از بانک‌های سوئدی تا شرکت‌های گازی هندوستان

از بانک‌های سوئدی تا شرکت‌های گازی هندوستان
در حالی که رئیس‌جمهور به همراه تعداد زیادی از اعضای کابینه دولت و فعالان بخش خصوصی در اروپا در حال رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی هستند، اتاق تهران نیز میزبان نمایندگان کشورهای خارجی است که برای توسعه همکاری با بخش خصوصی کشور در حوزه اقتصادی اعلام آمادگی می‌کنند. روز گذشته رییس اتاق تهران در دو دیدار مجزا پذیرای سفرای کشورهای سوئد و هندوستان بود و هر دو سفیر از اشتیاق کشورهایشان برای توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری با ایران سخن گفتند.

آمادگی بانک‌های سوئد برای برقراری خطوط اعتباری با ایران
در نخستین دیدار دیپلماتیک رییس اتاق تهران در عصر دوشنبه، سفیر سوئد از آمادگی بازگشت بنگاه‌های بزرگ سوئدی به بازار ایران خبر داد و در عین حال خاطرنشان کرد که چالش عمده شرکت‌های حاضر این کشور در ایران، مسائل حقوقی و رسیدگی به اختلافات تجاری میان شرکت‌های ایرانی و سوئدی است. او از اتاق بازرگانی تهران خواست تا این به این موضوع توجه جدی نشان داده و موجبات حضور گسترده برندهای مطرح سوئدی برای سرمایه‌گذاری در ایران را فراهم کند.
در این نشست مسعود خوانساری با اشاره به این که روابط سیاسی دو کشور ایران و سوئد به دوره صفویه برمی‌گردد، گفت: «همکاری‌های اقتصادی دو کشور طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. بالاترین حجم صادرات سوئد به ایران در سال 2011 میلادی بود که در این سال حدود 7 میلیارد کرون محصولات این کشور به ایران صادر شد.» خوانساری با اشاره به حضور برندهای مطرح سوئدی در ایران از جمله ولوو و اسکانیا، افزود: «در حال حاضر که توافق هسته‌ای به سرانجام رسید و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد، دو کشور می‌توانند مناسبات و همکاری‌های خود را بر پایه تعاملات گذشته، گسترش دهند.» خوانساری در عین حال خاطرنشان کرد که ایران در دوره پساتحریم به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی است و واردات از کشورها کمتر در سیاست تجاری ایران جای دارد. وی همچنین از آمادگی اتاق تهران برای کمک به بسط و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و سوئد خبر داد. خوانساری در همین رابطه افزود: «اتاق تهران می‌تواند بنگاه‌ها و شرکت‌های معتبر و خوش‌نام ایرانی را برای همکاری با بنگاه‌های سوئدی معرفی کند.» وی همچنین خاطرنشان کرد که حضور شرکت‌های سوئدی به منظور سرمایه‌گذاری در ایران اگر به همراه فاینانس صورت بگیرد، اعتبار و دوام بیشتری خواهد داشت.


اختلافات تجاری باید برطرف شود
پیتر تیلر، سفیر سوئد در تهران، نیز در این دیدار به انگیزه بالای شرکت‌های سوئدی برای حضور در بازار ایران و همکاری با شرکت‌های ایرانی در دوره پساتحریم اشاره کرد و گفت: «گروه‌های اقتصادی و صنعتی در سوئد آمادگی برای همکاری با ایران دارند و در این زمینه اگر نهادی به مانند اتاق بازرگانی در کنار شرکت‎‌های سوئدی باشد، می‌تواند زمینه همکاری آنها را تسریع کند.» تیلر همچنین در این دیدار به موضوع برقراری خطوط اعتباری میان دو کشور اشاره کرد و افزود: «در صورتی که پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از سوی ایران معرفی شود، بانک‌های سوئدی این آمادگی را دارند که آن را فاینانس کنند.» وی با بیان اینکه به دنبال رفع تحریم‌ها علیه ایران، عمده مشکلات بانکی با ایران برطرف شده است، گفت: «یکی از چالش‌های جدی در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوئد، اختلافات تجاری میان بنگاه‌های دو کشور است که اگر در این زمینه اتاق بازرگانی تدابیر مناسبی را برای حل اختلافات در نظر بگیرد، انگیزه شرکت‌های سوئدی برای گسترش روابط با ایران افزایش پیدا خواهد کرد.»


در همین زمینه، رییس اتاق تهران از آمادگی این اتاق برای تقویت بحث داوری مسائل تجاری میان بنگاه‌های دو طرف خبر داد که مورد استقبال سفیر سوئد قرار گرفت. خوانساری همچنین تاکید کرد که اگر قراردادهای همکاری میان بنگاه‌های ایرانی و سوئدی، از قوام و کیفیت بالایی برخوردار باشد، بسیاری از اختلافات تجاری شکل نخواهد گرفت. وی در همین زمینه خاطرنشان کرد که باید به بنگاه‌های دو کشور برای عقد قراردادهای دقیق همکاری، کمک کرد که اتاق بازرگانی در این رابطه می‌تواند نقش خود را ایفا کند. از دیگر مسائل مطرح شده در این دیدار، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان دو کشور بود که هر دو طرف آمادگی خود را برای شکل‌گیری آن اعلام کردند.

