کم‌کاری صدرا را جبران می‌کنیم

تحقق وعده رئیس‌جمهور با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی

تمامی فازهای پارس جنوبی بنا به اعلام رئیس‌جمهور تا پایان دولت یازدهم به اتمام خواهد رسید. به همین دلیل براساس اعلام مدیرعامل نفت و گاز پارس، عقب‌ماندگی شرکت صدرا توسط شرکت‌های داخلی توانمند در حوزه سکوهای دریایی جبران خواهد شد. به گزارش «فرصت امروز» شعبان‌پور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز گذشته پس از بازدید خبرنگاران از فازهای 17، 18، 20 و 21 با بیان اینکه امسال از مجموع 8.7‌میلیارد دلار اعتباری که برای پروژه‌های پارس جنوبی در نظر گرفته شده است، تنها یک‌میلیارد و 700‌میلیون دلار آن یعنی 20‌درصد محقق شده است، افزود: برای اتمام تمامی پروژه‌های پارس جنوبی و تحقق وعده رئیس‌جمهور به 10‌میلیارد دلار اعتبار نیاز است که با توجه به لغو تحریم‌ها و امکان برداشت از صندوق توسعه ملی و بند (ق) این امر بدون شک شدنی است.

وی با بیان اینکه در تحقق این هدف مشکل اساسی توسط یکی از پیمانکاران صدرا ایجاد شده است، تصریح کرد: متاسفانه صدرا در اجرای پروژه‌های خود ناموفق بوده، از این رو در راستای اتمام طرح‌ها، دولت ورود جدی داشته است؛ به طوری که جلسات متعددی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت برای حل بحران صدرا تشکیل شد که ماحصل این جلسات واگذاری پروژه‌های صدرا به سه شرکت توانمند در حوزه ساخت سکوهای دریایی است.

شعبان‌پور با بیان اینکه راهکارهای متعددی برای حل بحران صدرا پیشنهاد می‌شود، افزود: نمی‌توان زیرساخت‌های ایجاد شده توسط صدرا را به دلیل عدم توانمندی مالی تعطیل کرد. 10‌سکو صدرا نیمه تعطیل رها شده و تنها توانستیم سکوهای ساخته شده در فاز 14 را در سکوهای 17 و 18 که باید توسط صدرا انجام می‌شد، جایگزین کنیم. البته در این مسیر راهکار دیگری مبنی بر واگذاری طرح‌های صدرا به دو شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و پتروسینا وجود دارد.

وی با صراحت کامل اعلام کرد: برای اتمام فازهای پارس جنوبی نیازی به سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد و تاکید کرد: برای فاز 11 اولویت واگذاری به شرکت‌های داخلی است اما در صورت نبود سرمایه‌گذار ناچار خواهیم بود که از ظرفیت‌های خارجی استفاده کنیم. البته برای پارس شمالی از ظرفیت‌های شرکت‌های خارجی استفاده خواهیم کرد. وی با بیان اینکه اتمام فازهای پارس جنوبی براساس اولویت است، تصریح کرد: فازهای 17، 18، 19، 20، 21، 22، 24 و 13 به ترتیب اولویت‌های ما هستند که براساس میزان پیشرفت پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

شعبان پور درباره میزان بدهی به پیمانکاران پاسخ صریحی نداد و اعلام کرد: از برخی از پیمانکاران از جمله oiec نیز طلب داریم و مبلغ ناچیزی بدهکار هستیم. وی همچنین در خصوص تجهیزات بلوکه شده برای اجرای فازهای باقی مانده پارس جنوبی از سوی کشورهای اروپایی تاکید کرد: طی مذاکرات به عمل آمده به تدریج این تجهیزات وارد کشور می‌شود.

  این مقام مسئول درباره برخورد کشتی سنگاپوری با جکت سکوی فاز 13 در اوایل سال جاری گفت: براساس برآورد به عمل آمده مبلغ 180‌میلیون دلار خسارت تعیین شده است که به دلیل تحریم‌ها امکان واریز وجود نداشت، از این رو شرکت ملی نفت تامین‌کننده بودجه مورد نیاز شد. در این نشست عبادی مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 با بیان اینکه این فازها در مجموع 84.5‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: برای اتمام این فازها اعتبار 4.5‌میلیارد دلاری نیاز است که تخصیص اعتبار به روز است.

وی با بیان اینکه در مجموع سهم شرکت‌های ایرانی از این فازها60‌درصد است، تصریح کرد: براساس تحلیل صورت گرفته در این طرح‌ها سهم تجهیزات ساخت داخل 26‌درصد است. عبادی با اشاره به اینکه دو سکوی فازهای 20 و 21 در فروردین ماه سال 95 به اتمام خواهد رسد، تاکید کرد: با توجه به پیشرفت کنونی و انتقال سکوهای دریایی، پیش‌بینی می‌شود که فازهای 20 و 21 که فازهای کاملا ایرانی هستند، در سال آینده به بهره‌برداری برسد تا 50‌میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز، 77‌هزار بشکه میعانات گازی در روز، 2900 تن گاز مایع در روز، 2700 تن اتان در روز و 400‌تن گوگرد در روز به مجموع تولیدات پارس جنوبی کشور اضافه شود.

همچنین بویری مجری طرح‌های فاز 17 و 18 پارس جنوبی در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه بیشترین تجهیزات و دانش فنی این فازها از داخل است، اعلام کرد: خردادماه سال 95 دو فاز به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با بیان اینکه از مجموع 6.2‌میلیارد دلار اعتبار موردنیاز برای این فازها تاکنون 5.7‌میلیارد دلار تامین شده است، گفت: سرمایه این فازها توسط سرمایه‌گذاران داخلی تامین شده است. بویری همچنین تنها مشکل این فازها را تامین سکوهای دریایی آن دانست که قرار بود توسط صدرا تامین شود. وی تاکید کرد: این سکوها تامین شده است و مشکل خاصی نداریم.

۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۶۳۳