پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری «انی» ایتالیا برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری «انی» ایتالیا برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی
شرکت «انی» ایتالیا که پیش از این هم در پارس جنوبی، فعالیت داشته است پیشنهادی ۴ میلیارد دلاری برای توسعه تنها فاز باقی‌مانده پارس جنوبی، مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت نفتی «انی» ایتالیا برای توسعه تنها فاز باقی‌مانده پارس جنوبی، یعنی فاز 11، پیشنهادی را به مدیران صنعت نفت ارائه کرده است.

بر این اساس «انی» میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای فاز 11 را 4 میلیارد دلار و زمان اجرای پروژه و رسیدن به تولید اولیه را 36 ماه اعلام کرده است. در عین حال بر اساس پیشنهاد «انی» از زمان رسیدن به تولید اولیه از فاز 11 پارس جنوبی، 4 تا 5 ماه زمان برای رسیدن به ظرفیت نهایی تولید از این فاز نیاز خواهد بود.

به گزارش فارس، شرکت نفتی «انی» ایتالیا که تجربه توسعه فازهای 4 و 5 پارس جنوبی و دو فاز از میدان نفتی دارخوین را در قالب قراردادهای بیع متقابل در کارنامه دارد، برای توسعه میدان گازی پارس شمالی و فاز سوم میدان نفتی دار‌خوین هم تمایل نشان داده است.

گزارش فارس حاکی است؛ پیش از این قرار بود فاز 11 پارس جنوبی توسط پیمانکاران ایرانی، توسعه یابد، چنانکه چندین توافقنامه اولیه بین شرکت ملی نفت با شرکت‌های پتروایران، تأسیسات دریایی و پتروپارس برای توسعه این فاز منعقد شده بود.

به گزارش فارس، بقیه فازهای پارس جنوبی در حال حاضر به وسیله پیمانکاران ایرانی از جمله پتروپارس، ایدرو، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، OIEC و امثال آنها در حال توسعه هستند، چنانکه به تازگی طرح توسعه فازهای 15 و 16، توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد و فازهای 17 و 18 که تولید از آنها آغاز شده، در سال آینده به طور کامل بهره‌برداری و افتتاح خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فازهای 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9 و 10 و 12 و 15 و 16با ظرفیت کامل در حال تولید هستند، تولید گاز از فازهای 17 و 18 آغاز شده است و بنا به اعلام وزارت نفت، تولید گاز از بعضی فازهای جدید مشهور به 35 ماهه شامل فازهای 13، 19، 20-21، 22-24 و 14 در سال آینده آغاز خواهد شد.

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۴۴۵