ایتالیا: نقش ایران در تعاملهای بین المللی بسیار مهم است

ایتالیا: نقش ایران در تعاملهای بین المللی بسیار مهم است
سرجو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا با ابراز خشنودی از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایتالیا گفت: نقش تهران نه تنها در تعادل منطقه بلکه در تعاملهای بین المللی بسیار مهم است.

به گزارش شانا رئیس جمهوری ایتالیا در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به آن کشور  با تاکید بر نقش تهران در حفظ ثبات منطقه، اظهار داشت: نقش ایران نه تنها در تعادل منطقه، بلکه در تعاملهای بین المللی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: نیاز به همکاری همه است. طبیعتا ما روی این که ایران بتواند تعاملی سازنده و مثبت در سطح بین المللی داشته باشد، حساب می کنیم.

رئیس جمهوری ایتالیا همچنین با ابراز خرسندی از توافق هسته ای و لغو تحریمهای اروپا و آمریکا علیه ایران، گفت: این توافق یک موفقیت بزرگ برای صلح و ثبات منطقه و جهان است.

ماتارلا با یادآوری زمینه های مختلف همکاری در دوران پسا تحریم، افزود: شرکتهای ایتالیایی در انتظار این لحظه بودند و اکنون آماده همکاری و از سرگیری فعالیت در زمینه های مختلف در ایران هستند و دولت نیز آن را تشویق می کند. روابط اقتصادی میان ایران و ایتالیا با توجه به شرائط بوجود آمده کنونی، می تواند توسعه یابد.

رئیس جمهوری ایتالیا با تاکید بر محسوس بودن روابط دوستانه و سنتی میان دو کشور گفت: روابط  حتی در لحظات دشوار نیز پابرجا مانده زیرا این دوستی برپایه علاقه و نزدیکی میان دو ملت ایران و ایتالیاست و من از این که آقای روحانی ایتالیا را به عنوان نخستین کشور اروپایی برای سفر به اروپا انتخاب کرده است، بسیار خشنود هستم. این نشانه یک دوستی بزرگ و نزدیکی میان دو کشور و دو ملت است و من دوستانه در انتظار وی هستم.

به گزارش ایرنا روحانی که به دعوت رسمی متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا صبح روز دوشنبه در راس هیئتی بلندپایه به رم سفر خواهد کرد، با سرجو ماتارلا همتای ایتالیایی خود در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور ملاقات و سپس عصر همان روز با رنتزی دیدار و گفتگو می کند.

 هدف از سفر روحانی به ایتالیا، بهبود گفتگوهای سیاسی و آماده سازی زمینه برای مبادلات تجاری میان دو کشور در پی لغو تحریمهاست. روحانی همچنین قرار است روز سه شنبه ساعت ١١ به وقت محلی (١٣:٣٠ به وقت تهران) با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیکهای جهان در واتیکان دیدار و گفتگو کند.

مناسبات دو جانبه، بحران سوریه، مبارزه علیه تروریسم، توافق هسته ای، لغو تحریمها و مبادلات تجاری فی مابین از جمله موضوعات مورد گفتگو میان روحانی و مقامات ایتالیایی است.

روحانی صبح سه شنبه همچنین با شرکت در یک نشست اقتصادی با بیش از ٥٠٠ تن از کارآفرینان، سرمایه گذران و صاحبان صنایع بزرگ ایتالیا دیدار می کند.

رئیس جمهوری کشورمان صبح چهارشنبه پس از شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی، رم را به مقصد پاریس ترک خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران پیش از این قرار بود روزهای ٢٣ تا ٢٦ آبانماه به اروپا سفر کند اما به دلیل وقوع حملات تروریستی پاریس و در هماهنگی با میزبانان، این سفر به روز پنجم بهمن ماه موکول شد.

۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۴۰۰