فرمول قیمت‌گذاری گاز برای سرمایه‌گذاران هندی مهم است
دومین دیدار رییس اتاق تهران برای تقویت دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی، میزبانی از سفیر جدید هند در ایران بود. سائوراب کومار که مدت زیادی نیست به عنوان سفیر هندوستان در ایران فعالیت می‌کند، در این دیدار دو طرف نسبت به توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری تاکید کردند. مسعود خوانساری سخنان خود را با تبریک فرا رسیدن روز ملی هند آغاز کرد. او در ادامه با اشاره به سطح روابط ایران و هند گفت: «براساس آخرین آمارها ارزش مبادلات ایران و هند به 15میلیارد دلار می‌رسد و بخشی از این مراودات به دلیل اعمال تحریم‌ها بود. به همین سبب اگر قرار باشد، سطح مبادلات حفظ شود، باید تلاش مضاعفی به کار بست.» او افزود: «خوشبختانه، ایران و هند شناخت خوبی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر دارند و زمینه‌های همکاری نیز متعدد است.»


خوانساری ادامه داد: «شرکت‌های هندی می‌توانند در برخی صنایع، با شرکای همگن خود، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشند و لازم است برای توسعه همکاری‌ها، مقدماتی فراهم شود. برای مثال، نحوه نقل و انتقال وجوه باید هر چه زودتر مشخص شود. ضمن آنکه، تعداد بانک‌های هندی که با ایران همکاری می‌کنند، محدود است و تعداد آنها باید افزایش پیدا کند.» خوانساری همچنین در مورد روند پیشرفت پروژه بندر چابهار نیز از سفیر هند سوالاتی پرسید.


تمایل هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان
سائوراب کومار سفیر هند، با تشکر از فعالیت‌های اتاق تهران در زمینه توسعه روابط خارجی بخش خصوصی ایران با دیگر کشورها از جمله هندوستان، گفت: «از میان انواع روابطی که سفارتخانه‌ها برقرار می‌کنند، روابطی که با اتاق‌های بازرگانی برقرار می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.» او در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون مشترک تجاری ایران و هند که با حضور وزیر اقتصاد ایران و وزیر خارجه هند برگزار شده است، گفت: «در این جلسات، مذاکراتی در باب زیرساخت‌های بانکی و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. همچنین دو طرف، درباره وضع تعرفه‌های ترجیهی میان دو کشور نیز به تبادل نظر پرداخته‌اند و این اعتقاد وجود دارد که اعمال تعرفه‌های ترجیهی به توسعه تجارت ایران و هند کمک می‌کند.»  سفیر جدید هند در مورد روند پیشرفت پروژه بندر چابهار نیز توضیح داد: «در ماه می 2015 تفاهمنامه‌ای میان ایران و هند به امضا رسید و از ماه دسامبر نیز مذاکرات فشرده‌ای در مورد این پروژه صورت گرفت. اما هنوز در مورد حمل‌و‌نقل غلات و نیز جریمه عدم‌ایفای تعهدات قرارداد به نتیجه نرسیده‌ایم.» او افزود: «در ششم ماه مارس آینده، ضرب‌الاجل امضای قرارداد این پروژه فرا می‌رسد.»


سفیر جدید هند همچنین گفت: «بحث سرمایه‌گذاری دیگری در ایران نیز مطرح است که به پروژه راه آهن چابهار– زاهدان اختصاص دارد. مذاکرات خوبی در این باره صورت گرفته و ما در انتظار هیاتی از هند هستیم که قرار است برای انجام این مذاکرات به ایران اعزام شود.» او همچنین از امکان حضور یکی از بانک‌های هند در ایران و نیز بانک‌های ایرانی در هند نیز سخن گفت.  او ادامه داد: «به رغم ابراز تمایل شرکت‌های هندی برای حضور در چابهار هنوز شرکتی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدام نکرده است. نحوه قیمت‌گذاری و پیش‌بینی‌پذیری قیمت گاز در ایران برای این شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است و بر اساس آنچه وزیر اقتصاد و وزیر نفت ایران وعده داده‌اند، فرمول قیمت‌گذاری گاز در حال تغییر است.» او گفت: «ما درخواست‌های بسیاری از طرف شرکت‌های هندی برای شناسایی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری ایران دریافت کرده‌ایم.»  سائوراب کومار همچنین از سرمایه‌گذاری 4 تا 5 میلیارد دلاری هندی‌ها در میدان گازی فرزاد نیز سخن گفت. او در ادامه با اشاره به دعوت رییس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران از نخست وزیر هند، گفت: «نخست‌وزیر هند در پی فرصتی برای سفر به ایران است و این سفر پیام مثبتی دربر خواهد داشت.»

 

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۵۶۶