در کجاى دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت گذارى مى شود ؟

در کجاى دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت گذارى مى شود ؟
رئیس کل بانک مرکزى گفت: سیستم بانکى کشور باید ۱۳۹۱ را در کنار سال تولید ملى ؛ سال نظم پولى و مالى قرار دهد. به گزارش بینا، محمود بهمنى در همایش سراسرى مدیران ارشد بانک سپه با تبریک آغاز هشتاد و هشتمین سال فعالیت این بانک گفت : در حال حاضر کشور ما به سیاست هاى پولى وابسته شده است و وقتى در سال تولید ملى قرار داریم ، باید به زیربناهاى تولیدى توجه کنیم و از واردات کالاهایى که در داخل تولید مى شود پرهیز کنیم.
بهمنى افزود: شرایط سیستم بانکى شرایط بسیار خاصى است و باید بر اساس وضع موجود برنامه ریزى کنیم و همه نهادها و سازمانهاى کشور نیز باید براساس شرایط سیستم بانکى حرکت کنند.
رئیس کل بانک مرکزى با اشاره به اینکه واحدهاى تولیدى باید خودشان را با تولید جهانى تطبیق دهند و صادرات محور باشند ، تصریح کرد: اگر تولید کشور صادرات محور باشد مى توانیم در بازارهاى بین المللى حضور داشته باشیم .این وظیفه بخش مولد است که امیدواریم با بالا بردن بهره ورى و بازنگرى در ساختارهاى آن زمینه رشد و ارتقاى این بخش فراهم شود.
بهمنى تاکید کرد: سیستم بانکى وظیفه دارد در جهت حمایت از تولید حرکت کند. وى با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع بسیار قوى است، افزود: اقتصاد ما بیشتر متاثر از مسائل روانى است تا متغیرهایى مثل عرضه و تقاضا.
رئیس کل بانک مرکزى در ادامه همایش مدیران ارشد بانک سپه گفت: مجموع درآمدهاى ارزى همراه با درآمد صادرات رقمى بالاى ۱۰۰ میلیارد دلار است ، اگر فرض را صرفا براساس درآمدهاى نفتى بگذاریم با هزینه هایى که در بخش واردات داریم باز هم مازاد منابع خواهیم داشت. بنابراین از نظر ذخیره ارزى و درآمدها مشکلى نداریم و تنها مشکلى که پیش روى سیستم بانکى است نقل و انتقالات پولى است.
بهمنى افزود: سیستم بانکى باید منابع حاصل از فروش نفت و سایر درآمدها را به راحتى بین تولید کنندگان و وارد کنندگان تقسیم کند و لازم است با کشورهاى هدف ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم واحدهاى بانکى را در کشورهایى که طرف معاملات ما هستند تاسیس کنیم.
وى با اشاره به اینکه سیستم بانکى کشور باید سال جارى را سال نظم پولى و مالى قرار دهد گفت:باید بین منابع و مصارف تناسب ایجاد کنیم تا بتوانیم در هر بخش که منافع کشور مد نظر است وارد عمل شویم.
رئیس کل بانک مرکزى با اشاره به اینکه کوچک ترین حرکت سیستم بانکى زیر ذره بین است ، اظهار داشت: باید نظارت، کنترل و بازرسى ها را تقویت کنیم .
وى گفت: نظارت بر تسهیلاتى که به مشترى پرداخت مى شود مى تواند شرعى بودن معاملات را اثبات و تایید کند. بنابراین تسهیلاتى که به مصرف واقعى خودش نرسد قطعاظ برگشت اقساط آن هم مشکل خواهد داشت.بهمنى با تاکید بر این که یکى از راههاى ایجاد منابع و امکان اعطاى تسهیلات به مشتریان، بخش وصول مطالبات معوق است افزود: هدف گیرى و برنامه ریزى ما در بخش وصول مطالبات معوق از میانگین
۲۸‎/۹ درصد به ۱۵‎/۱ درصد رسیده که نشان دهنده پیگیرى همکاران در سیستم بانکى است اما این پیگیرى کافى نیست.
