قاچاق بنزین «صفر» شد

قاچاق بنزین «صفر» شد
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: در شرایط فعلی با توجه به نزدیک شدن قیمت بنزین در داخل کشور با قیمت فوب خلیج فارس، قاطعانه می‌توانیم ادعا کنیم که قاچاق بنزین از کشور نداریم.

علی‌اکبر پوراحمد نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت و بنزین ایران و رسیدن قیمت آنها به فوب خلیج فارس اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به نزدیک شدن قیمت بنزین در داخل کشور با قیمت فوب خلیج فارس، قاطعانه می‌توانیم ادعا کنیم که قاچاق بنزین از کشور نداریم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: عدم تمایل قاچاقچیان به دلیل نداشتن انگیزه اقتصادی و بهره‌ مالی بزرگترین دلیل صفر شدن قاچاق بنزین در کشور است.

وی در واکنش به درخواست برخی کارشناسان برای از رده خارج شدن کارت‌های سوخت در کشور به دلیل هزینه‌بر بودن استفاده از این کارت‌ها برای جایگاه‌داران عنوان کرد: این مسئله باید در جلسه‌ای بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت نفت به عنوان وزارت تخصصی در این خصوص بررسی شود.

به گزارش تسنیم، قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است. بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود. قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌های بین الملی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.

۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۵۴۵