بازگشت بانک‌های خارجی به جزیره کیش

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در گردهمایی روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور که هفته گذشته برای برگزاری نشست فصلی خود، به جزیره کیش رفته بودند، مزایای این جزیره برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در نشست مدیرعامل منطقه آزاد کیش و روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، علی اصغر مونسان طی گزارشی به ظرفیت‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری در این جزیره اشاره کرد. اما پیش از آنکه وی تریبون را در اختیار بگیرد، رییس اتاق ایران طی سخنانی به تغییر فضای اقتصادی کشور در دوره پساتحریم اشاره و بر این نکته تاکید کرد که در شرایط پیش رو، ارتباط جزیره کیش با سرمایه‌گذاران خارجی باید تقویت شود.


محسن جلال‌پور از جزیره کیش به عنوان ویترین و دروازه سرمایه‌گذاری کشور یاد کرد و افزود: جزیره کیش با نشان دادن یک ایران مترقی و پیشرفته می‌تواند تصویر خوبی از توسعه کشورمان برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد به همین دلیل برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی در این جزیره از جمله موارد پیشنهادی روسا و اعضای اتاق بازرگانی در دیدار با رییس‌جمهور بوده است. وی جزیره کیش را پایلوت شفاف‌سازی و کاهش بروکراسی‌های اداری دانست و گفت: در هشت ماه گذشته 150 هیات از کشورهای خارجی به ایران سفر کرده‌اند که مطمئنا در ماه‌های آتی میزان استقبال دیگر کشورها برای برقراری ارتباط با کشور ما افزایش خواهد یافت.

 


در ادامه این نشست علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به مواضع رییس‌جمهور در خصوص جهت‌گیری کشور به سمت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد ایران، گفت: یکی از معضلات امروز کشور که مناطق آزاد از جمله جزیره کیش را نیز درگیر کرده است بروکراسی حاکم بر کشور است که به جای تسهیل روند توسعه، همچون وزنه‌ای سنگین به مانعی در مسیر رشد و پیشرفت تبدیل شده است.


مزایای کیش برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
مونسان معافیت‌های 20 ساله مالیاتی، تخفیفات و معافیت‌های گمرکی روی مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی، امکان جابجایی ارز بین مناطق آزاد مختلف کشور و تمرکز مدیریت را از مزایای مناطق آزاد و انگیزه جالب توجه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد. وی با اشاره به آسان‌سازی روند دریافت مجوزها و انجام فرآیندها در کیش، از الکترونیکی کردن فرایندها در مسیر دریافت مجوزها در این منطقه آزاد طی دو سال گذشته خبر داد. توسعه بندرگاه و فرودگاه جزیره کیش، بهره‌برداری از ترمینال بندری کیش با ظرفیت پذیرش سالانه یک و نیم میلیون مسافر و احداث ترمینال جدید فرودگاهی با ظرفیت پذیرش چهار و نیم میلیون مسافر در سال، ایجاد زیرساخت‌های تامین انرژی و آب به عنوان یکی از نیازهای مبرم جزیره کیش، افزایش فضاهای فرهنگی با ساخت دو مدرسه جدید، توسعه فضاهای تفریحی و فرهنگی و فعال‌سازی بخش‌های مختلف کیش از جمله مواردی بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره کرد. به گفته مونسان، در حال حاضر 420 واحد صنعتی فعال در منطقه آزاد کیش در زمینه صنایع دانش‌بنیان و غیرآلاینده فعال هستند. وی با اعلام این که منطقه آزاد کیش از شش شهرک صنعتی برخوردار است، از ساخت هفتمین شهرک صنعتی در این منطقه خبر داد.  مونسان افزود: سال گذشته 370 میلیون دلار تولید در بخش‌های صنعتی و 85 میلیون دلار صادرات از محصولات تولید شده جزیره کیش داشتیم.


احداث فرودگاه و بندرگاه در هندورابی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه تجهیز جزیره هندورابی به فرودگاه و بندرگاه را یکی دیگر از اقدامات در دست اجرای سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: طرح جامع توسعه فرودگاه جزیره هندورابی با همکاری مشاور آلمانی- ایرانی مراحل تدوین را سپری کرده و در مرحله تصویب است.   به گفته وی، هم اکنون ساخت بندرگاه این جزیره در مراحل پایانی قرار دارد و عملیات زیرسازی باند فرودگاه به پایان رسیده و60 درصد عملیات روسازی نیز تمام شده است. 
مونسان در ادامه به بیان برخی آمار پروژه‌ای در جزیره کیش پرداخت و گفت: حدود 400 میلیارد تومان پروژه در کیش به اتمام  رسیده است، 700 میلیارد تومان پروژه در حال اجرا و هزار میلیارد تومان پروژه نیز در حال مطالعه و طراحی برای سال‌های آتی  است.  وی همچنین از انعقاد 5 هزار و600 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در بخش‌های غیرصنعتی و 600 میلیارد تومان قرارداد با بخش‌های صنعتی خبرداد و با بیان اینکه تاکنون عمده سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در منطقه آزاد کیش از سوی سرمایه‌گذاران داخلی بوده، افزود: امیدواریم درسال آینده با برداشته شدن تحریم‌ها بتوانیم سرمایه‌های خارجی را به جزیره کیش جذب کنیم.


