مصوبه دولت عامل ورود دلالان به واردات بنزین پاتیلی/ تولید بنزین پتروشیمی‌ها از سر گرفته شد+سند

مصوبه دولت عامل ورود دلالان به واردات بنزین پاتیلی/ تولید بنزین پتروشیمی‌ها از سر گرفته شد+سند
مسئولان دولتی در حالی مدعی سرطان زا بودن بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی بودند که منجر به مصوبه هیأت دولت مبنی بر واردات بنزین یورو 4 شد،اما تا امروز این مصوبه اجرایی نشده و باعث شده است تولید بنزین در پتروشیمی‌ها البته با انجام برخی اصلاحات از سر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از دو سال پیش سازمان حفاظت از محیط زیست به دلیل غیرواقعی آلوده بودن بنزین تولیدی توسط ریفورمیت پتروشیمی‌ها به دنبال قطع تولید بنزین و خودکفایی آن در داخل کشور بود و حتی در گزارش‌های متعددی که به مجلس و هیئت دولت ارسال کرد صریحا اعلام می‌کرد در هیچ کجای دنیا بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید نمی‌شود.

   بخشی از گزارش سازمان محیط زیست

که با اصرار سازمان محیط زیست و همچنین همراهی وزارت نفت موجب شد تا مصوبه 12872/ت 49952 به مورخ 93/2/10 هیئت دولت توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شود.

   مصوبه هیئت دولت

   مصوبه هیئت دولت قسمت دوم

این گزارش حاکی است عملا پس از ابلاغ این مصوبه پای دلالان واردات بنزین های بی کیفیت به کشور باز شد و نتیجه آن اثرات مخرب بر مبدل‌های کاتالیستی خودروها بود ( حرکت در خلاف جهت بند 1-2 مصوبه ).

با این شرایط یعنی نبود بنزین یورو4 در منطقه و ورود دلالان به واردات بنزین و از همه مهمتر نیاز کشور به بنزین دوباره مسئولان وزارت نفت تصمیم گرفتند تا تولید بنزین توسط مجتمع های پتروشیمی از سر گرفته شود.

در همین رابطه رضا امیری مدیرعامل پتروشیمی بندر امام درباره تولید بنزین در این مجتمع پتروشیمی می گوید: پتروشیمی بندر امام از اواخر سال ١٣٩٣ موفق به تولید بنزین با استاندارد یورو ٤ شده و هم ‌اکنون این فرآورده با کسب استانداردهای داخلی و بین‌المللی لازم، به تولید انبوه وصنعتی رسیده است.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با اعلام اینکه در راستای سیاست راهبردی وزارت نفت در جهت تامین بنزین مورد نیاز مصرف داخلی و جلوگیری از واردات بنزین و خروج ارز از کشور و همچنین ارتقای کیفیت بنزین قابل تولید در مجتمع‌های پتروشیمی، تولید بنزین در پتروشیمی بندر امام آغاز شده است، تصریح می کند: در نتیجه این مطالعات و اینکه اقتصادی بودن تولید بنزین با استاندارد یورو ٤ و ٥، تایید شده است، اجرای این کار به تایید رسیده و در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه می کند: متعاقب آن، تولید آزمایشگاهی انجام و آزمایش‌های لازم بر روی کیفیت محصول تولیدی صورت گرفت و نتایج حاصله تاییدکننده کیفیت مطلوب این ماده بود،با اعلام رسمی این موفقیت به شرکت ملی پالایش و پخش یک تیم تحقیقاتی از آن شرکت به پتروشیمی بندر امام اعزام شد تا فرایند تغییراتی صورت گرفته، نحوه‌ بارگیری و ذخیره‌سازی این محصول بررسی شود که گزارش نهایی گروه مذکور، فرایند اصلاحی پتروشیمی بندر امام برای تولید بنزین استاندارد یورو ٤ را مورد تایید قرار داد.

به گفته امیری همچنین نمونه محصول تولیدی به پژوهشگاه نفت، شرکت پالایش و پخش و آزمایشگاه‌های معتبر ارسال و کیفیت این محصول به تایید آنها رسید و به دنبال آن با هدف استانداردسازی این محصول از سوی اداره استاندارد کشور، ‌این کار نیز صورت گرفت و موفق به اخذ تاییدیه استاندارد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه آماده تولید روزانه یک تا ١,٥ میلیون لیتر بنزین باکیفیت و استاندارد یورو ٤ و تحویل آن از طریق خط لوله، کشتی و یا عرضه و توزیع در جایگاه‌های توزیع سوخت است، خاطرنشان می کند: در این راستا و با اخذ تاییدیه‌های لازم در شهریورماه ١٣٩٤ با عقد تفاهمنامه با شرکت پالایش و پخش نفتی این شرکت متعهد به تحویل ماهانه ٤٥ هزار تن معادل ٦٠ میلیون لیتر شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام با بیان اینکه در حال حاضر طبق توافق طرفین محموله تهیه شده ابتدا از سوی آزمایشگاه طرفین مورد آزمایش کیفی قرار گرفته و پس از تطبیق کیفیت آن با استاندارد یورو ٤ و تایید آن از سوی شرکت پالایش و پخش، برای توزیع در کشور تحویل آن شرکت می‌شود، تاکید می کند : فرآیند تولید بنزین یورو ٤ در پتروشیمی بندر امام برخلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها ، ناشی از گزارش غیرکارشناسی و اطلاع نداشتن از فرآیند تولید این محصول است.

وی یادآور شد:‌ محصول بنزین یورو ٤ حاصل آمیختن (Blending) سه ماده پارافینی پایه عاری از سولفور با درصد حجمی ٥٠ درصد و ماده آروماتیکی عاری از بنزن و سولفور با درصد حجمی ٣٥ درصد و در نهایت ماده اکتان افزا (MTBE) به میزان ١٥ درصد است.

   سند تولید بنزین در پتروشیمی

این گزارش حاکی است تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی در حالی به دلیل اتخاذ یک تصمیم کاملا سیاسی به یکباره متوقف شد که برخی از مسئولان دولت مانند وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست با حمایت از برخی رسانه‌ها با رسانه‌های خارج‌نشین همنوا شدند و اعلام کردند بنزین تولیدی توسط ریفورمیت مجتمع های پتروشیمی سرطان زاست!ادعایی که ورود کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بی پایه بودن آن را ثابت کرد.

 

به این ترتیب اینگونه در فضای جامعه القا شد که آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهرها به دلیل تولید بنزین با استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها است.

جالب این است امروز همین مسئولان بدون آنکه بگویند در پتروشیمی ها بنزین تولید می شود اعلام بر بهبود کیفیت هوا می کنند و این اتفاق را که همان تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی است کتمان می کنند.

۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۵۰۲