بهمنى گفت: سیستم بانکى بیشتر از توانش به مشتریان تسهیلات پرداخت کرده چرا که در سال گذشته تسهیلات پرداخته شده ۲۹ درصد رشد داشته در حالى که منابع جذب شده ۱۹‎/۶ درصد بوده است.
بهمنى افزود: کل سپرده هاى ریالى در سیستم بانکى ۵۳۴ هزار میلیارد ریال است و این که مى گویند بانک ها به تولید و اقتصاد کشور کمک نکرده اند با این آمار و ارقام واقعا بى انصافى است.
وى گفت : وصول مطالبات معوق برنامه ریزى مى خواهد و مدیران بانک ها باید کمیته هایى را در استان ها و سرپرستى ها ایجاد و براساس آن مطالبات را وصول کنند.
بهمنى با بیان اینکه در سال گذشته نرخ تورم به ۲۱‎/۵ درصد رسید در حالى که انتظار ما بیشتر از این بود ، اظهار داشت: در پایان سال گذشته و در دو ماه آخر سال توانستیم نقدینگى را با پیش فروش ۱۰‎/۵ میلیون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع آورى و کنترل کنیم.رئیس کل بانک مرکزى در باره کنترل بازار ارز و سکه تصریح کرد: در این خصوص به آنچه که مى خواستیم و مد نظر بود هنوز نرسیده ایم اما با همه این مسائل و جو روانى که گاهى در جامعه وجود دارد ، توانستیم تا حدودى آن را مهار کنیم و امیدواریم که این روند ، کاهنده و اصلاحى باشد. وى گفت : در سال گذشته نرخ رشد نقدینگى ۲۵‎/۲ درصد بود در حالى که نرخ رشد نقدینگى امسال به ۱۹‎/۴ درصد رسیده که با کمک سیستم بانکى توانستیم نقدینگى را مهار کنیم.
رییس کل بانک مرکزى در خصوص کنترل بازار ارز و سکه تصریح کرد: در این خصوص به آنچه که مى خواستیم و مد نظر بود هنوز نرسیده ایم ولى با همه این مسائل و جو روانى که گاهى در جامعه وجود دارد توانستیم تا حدودى آن را مهار کنیم و امیدواریم که این روند ، کاهنده و اصلاحى باشد.
وى با بیان اینکه در کجاى دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت گذارى مى شود و هر روز افراد غیر مسئول و غیر مرتبط وارد کارهاى سیستم بانکى مى شوند و خیلى راحت درباره آن اظهار نظر مى کنند؟ گفت: اگر مسائل ارزى، بانکى، طلا و سکه مطرح مى شود باید کارشناسان بانکى درباره آن اظهار نظر کنند.
بهمنى گفت: مطرح کردن مطالب غیرکارشناسى قیمت ها را بالا مى برد و در بازار تاثیر مى گذارد، بنابراین از مسئولان و مقامات کشور خواهش کردیم این گونه موارد را قدرى کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد وحالت عادى به خود بگیرد.
در مورد تحریم بانک مرکزى به مجامع بین المللى شکایت کردیم
وى هم چنین درخصوص جلسه با گروه ۲۴ اظهار کرد:با گروه ۲۴ و رییس خاورمیانه اى صندوق بین المللى پول هم جلسه اى داشتیم و آنهانیزدرخواست هاى ما را منطقى مى دانستند و قول دادند که در جهت رفع این مشکلات اقدام کنند.رییس کل بانک مرکزى در ادمه سخنانش گفت: هدف بانک مرکزى تک نرخى کردن نرخ ارز است .وى با اشاره به اینکه از صادر کنندگان پیمان نامه ارزى نخواهیم گرفت اظهار کرد: از صادر کنندگان پیمان نامه ارزى نمى گیریم و چنین تصمیمى هم نداریم اما مشوق صادراتى براى آنها خواهیم داشت و از طرفى آنچه که صادرات مى کنند از مالیات معاف است.
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۳۰
ابرار اقتصادی |
تعداد بازدید : ۱,۳۹۷