نقشه راه گسترش همکاریهای همه جانبه ایران و ایتالیا

نقشه راه گسترش همکاریهای همه جانبه ایران و ایتالیا
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در یک بیانیه مشترک، نقشه راه همکاریهای تهران، رم را در حوزه‌ های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، توریسم و علمی و فناوری تعیین کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل این بیانیه که در پایان سفر رسمی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و همزمان در پایتختهای دو کشور منتشر شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی در طول سفر رسمی خود به ایتالیا از تاریخ ٢٥  تا ٢٧ ژانویه ٢٠١٦ و همچنین رئیس شورای وزرای جمهوری ایتالیا، ماتئو رنزی، گفتگوهای دوستانه و سازنده‌ای در جهت تقویت همکاریهای دوجانبه و تعمیق رایزنیها در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی داشتند.

این گفتگوها در ادامه نتایج سفرهای قبلی وزیر امور خارجه ایران به رم و همچنین سفیر وزیر خارجه ایتالیا به تهران و همچنین ملاقاتی که بین رئیس جمهوری روحانی و نخست وزیر رنزی در شهر نیویورک که در ٢٧ سپتامبر ٢٠١٥ رخ داد، انجام گرفتند.

با اتکا به دوستی و روابط تاریخی بین ایتالیا و ایران و با توجه به توافقهای موجود بین دو کشور و در جهت قوانین ملی و تعهدات بین‌المللی خود، طرفین روی نقشه راه زیر به منظور گسترش همکاریهای دوجانبه و رایزنیها در تمام زمینه‌ ها به توافق رسیدند.

همکاریهای اقتصادی

طرفین مشوق گسترش روابط اقتصادی در تمام زمینه‌ های مورد علاقه خود خواهند بود و روی موارد زیر متمرکز خواهند شد.

١- فعال‌ سازی مجدد کمیته مشترک اقتصادی از طریق برگزاری جلسات منظم در پایتختهای دو کشور.

٢- بازگشت به سطح قبلی تجارت و سرمایه‌ گذاری و فعالیت در زمینه گسترش آن از طریق افزودن به علاقه مشترکی که توسط جوامع تجار دو طرف نشان داده شده است.

٣- تقویت همکاریهای دوجانبه در بخشهای کلیدی و بخصوص در انرژی، از طریق همکاریهای صنعتی ارتقا یافته در نتیجه انتقال دانش، سرمایه‌ گذاریهای مشترک و بازاریابی محصولات مبتکرانه.

سیاستهای کشاورزی و صنعت کشاورزی، غذایی، از طریق انتقال فناوری، سرمایه‌ گذاریهای مشترک و توافقهای دوجانبه جدید به منظور ارتقا اجرای منشور میلان و در راستای اصولEXPO٢٠١٥

حمل و نقل، از طریق دسترسی به ظرفیت موجود برای تقویت همکاریها در زمینه توسعه زیرساختها و با هدف تسهیل جریانهای صادراتی از زمین، دریا و هوا
محیط زیست، از طریق تبادل اطلاعات در زمینه مقابله با آلودگی‌ هوا، خشکسالی و تغییرات اقلیمی

٤- تشویق بانکداری دوجانبه و روابط اعتباری، در این زمینه طرفین از ابتکاراتی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ایتالیا انجام داده‌ بودند، استقبال کردند و همچنین از ابتکارات دیگر مراکز مالی و بیمه‌ای مرتبط به ویژه آژانس اعتبارات صادراتی ایتالیا (SACE) و خواستار گسترش چنین روابطی شدند.

٥- حمایت از مذاکرات فعلی با هدف حل مسئله اعتبارات باقیمانده SACE

٦- تاسیس یک مکانیزم اجرایی مناسب برای افزایش سرمایه‌ گذاریهای متقابل براساس توافق ١٠ مارس ١٩٩٩ و همچنین توافق عدم اخذ مالیات مضاعف که روز ١٩ ژانویه ٢٠٠٥ در تهران به امضا رسید.

٧- معرفی پروژه‌‌ های جدید و زمینه‌ های احتمالی همکاری بین بنگاههای کوچک و متوسط از طریق تبادل تجربیات موفق در زمینه طراحی و مدیریت پارکهای فناوری.

٨- ارتقای تبادل هیئتهای تجاری و سرمایه‌ گذاری در دو کشور در جهت تقویت جریان مثبت فعلی.

همکاریهای علمی و فناوری

١- با یادآوری تفاهمنامه همکاریهای علمی و آکادمیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا که روز ٢٠ سپتامبر سال ٢٠١٥ امضا شد، طرفین تعهد خود را برای گسترش ارتباطات در تمام زمینه‌ های مورد علاقه طرفین ابراز کردند و روی ضرورت داشتن توجه ویژه به ابزارهای زیر تایید کردند:

الف) تبادل دانشجویان و اساتید به منظور اجرای پروژه‌ های مشترک کلیدی که مورد شناسایی کمیته مشترک علمی و فناوری قرار گرفته است.

ب) همکاری بین نهادهای آموزش عالی با هدف گواهینامه‌ های مشترک ایرانی، ایتالیایی.

ج) شراکت در زمینه‌ های علمی.

٢- طرفین بر ضرورت افزایش کمیته مشترک علمی و فناوری ایران و ایتالیا تاکید کردند تا طیف گسترده‌ای از قابلیتها و مهارتهای علمی موجود در دو کشور مورد بهره‌بردرای قرار گیرد.

٣- توسعه و گسترش همکاریهای دو جانبه در زمینه بهداشت و سلامت از طریق امضا تفاهمنامه بین دو وزارت بهداشت ایران و ایتالیا در زمینه پزشکی و تجهیزات پزشکی و همچنین از طریق تفاهمنامه آموزشی پزشکی که بین وزارت بهداشت ایران و وزارت آموزش، دانشگاهها و تحقیقات ایتالیا به امضا رسیده این وظیفه وزارت خارجه ایران و ایتالیا خواهد بود تا بر نحوه اجرای موارد ذکر شده در این بیانیه نظارت کنند.

رم، ٢٥ ژانویه سال ٢٠١٦

۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۴۱۴