از سرگیری فعالیت دو بانک خارجی در کیش
حضور بانک‌های خارجی در منطقه آزاد کیش از دیگر مباحث مطرح شده از سوی مدیرعامل این منطقه آزاد بود. به گفته مونسان، دو بانک خارجی فعال در جزیره کیش به دنبال تحریم‌ها فعالیت خود را متوقف کردند اما با اجرایی شدن برجام، این دو بانک فعالیت دوباره خود را در منطقه آزاد کیش از سر گرفتند.  وی در ادامه افزود: در حال حاضر درخواست سه بانک خارجی مورد تایید سازمان قرار گرفته است و دو بانک دیگر هم درخواست‌شان در حال بررسی است و این موضوع با بانک مرکزی در حال پیگیری است تا با حمایت دولت در کیش منطقه آزاد مالی ایجاد شود.  به گفته مونسان، سرانه سپرده در جزیره کیش نسبت به همه کشور بالاتر و چهار برابر تهران است که این موضوع بیانگر رونق اقتصادی در این جزیره مرجانی است و می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.


پیشنهادهایی برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر به اعضای اتاق بازرگانی
پس از سخنان مدیرعامل منطقه آزاد کیش، گردهمایی روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور مطابق دستور جلسه تعیین شده به کار خود ادامه داد و حاضران به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات استان خود پرداختند. محمود تولایی رئیس اتاق کاشان، ارائه مشورت‌های مفید به اعضای اتاق‌های بازرگانی را جزو وظایف کلیدی این نهادها عنوان کرد. وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از روند داوری خاطرنشان کرد: این کار به بازنگری و تجدید نظر در روند اجرا نیاز دارد. کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج، نیز شناخت اندک افراد از اتاق بازرگانی را موجب اقبال پایین به سمت نهاد بخش خصوصی دانست و گفت: برای بالا رفتن تعداد اعضای اتاق، باید شناخت و آگاهی افراد را نسبت به این نهاد افزایش دهیم. وی این پیشنهاد را مطرح کرد که سامانه سوالات متداول در اتاق بازرگانی ایجاد شود تا به گفته وی، خدمات مشاوره‌ای به اعضا کامل‌تر شود. فریدون فرقانی، رئیس اتاق شیراز، در بحث مربوط به خدمات اتاق‌ها، به فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالای موجود اشاره و تأکید کرد: دوره‌های آموزشی باید در بالاترین سطح از سوی اتاق ایران دنبال شود. وی افزود: شاید نخبگان زیادی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند ولی در تربیت مدیر، کمبودهای بسیاری به چشم می‌خورد.


علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان، نیز به موضوع افزایش مالیات‌ها در بودجه سال 95 اشاره کرد و  یادآور شد: مالیات تنها از واحدهای شناسنامه‌دار دریافت می‌شود و برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی اقدامی صورت نمی‌گیرد. به گفته وی، بخش خصوصی باید برای حل این چالش راهکار ارائه و در اختیار مسئولان قرار دهد. عبدالله مهاجر، رئیس اتاق ساری، نیز به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در استان‌ها نیز برقرار است اشاره کرد و یادآور شد که باید از این ظرفیت به نفع بخش خصوصی استفاده کرد. به گفته وی، موانع متعددی بر سر راه عضوگیری در اتاق‌های بازرگانی وجود دارد که باید شناسایی شود.  علی‌اکبر شریف‌پور، رئیس اتاق بوشهر، نیز تصریح کرد: اتاق بوشهر برای صدور کارت با چالش‌هایی روبروست. باید قید داشتن محل تجاری و معیارهای مشخص برای فرد متقاضی در روند صدور کارت بازرگانی لحاظ شود. محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند، نیز ایجاد معاونت برنامه‌ریزی استراتژی بازار را در دوره پساتحریم ضروری دانست و گفت: با توجه به حضور هیات‌های تجاری در کشور، ایجاد چنین معاونتی می‌تواند انگیزه اعضای اتاق‌های بازرگانی را برای فعالیت اقتصادی افزایش دهد.


حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق خرم‌آباد، نیز خواستار بررسی و مطالعه روی خدمات و عملکرد اتاق‌های سایر کشورها شد و مقایسه آن با آنچه که در اتاق‌های بازرگانی داخلی صورت می‌گیرد را مفید دانست. وی ادامه داد: بهتر است در دوران پس از تحریم برنامه‌ریزی دقیقی در کارها انجام داده و از فعالیت‌های تکراری و موازی در اتاق‌های سراسر کشور جلوگیری کنیم. غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان، نیز ضعف تشکل‌گرایی در استان‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی از استان‌ها در این زمینه بسیار ضعیف هستند و حتی یک تشکل استانی هم ندارند. محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک، به ضعف بخش تولید و صنعت کشور اشاره و بر لزوم تهیه برنامه‌ای منسجم از سوی اتاق ایران برای تقویت این حوزه تاکید کرد. وی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را نیز مهم و ضروری دانست.


شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز، نیز یکی از خدمات مورد نیاز برای اعضای اتاق‌های بازرگانی را اعطای یارانه برای حضور بنگاه‌ها در نمایشگاه‌های خارجی و بازاریابی عنوان کرد. هم‌چنین سیدمحمد سیدنبوی، رئیس اتاق شهرکرد، به مساله قاچاق در کشور اشاره و افزود: زمانی که نیمی از واردات کشور به صورت قاچاق انجام می‌شود، معلوم است که استقبال از حرکت‌های قانونی که پیچیدگی بیشتری هم دارد، کم است. ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم، نیز تاسیس بانک اتاق بازرگانی را اقدامی موثر برای حمایت از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی عنوان کرد. تیزهوش تابان، رئیس اتاق رشت، نیز در رابطه با عضویت اتاق‌ها توضیح داد که در سایر کشورها اصناف نیز جزو اعضای اتاق‌های بازرگانی هستند. این فعال اقتصادی، انجام فعالیت‌های ضد قاچاق در کشور را لازم و مهم دانست که باید در اسرع وقت اجرایی شوند.

 



دیدار فعالان اقتصادی کیش با روسای اتاق‌های بازرگانی
اعضای هیات رییسه اتاق تهران و ایران و برخی از روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در ادامه برنامه‌های کاری خود در جزیره کیش ،  نشستی نیز با حضور تجار و فعالان اقتصادی این منطقه آزاد اقتصادی برگزار کردند و پای صحبت‌های تجار و بازرگانان کیش نشستند. در این نشست دو طرف درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش پس از دوره رفع تحریم‌ها به گفت‌و‌گو و رایزنی نشستند و در این زمینه، بر نقش اتاق بازرگانی به عنوان نهادی اثرگذار در مناسبات آینده اقتصادی ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کردند.


ضرورت جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کیش
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اتاق بازرگانی علاوه بر وظایف ساختاری خود، نقش‌آفرینی در عرصه جدید اقتصادی کشور و هموارسازی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را در دستورکار قرار داده است. وی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها، فضای اقتصادی ایران را به یک‌باره دچار تغییر و تحول کرده است، افزود: در حال حاضر یکی از اقدامات بخش خصوصی باید بررسی این موضوع باشد که چگونه می‌توان جذب سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه آزاد کیش را سرعت بخشید و به راهکارهایی عملی برای آن دست یافت. خوانساری از فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش خواست نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری واکنش نشان دهند و پیشنهادها و راهکارهای خود را با اتاق ایران در میان بگذارند.


سهم بخش خصوصی در سیاست‌گذاری مناطق آزاد افزایش یابد
پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران نیز در این نشست، با بیان اینکه دوره پساتحریم برای منطقه آزاد کیش فرصتی مغتنم در راستای رشد و توسعه این منطقه آزاد تجاری است، گفت: این پرسش کلیدی مطرح است که آیا بخش خصوصی ایران آمادگی لازم برای قدم گذاشتن در دوره جدید اقتصادی کشور دارد؟


سلطانی همچنین با طرح این پرسش که آیا ایجاد مناطق آزاد جدید به صلاح است یا خیر، افزود: اینکه مناطق آزاد موجود به درستی جانمایی شده‌اند یا خیر و اینکه چگونه می‌توان رویکرد صنعتی را نیز در مناطق آزاد اقتصادی تقویت کرد، محور بررسی‌هایی است که اتاق بازرگانی باید در همکاری و تعامل با فعالان اقتصادی در مناطق آزاد صورت دهند.

نایب رییس اتاق ایران با بیان اینکه سهم بخش خصوصی را باید در مناطق اقتصادی و به ویژه منطقه آزاد کیش ارتقا داد، افزود: آنچه که مهم است، این است که سهم بخش خصوصی در سیاست‌گذاری مناطق آزاد اقتصادی چگونه است و آیا فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند؟


علا میرمحمدصادقی، نایب رییس اتاق تهران نیز در این گردهمایی با تاکید بر اینکه ارتباط میان تجار و فعالان اقتصادی کیش را با اتاق ایران باید تقویت کرد، گفت: در صورت تصویب از سوی هیات رییسه اتاق ایران، جامعه فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش می‌توانند یک نفر را به عنوان نماینده و ناظر خود به اتاق ایران معرفی کنند.

۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۳۰
تعداد بازدید : ۵۰۷