فرآیند صادرات محصولات منطقه ویژه پارس شتاب می‌گیرد

فرآیند صادرات محصولات منطقه ویژه پارس شتاب می‌گیرد
فرآیند صادرات محصولات تولیدی منطقه ویژه پارس در شرائط پسابرجام شتاب می گیرد.

به گزارش شانا، مهدی یوسفی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در جلسه کاهش بروکراسی و تسریع در فرآیند صادرات در شرائط پساتحریم، گفت:‌ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و صنایع موجود در آن سهم بزرگی در تولید ناخالص ملی دارد و که با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و تامین خوراک مجتمعهای پتروشیمی، صادرات کالا از این منطقه رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

وی با بیان این‌که گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رتبه نخست صادرات را در میان گمرکات کشور به خود اختصاص داده است، یادآور شد: پارسال بیش از ٢١ میلیون تن کالا به ارزش ١٩ میلیارد دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شد.

یوسفی ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و همچنین ورود کشورهای اروپائی به فهرست مشتریان محصولات تولیدی منطقه ویژه، شاهد رشد خیره کننده صادرات کالا به خارج از کشور در شرائط  پساتحریم باشیم.

وی افزود: همواره سعی کرده‌ایم با اصلاح برخی ازموانع و خلاء‌های موجود، ورود تجهیزات و کالاهای مورد نیاز فازهای پارس جنوبی و مجتمعهای پتروشیمی به منظور تسریع در اجرای پروژه‌ها تسهیل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس تصریح کرد: براین اساس هم اکنون تعداد دروازه‌های گمرکی در محدوده‌های مجتمعهای پتروشیمی که پیش از این ٣٨ عدد بود به یک دروازه کاهش یافته است که مشابه آن در محدوده فازهای پالایشگاهی نیز در حال اجراست.

وی با اشاره به شرائط پساتحریم و لزوم تسریع در فرآیند صادرات کالا، گفت: در این جلسه اصلاح برخی از رویه‌ها و دستورعملها که مانع از تسریع در صادرات قانونی کالاهای تولیدی منطقه می‌شود مورد بررسی قرار گرفت، ضمن آن‌که هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاهی می‌تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

یوسفی سوخت‌رسانی به شناورحامل کالاهای صادراتی، دموراژ (خسارت معطلی کشتی) و نمونه‌برداری از مخازن و طولانی شدن بررسی آن در آزمایشگاه را از مهمترین موارد مطرح در این جلسه عنوان کرد و افزود: برای تسهیل در  امر صادرات کالا از سوی مسئولان تصمیم گیریهای لازم انجام شد.

نمونه گیری نمایندگان استاندارد از محصولات در مخازن

همچنین قاسم خورشیدی، مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ استفاده صحیح از منابع برای توسعه اقتصادی، گفت: ایران، هم اکنون بیشترین سرانه مصرف انرژی را در جهان دارد که این موضوع به هیچ عنوان زیبنده کشور نیست.

خورشیدی یکی از اهداف ستاد قاچاق کالا و ارز را تسهیل و تسریع فرایند صادرات کالا اعلام کرد و افزود: نتایج آنچه در این جلسه در مورد آن بحث و بررسی قرار گرفت، می‌تواند زمینه ساز تسهیل صادرات کالا در منطقه باشد.

وی گفت: برای تسریع در صادرات کالا نمایندگان استاندارد می‌توانند نمونه‌گیری از محصولات را در مخازن انجام دهند و نیازی به نمونه‌برداری در کشتی نیست، ضمن این که گمرک پس از اظهار شرکتها و واحدهای تولیدی اقدام به نمونه‌برداری خواهد کرد.

مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز با با بیان این‌که خام‌فروشی محصولات مطلوب نیست، اظهارکرد: لازمه جلوگیری از خام فروشی توسعه صنایع پایین دستی است و لازم است در این منطقه شرائطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بتوانند با ورود به این منطقه از مزایا و فرصتهای بی‌شمار آن بهره مند شوند.

وی ظرفیتهای مجتمع بندری پارس در امر صادرات کالا را منحصر به فرد دانست و تاکید کرد: با استفاده از ظرفیتهای این مجتمع هزینه‌ تمام شده کالا برای صادرات کاهش خواهد یافت، ضمن آن‌که از این رهگذر رشد و توسعه اقتصادی  کشور نیز محقق می‌شود.

حذف تشریفات گمرکی درباره سوخت رسانی شناورهای ورودی به منطقه ویژه

سید محمدمهدی مهدوی، سرپرست امور گمرکی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به ظرفیتهای فراوان منطقه و وجود بنادر پیشرفته خواستار صادرات محصولات تولیدی دیگر پالایشگاهها و پتروشیمی‌های کشور از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شد و افزود: پیشنهاد حذف تشریفات گمرکی در خصوص سوخت‌رسانی در حد نیاز شناورهای ورودی به منطقه مورد پذیرش قرار گرفت.

وی ادامه داد: گمرک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی از آمادگی لازم برای تحقق آنچه در این جلسه مورد بررسی و توافق قرار گرفت برخوردار است و امیدواریم با تحقق آن زمینه تسریع در صادرات کالاهای تولیدی منطقه فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، این جلسه با حضور مدیرکل حمل و نقل و ترانزیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، برخی از مسئولان و مقامات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف تسریع در فرآیند صادرات محصولات تولیدی منطقه و حذف موانع و تنگناهای گمرکی برگزار شد.

۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۴۲۷