخی برای پاکستان است تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه و سرمایه گذاری با ایران را آنگونه که رهبران دو کشور در دیدار سال 2014 خود ترسیم کرده اند به ارقام بالایی برساند.

ارزش مبادلات دوجانبه ایران و پاکستان حدود یک میلیارد دلار است و به دلیل تحریم ها و عدم تمایل بانک ها برای تامین مالی تجارت با ایران کاهش چشمگیری داشته است.

دستگیرخان افزود، آخرین مانع بر سر راه از سرگیری روابط تجاری بدون مشکل بین دو کشور برداشته شده، بنابراین فرصت برای اجرای پروژه هایی که از چند سال پیش معطل مانده اند فراهم شده است. پاکستان خواستار قابل پیش بینی تر شدن تعرفه صادرات محصولات کشاورزی به ایران است. تعرفه های دولت ایران در زمینه محصولات کشاورزی تا حد زیادی وابسته به زمان برداشت محصولات مختلف است و بسته به برداشت محصول در داخل بالا و پایین می شود.

دستگیرخان گفت، پاکستان طرح هایی برای ایجاد 3 پست مرزی در مرز با ایران دارد که به صورت مدرن و با زیرساخت های جدید به منظور تسهیل تجارت زمینی ساخته خواهند شد. این پست ها از طریق یک جاده واحد به هم مرتبط خواهند بود و به شریان های اصلی ای که به شمال پاکستان می روند متصل خواهد شد.

در این دیدار سفیر ایران نیز تمایل کشورش برای فعال کردن مجدد روابط تجاری با پاکستان پس از لغو تحریم ها را اعلام کرد. وی گفت، عرضه انرژی ایران می تواند نقطه عطفی برای اقتصاد پاکستان باشد.

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۵۸۰