لوک اویل دو میدان نفتی در ایران را اکتشاف می‌کند

شرکت نفت لوک اویل روسیه مطابق قرارداد مطالعه مشترک زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی اکتشافی با ایران، اکتشاف دو میدان نفتی در منطقه دشت آبادان در خوزستان و یک حوزه نفتی در شمال خلیج فارس را انجام می‌دهد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری ایتارتاس از آغاز اجرای قرارداد اکتشاف دو میدان نفتی در ایران توسط شرکت نفت لوک اویل خبر داده است. رسانه روسی گزارش داد: ارزش این قرارداد 6میلیون دلار است و شرکت لوک اویل قصد دارد در پروژه‌های نفتی ایران مشارکت داشته باشد.

ایتارتاس افزوده است: با اجرای برجام و برنامه لغو تحریم‌ها، ایران از اوایل ماه ژانویه فروش گسترده نفت و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی را آغاز کرده است و مقام‌های ایرانی در صددند در عرصه اکتشاف و مطالعات ژئوفیزیک میدان‌های نفتی از مشارکت شرکت‌های خارجی بهره بگیرند.

34624623623634734734724623623624734358

اکتبر سال گذشته (آبان امسال) هیات بلندپایه اقتصادی و صنعتی روسیه به سرپرستی «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه به تهران سفر کرد که همکاری‌های نفتی یکی از موضوع‌های اصلی مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. براساس گزارش‌های انتشار یافته، در این سفر بر گسترش همکاری‌های شرکت لوک اویل با ایران تاکید شد و دو کشور در نوامبر سال گذشته موافقت‌نامه همکاری در عرصه مطالعات ژئوفیزیک و اکتشافی را امضا کردند. 

لوک اویل پیش از تحریم‌های یکجانبه ضد ایرانی اتحادیه اروپا و آمریکا با حضور در یک کنسرسیوم در میدان اناران کارهای اکتشافی انجام می‌داد که در جریان آن میدان نفتی آذر و چنگوله کشف شد. بلوک نفتی اناران سال 1384 با مشارکت شرکت‌های استات اویل هیدرو نروژ و لوک اویل روسیه در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام با ذخیره قابل برداشت 400 تا 650 میلیون بشکه نفت خام کشف شد که در دماغه کوه‌های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق در قسمت جنوب غربی ایلام بین دو شهر مهران و دهلران قرار دارد. وحید علی‌اکبروف، رئیس شرکت نفتی روسی «لوک اویل» آذرماه گذشته برای ازسرگیری همکاری‌ها با ایران ابراز آمادگی و علاقه‌مندی کرد.

ایران و لوک اویل، قرارداد جدید نفتی امضا کردند

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد جدید اکتشافی با شرکت لوک اویل روسیه خبر داد و گفت: ارزش این قرارداد اکتشافی حدود ۶ میلیون دلار بوده که قرار است هزینه‌ها توسط شرکت روسی تامین شود. هرمز قلاوند در این باره به شانا توضیح داده: مهم‌ترین برنامه شرکت مدیریت اکتشاف، مطالعات مشترک زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی اکتشافی در حوضه‌های رسوبی با پتانسیل‌های مستعد اکتشافی با مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های مطرح اروپایی و آسیایی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی، خود هزینه سرمایه‌گذاری در انجام مطالعات اکتشافی را تقبل کرده و شرکت ملی نفت ایران هزینه‌ای را نمی‌پردازد که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۵۵