روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
فشار عامل هیجانی بر دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ٣/ ٠ درصدی همراه شد. عصر روز چهارشنبه اخباری مبنی بر امضای حکمی برای رفع تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا با تشدید فضای روانی افت نرخ دلار را رقم زد. این عامل روانی نرخ دلار را در معاملات آتی نزولی کرد، امری که معاملات نقدی را در بازار غیررسمی تا سطح ٣٦٢٥ تومان نیز رساند. با اینکه چشم‌انداز کاهش نرخ ارز با رفع تحریم‌ها مبنای علمی ندارد، به نظر می‌رسد سوداگران برای کسب سود کوتاه‌مدت، نوسانات کنونی را در بازار رقم می‌زنند. این در حالی است که تاکید مقامات بر کم شدن نوسانات نرخ ارز در پساتحریم است و همچنان ارزش بالای نرخ دلار در سطح بین‌المللی و قیمت‌های پایین نفت عوامل حمایت از نرخ دلار هستند.

بازار ارز
تحولات برون مرزی در روزهای تعطیل سکه
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ٧/ ١ درصدی همراه شد. پنج‌شنبه، در شرایط رشد اونس طلای جهانی، افت نرخ دلار عامل فشار بر سکه شد. اعلامیه فدرال رزرو مبنی بر تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره، روز چهارشنبه اونس را به بیشترین میزان (٣/ ١١٢٧ دلار) در ١٢ هفته گذشته رساند؛ آرام شدن رشد اقتصادی آمریکا و نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی عوامل کُند شدن روند افزایش نرخ بهره عنوان شدند. در ادامه شناسایی سود و رشد مجدد شاخص دلار با تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای منفی کردن نرخ سود، عامل فشار بر اونس طلا شد. با این حال، آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا که انتظار کاهش آن می‌رود می‌تواند عامل حمایت از اونس شود. 

بازار سکه

رشد نفت با سیگنال مبهم روسیه
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٢/ ٣٣ دلار معامله ‌شد. ‌‌ سیگنال چشم‌انداز کاهش عرضه از سوی روسیه عامل رشد نفت شد. الکساندر نوواک بر پیشنهاد عربستان برای کاهش ٥ درصدی صادرات تولیدکنندگان بزرگ تاکید داشت. امری که مقامات عربستان تکذیب کردند اما رسیدن به توافق برای کاهش تولیدات را غیرممکن نمی‌دانند. در شرایط کنونی کارشناسان اظهارات روسیه را «امیدهای واهی» می‌دانند و این اثر مثبت مقطعی خواهد بود. از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد رشد ٤/ ٨ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری، افزایش تولیدات نفت ایران و کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تضعیف تقاضا، عامل فشار بر قیمت نفت هستند.
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۴۰۲