درخواست وزیر اقتصاد از رستم قاسمی برای راه‌اندازی بورس نفت

درخواست وزیر اقتصاد از رستم قاسمی برای راه‌اندازی بورس نفت
وزیر اقتصاد با بیان اینکه برخی غفلت‌ها در سال قبل باعث شد بورس نفت راه‌اندازی نشود، گفت:امیدواریم امسال با فعالیت وزیر نفت آقای قاسمی در بودجه سال 91 به این مسئله پرداخته و بورس نفت نیز تشکیل شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید شمس‌الدین حسینی صبح امروز در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با اشاره به اینکه این نمایشگاه فرصت خوبی است که متولیان اصلی تأمین مالی گرد هم آیند و شاهد هم‌افزایی بیشتر این سه بازار باشیم، اظهار داشت: سال گذشته در همایش تأمین مالی که 5 اردیبهشت ماه برگزار شد،اعلام کردند که ارتقاء تأمین مالی از اولویت‌های اصلی اقتصاد است.

وی ادامه داد: نظام تأمین مالی باید با نگاهی یکپارچه ارتقاء یافته و همچنین تأکید کردم این اقدام مهم تنها با مشارکت همه جانبه این 3 بازار محقق می‌شود.

حسینی گفت: همچنین امروز نیز در این نمایشگاه اعلام می‌کنم با توجه به اینکه امسال سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است اجرای برنامه‌های اقتصادی کشور را در اولویت و مهمترین بخش قرار دادیم و معتقدم وقتی از ارتقاء و اعتلای تأمین مالی صحبت می‌کنیم یعنی باید حجم و سرعت آن افزایش ولی هزینه آن کاهش یابد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: تردیدی نیست که اگر شیوه‌های تأمین مالی و حجم آن ارتقاء نیابد با توجه به اینکه سرعت گردش وجوه افزایش می‌یابد اثری جز افزایش قیمت و هزینه‌ها ندارد،پس اصلاح این امر مستلزم نگاه یکپارچه است.

وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه پنجم و بودجه که تأمین مالی را به صورت جدی پیگیری می‌کند،بیان کرد: در احکام برنامه پنجم و بودجه دنبال ظرفیت‌سازی مدل‌های تأمین مالی مشارکتی هستیم و در ماده‌های 118، 128 ، 133 ، 214 و 224 قانون برنامه پنجم در این خصوص مباحثی ذکر شده که منابع دستگاه‌های دولتی در خدمت سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گیرد،همچنین مسئله در خصوص حوزه نفت و نیرو نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در برنامه پنجم بخش دولتی با بخش خصوصی و تعاونی رقیب نیست،بلکه آنها مکمل و شریک یکدیگرند خاطر نشان کرد: جنبه دیگری از یکپارچگی تأمین مالی این است که بانک، بیمه و بورس نباید به یکدیگر به عنوان رقیب نگاه کنند بلکه تکمیل کننده یکدیگر هستند. همچنین نوین‌سازی تأمین مالی از این طریق انجام خواهد شد و هر میزان بنگاه‌داری مخل کار بانکی است، نگاه یکپارچه به تأمین مالی می‌تواند نقش مهمی در این مسیر داشته باشد.

وی با تشکر از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس به صورت بین‌المللی تصریح کرد: امیدواریم امسال مجلس به تصویب اسناد اوراق اسلامی خزانه که برای بخش پیمانکاران استفاده می‌شود رأی مثبت دهد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: همچنین امیدواریم بتوانیم تولید و سرمایه‌گذاری و تجارت را در بخش اقتصادی کشور به ویژه بخش‌های استراتژیک آن انجام دهیم و نگاه سنتی سالهای گذشته در خصوص تجارت نفت که مانع این شد تا فرصت‌های تأمین مالی در بخش نفت انجام شود مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه غفلت از فرصت تجاری برای سرمایه‌گذاری در نفت باعث شد بورس نفت در سال گذشته تشکیل نشود، بیان کرد: امیدواریم امسال با فعالیت وزیر نفت جدید آقای قاسمی در بودجه سال 91 به این مسئله پرداخته شود که با تصویب بودجه 91 راه‌اندازی بورس نفت نیز محقق شود.

حسینی خاطر نشان کرد: امیدواریم این ظرفیت‌ها و نوع‌آوری‌ها را ترویج دهیم و به صورت جدی نیازمند هم‌افزایی هر چه بیشتر در این زمینه برای تأمین مالی و توسعه این بخش هستیم.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در بخش بازارهای پولی، ارزی و سرمایه نیازمند پوشش انواع ریسک‌ها هستیم و با ابلاغ برنامه پنجم زیرساخت‌های مناسبی برای پوشش ریسک فراهم شد،ولی آنچه مهم است ایده تحول در نقشه راه تأمین مالی است که باید به سرانجام برسد چرا که اقتصاد ایران فرصت‌های فراوانی دارد و در این مسیر تحول در نظام تأمین مالی یک امر کلیدی است.

حسینی با بیان اینکه رسیدن شاخص بورس اوراق بهادار تهران از سال 88 تا فروردین سال جاری به 27 هزار واحد و افزایش ارزش آن به 135 هزار میلیارد تومان نشان‌دهنده ظرفیت بالای اقتصادی کشور است در حالی که کشورهای همسایه و بورس‌های جهان و منطقه در شرایط رکودی به سر می‌بردند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در بخش بیمه کشور نیز رشد و تحولات زیادی رخ داده است، تصریح کرد: حق بیمه‌های تولید 46 درصد رشد یافته بود ،همچنین خسارت پرداختی نیز رشد 31 درصدی داشت ولی نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه‌ها 7.6 درصد کاهش یافته است.

*رشد 18 درصدی مانده سپرده‌های بانکی

حسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته مانده سپرده‌های بانکی 18 درصد رشد داشت، بیان کرد: مانده کل تسهیلات ریالی و ارزی نیز با رشد 26 درصدی روبرو بوده است.

*رشد 11 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته به رشد شتابان خود ادامه داد و با رشد 11 درصدی روبرو شد، خاطر نشان کرد: این رقم در سال گذشته از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار عبور کرده است.همچنین جذب سرمایه‌گذاری در سال 87 کمتر از 2 میلیارد و صد میلیون دلار بوده است که حجم سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: این آمار در شرایطی است که در سال 90 به لحاظ پرداخت خزانه‌داری نیز عملکرد مطلوبی داشتیم و خزانه موفق به پرداخت‌های نقدی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ شد این در حالی است که این رقم در سال ۸۹ فقط ۹۰ هزار میلیارد تومان بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش 5 درصدی رشد نقدینگی اعلام کرد: این رقم از 25 درصد در سال 89 به 19 درصد در سال 90 کاهش یافت. با توجه به تحولاتی که در بخش بیمه، بورس ، بانک و شرایط اقتصادی کشور بیان شد همه اینها مجموعه‌ای از عواملی است که باعث شده اقتصاد پویا با ظرفیت‌های بالایی را در جهان و منطقه داشته باشیم.

حسینی خاطر نشان کرد: در فاصله سالهای 2006 تا 2011 تولید ناخالص ایران از 241 میلیارد دلار به 482 میلیارد دلار رسید. همچنین تولید سرانه ملی نیز از 13 هزار دلار عبور کرده و جایگاه هفدهم ایران در سال 2012 بر اساس آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول حفظ می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: همه این مسائل حکایت از ظرفیت بالای اقتصاد ایران داشته و با استفاده از منابع جدید و بازارهای مختلف مالی امیدواریم به هم‌افزایی هر چه بیشتر در برنامه‌های تأمین مالی برسیم.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۹۴۰