مشارکت در نوسازی پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی

معاون وزیر نفت گفت: پیشنهادها و برنامه‌هایی برای مشارکت ایران در نوسازی پالایشگاه‌های کشور آفریقای جنوبی مطرح شده است که در صورت موافقت نهایی وزارت نفت، اجرایی خواهد شد. عباس کاظمی درگفت وگو با ایرنا، درباره برنامه ایران برای مشارکت در نوسازی و بهسازی طرح‌های پالایشی خارج از کشور، افزود: طرح‌هایی برای مشارکت ایران در بازسازی پالایشگاه‌های کشور آفریقای جنوبی مطرح شده که البته درباره آنها تصمیم‌گیری نهایی نشده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: تعدادی از پالایشگاه‌های این کشور قدیمی بوده و نیاز به بازسازی دارند.

4764723462462473584534526236247335

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح، منتظر تصمیم‌گیری وزارت نفت هستیم، اضافه کرد: با توجه به تجربه متخصصان ایرانی در طرح‌های پالایشی، ظرفیت اجرای این کار در آفریقای جنوبی وجود دارد. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره طرح ایران برای ساخت پالایشگاه در این کشور نیز گفت: تاکنون برنامه‌ای برای ساخت پالایشگاه جدید توسط ایران در آفریقای جنوبی مطرح نشده است.

وزارت نفت برای دوره پساتحریم علاوه بر فروش نفت خام، در نظر دارد در طرح‌های پالایشی سایر کشورها مشارکت کند تا فروش نفت خام کشورمان را تضمین کند؛ بر این اساس مذاکراتی برای ساخت پالایشگاه 200هزار بشکه‌ای در اسپانیا و پالایشگاهی 300 هزار بشکه‌ای در برزیل در دستور کار قرار گرفته است. مشارکت ایران در نوسازی پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی که تا پیش از تحریم، مصرف‌کننده نفت ایران بودند می‌تواند به تثبیت صادرات نفت ایران به این پالایشگاه‌ها کمک کند.

از سرگیری صادرات نفت ایران به آفریقا

به گزارش ایرنا، تا پیش از تشدید تحریم‌ها، آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در قاره آفریقا بوده است؛ به‌گونه‌ای که این کشور پیش از توقف واردات نفت از ایران، روزانه بیش از 100 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کرد. با پیشرفت مذاکرات ایران و 1 +5 در سال گذشته، مذاکرات ایران و آفریقای جنوبی در بخش انرژی آغاز شد و مقام‌های این کشور تمایل خود برای از سرگیری خرید نفت از ایران را اعلام کردند.

بر این اساس، یک هیأت از وزارت انرژی آفریقای جنوبی به ریاست «تمبیسیله‌ماژولا»، معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی در تهران با مدیران ارشد نفتی ایران درباره همکاری‌های مشترک تهران و پرتوریا در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دیدار و گفت وگو کردند. سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در این باره به ایرنا گفته بود: تا پیش از تشدید تحریم‌ها، کشورهای آفریقایی مانند مراکش و آفریقای جنوبی از خریداران نفت خام ایران بودند و تلاش می‌کنیم پس از رفع تحریم‌ها، بازار صادرات نفت خام کشورمان در این قاره را احیا کنیم. 

وی افزوده بود: در بین همه کشورهایی که برای خرید نفت وارد مذاکره با ایران شدند آفریقای جنوبی از همه جلوتر است و پیش سندی نیز برای خرید نفت ایران به امضای دو طرف رسیده است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفته بود: با وجود پیش سند امضا شده، با توجه به اینکه پایانه‌های وارداتی نفت خام آفریقای جنوبی متعلق به شرکت‌های بین‌المللی همچون شل است، اکنون به دلیل مسائل تحریم امکان صادرات نفت به آنجا وجود ندارد.

اگرچه تحریم‌های ایران لغو شده است، اما هنوز جزئیات مربوط به از سرگیری صادرات نفت ایران به آفریقای جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی اعلام نشده است.

۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۴۲۲