اهداف مشترک ایران و اتحادیه اروپا در حوزه گاز

پس از رفع تحریم‌های وضع شده علیه صنعت انرژی ایران در پی توافق این کشور با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای خود، تهران قصد دارد با تقویت زیرساخت‌های انرژی از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش حجم تولید گاز طبیعی، حضور جدی‌تری در بازارهای جهانی گاز داشته باشد. در همین راستا امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور تجارت خارجی اعلام کرد که صادرات گاز ایران به اتحادیه اروپا در حال حاضر امکان‌پذیر نیست اما این موضوع از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی دو طرف در بلند‌مدت به شمار می‌رود.

سخنان اخیر معاون وزیر نفت ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران پیش‌تر از برنامه خود برای صادرات گاز ال‌ان‌جی به اروپا و سودمند بودن آن سخن گفته بودند. با این حال، سفیر ایران در باکو در 19 ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد که با لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده بر ایران، کشورش قادر خواهد بود در پروژه‌های بزرگ انرژی در منطقه نظیر TANAP مشارکت کند.

588457357345735845834583572472473583584

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، در 18 ژانویه سال جاری، کمیسیون اروپا که شدیدا در پی کاهش وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منابع انرژی روسیه است، چشم به واردات گاز از ایران دارد. این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد: «مقامات کمیسیون اروپا عقیده دارند که اتحادیه اروپا تا سال 2030 می‌تواند سالانه 25 تا 30 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کند. گفتنی است با توجه به محدودیت خط لوله‌هایی که برای صادرات گاز در دسترس ایران قرار دارد، مقامات کمیسیون اروپا معتقدند که بخش قابل توجهی از حجم گاز مذکور می‌تواند به‌صورت ال‌ان‌جی و با استفاده از ترمینال ال‌ان‌جی موجود در اسپانیا که در حال حاضر غیر‌فعال است، محقق شود. لازم به ذکر است که استفاده از ترمینال ال ان جی اسپانیا در حالی مطرح می‌شود که ایران اعلام کرده اسپانیا آماده همکاری برای انتقال گاز ایران به اروپا است. 

در همین راستا، ییژن زنگنه، وزیر نفت ایران که با وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک در تهران دیدار می‌کرد اظهار داشت که جمهوری چک مایل به همکاری در زمینه صادرات گاز ایران به اروپا است. وزیر نفت ایران در زمینه علاقه پراگ به همکاری در حوزه انتقال گاز ایران به جمهوری چک توضیح داد: «در حال حاضر صادرات گاز از طریق خط لوله به جمهوری چک امکان‌پذیر نیست، اما چنانچه این کشور به همکاری در این زمینه علاقه‌مند باشد، می‌تواند با امضای قراردادی بلند‌مدت در پروژه‌های انرژی ایران سرمایه‌گذاری نماید.»

زنگنه در ادامه سخنان خود گفت که شرکت‌های انرژی جمهوری چک که در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند می‌توانند ضمن همکاری با شرکت‌های ایرانی در انتقال تکنولوژی تولید محصولات مورد نیاز صنعت گاز ایران، به سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی ایران بپردازند. وزیر نفت ایران در ادامه سخنان خود از توانایی‌های صنعتی جمهوری چک تمجید کرد و اظهار داشت که این کشور در صورت همکاری با ایران می‌تواند به تهران در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز خود در صنعت نفت کمک کند. زنگنه افزود: «جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با جمهوری چک در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز برای احداث انبارهای زیرزمینی ذخیره گاز همکاری کند.»

تمایل ایران برای صادرات گاز خود به اروپا در حالی است که نخستین کارخانه تولید گاز ال ان جی این کشور پس از اعمال تحریم بر صنعت انرژی آن و انصراف شرکت Linde آلمان از ادامه پروژه، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. این در حالی است که تاکنون 2/5 میلیارد دلار از 5 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز این پروژه به آن تزریق شده است. گفتنی است ظرفیت کارخانه تولید گاز ال ان جی ایران در صورت بهره‌برداری از آن سالانه 10/5 میلیون تن خواهد بود.

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۳۹۵