اوراق مشارکت ارزی به جای طلب پیمانکاران نفت پرداخت شد

اوراق مشارکت ارزی به جای طلب پیمانکاران نفت پرداخت شد
سال گذشته قریب به 22 میلیارد دلار در بخش بالادست نفت و گاز جذب شده است و اوراق مشارکت ارزی نفت بدون عرضه در بازار، در عوض طلب پیمانکاران صنعت نفت به آنها واگذار شده است.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس اعلام رسمی و غیر رسمی مسئولان، سال گذشته قریب به  22 میلیارد دلار در بخش بالادست نفت و گاز جذب شده است که قریب به 13 میلیارد دلار آن به پروژه‌های توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش قریب به 1.5 میلیارد دلار از این رقم به وسیله انتشار اوراق مشارکت ریالی پارس جنوبی به بخش بالادستی صنعت نفت جذب شد.

کارشناسان معتقدند این رقم در صورت افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در اوایل سال گذشته می‌توانست به بیش از 4 یا 5 میلیارد دلار برسد چنانکه پس از افزایش این نرخ در ماه‌های پایانی سال، نفت و گاز پارس توانست در یک نوبت بیش از 1400 میلیارد تومان از اوراق مشارکت خود را با نرخ 20 درصد به فروش برساند. آن هم در شرایطی که سقف اولیه فروش این اوراق 1150 میلیارد تومان تعیین شده بود.

در همان دوره فروش اوراق مشارکت، کارشناسان مالی صنعت نفت معتقد بودند با توجه به استقبال گسترده خریداران و اعلام سفارش‌های کلان خرید اوراق 20 درصدی به بانک‌ها، در صورت همکاری بانک ها امکان فروش ارقامی بسیار بیشتر از این حتی تا سقف 4 هزار میلیارد تومان نیز وجود داشت که به دلیل احتیاط بانک‌ها محقق نشد. کما اینکه مجوزهای بانک مرکزی برای افزایش میزان فروش اوراق در همان دوره تا جایی که خریدار داشته باشد اخذ شده بود.

با این وجود مسئولان نفتی تصور می‌کنند به طور کلی سال آینده نمی‌توانند به میزان امسال منابع جذب کنند و به منابع حاصل از اوراق مشارکت نیز امیدوار نیستند.

*پرداخت طلب پیمانکاران نفتی بوسیله اوراق مشارکت ارزی

اما اوراق مشارکت ارزی سال گذشته وضعیت متفاوتی داشتند. در سال‌های گذشته اوراق ارزی با رقم‌های متفاوتی حتی تا  4 یا 5 میلیارد دلار به فروش می‌رسیدند. مشتریان این اوراق نیز در اغلب موارد بانک‌های بزرگ داخلی بودند که از این اوراق در تهاترات و هجینگ ارزی بهره می بردند. اما بر خلاف سال‌های پیش از 90، در سال گذشته اوراق مشارکت ارزی اصلا در بازار منتشر نشده و در ازای مطالبات پیمانکاران صنعت نفت به آنها واگذار شده است.

*جذب 10 میلیارد دلار از منابع داخلی نفت در بالادست

بر اساس این گزارش مسئولان نفتی رقم منابع جذب شده داخلی از محل صادرات نفت در بالادست نفت و گاز را 10 میلیارد دلار اعلام کرده و معتقدند این رقم سهم  14.5 درصدی صنعت نفت از محل صادرات نفت در بودجه را در بر می‌گیرد. اگر چنین اعلامی درست باشد میزان صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته  به طور متوسط روزانه قریب به 2.3 میلیون بشکه بوده است.

بر این اساس بقیه این سرمایه‌گذاری در بالا دست صنعت نفت از طریق صندوق‌های انرژی بانک‌ها، اجرای قراردادهای بیع متقابل و امثال آن تامین شده است.

همانطور که گفته شد مدیران صنعت نفت نسبت به امکان جذب رقم‌های مشابه سال گذشته در سال جاری امیدوار نیستند. ذکر این نکته نیز خالی از وجه نیست که بر اساس گفته سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور معمولا میزان تولید نفت کشور را در بودجه غیر واقعی اعلام کرده و سهم دولت را با توجه به این رقم محاسبه و باقیمانده را به صندوق توسعه ملی و بالادست صنعت نفت اختصاص می‌دهد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۰۷
تعداد بازدید : ۹۷۵