سوغات نفتی زنگنه از سفر به اروپا

سوغات نفتی زنگنه از سفر به اروپا
سفر رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه وی به اروپا که از روز دوشنبه آغاز شده در حوزه‌های مختلفی از جمله حمل و نقل، زیرساخت‌ها، کشتیرانی، صنایع نفت و گاز، خودرو و... دستاوردهای مناسبی با خود به همراه داشت.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در این میان اما حضور وزیر نفت کشورمان در این سفر حکایت از برنامه‌ریزی برای ارتباط بیشتر ایران و اروپا در حوزه نفت و گاز دارد. گفت‌وگوهای شرکت ملی نفت خیز جنوب با شرکت SSE، عقد قرارداد با شرکت توتال برای فروش ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام به‌صورت روزانه، حضور شرکت انی ایتالیا در پروژه‌های نفتی ایران و سایر موارد از برنامه‌های ایران و دو کشور اروپایی است.

توتال مشتری روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران شد
آن‌طور که خبرها حکایت دارد طی روزهای اخیر مذاکرات برای عقد قراردادها با شرکت‌های فرانسوی گرم بود. براساس گزارشی که خبرگزاری ها منتشر کردند وزیر نفت ایران از امضای یک توافقنامه نفتی با شرکت فرانسوی توتال در جریان دیدار مقام‌های ایرانی و فرانسوی در پاریس خبر داده است. مقامات شرکت توتال هم گفته‌اند که برای خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام قراردادی با ایران امضا کرده‌اند. پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال در این زمینه اعلام کرده که این شرکت برای خرید روزانه ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام قراردادی با ایران امضا کرده است. این رقم به معنای خرید ٧٣ میلیون بشکه نفت در سال است که با فرض قیمت کنونی نفت، درآمدی حدود ٢ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار را عاید کشورمان خواهد کرد.
پویان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: توتال پیش از این حضور فعالی در ایران داشته است و نسبت به تعهدات خود وفادار بوده است و واضح است که ما اجرای پروژه‌های دیگر با ایران را پیش‌بینی می‌کنیم اما آنها به گفت‌وگوهای بیشتری نیاز دارند. در این راستا رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از مدیران ارشد شرکت فرانسوی توتال بعد‌از‌ظهر پنج‌شنبه در حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه یادداشت تفاهمی امضا کردند. پاتریک پویان، مدیرعامل توتال و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در این مراسم حاضر بودند. رئیس‌جمهور در دیدار با مدیرعامل توتال، به سوابق همکاری این شرکت با ایران اشاره کرد و گفت: توتال می‌تواند از فرصت همکاری در حوزه انرژی ایران به خوبی استفاده کند.حسن روحانی گفت: ایران قطب انرژی منطقه است و توتال نیز می‌تواند با توجه به سوابق و تجربه‌های همکاری دو طرف، از فرصت‌های خوبی که برای همکاری در حوزه انرژی وجود دارد، به خوبی استفاده کند. مدیر عامل توتال در این دیدار گفت: توتال، آماده بازگشت به همکاری‌ها و مشارکت سریع در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران است.

کارنامه توتال در سال‌های پیش از تحریم
به گزارش «دنیای اقتصاد» شرکت نفتی توتال فرانسه تا پیش از تحریم‌ها به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌های نفتی ایران به فعالیت مشغول بود. این شرکت پیش از این نیز از آمادگی برای حضور در پروژه‌های ال ان جی و همچنین بخش پتروشیمی کشور خبر داده بود. توسعه میدان‌های نفتی به خصوص توسعه میدان‌های مشترک در کنار افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی، اکتشاف و حضور در بخش پتروشیمی از دیگر موارد مطرح شده برای همکاری توتال و ایران است که پیش از این در سفر هیات فرانسوی به تهران به آنها اشاره شده بود. توتال سابقه دیرینه و مثبتی در صنعت نفت و گاز کشورمان دارد. در دهه ١٣٧٠ این شرکت فرانسوی، قراردادهای بیع متقابل ایران را پذیرفت و پروژه توسعه میدان نفتی سیری در فازهای A و E را اجرا کرد. همچنین شرکت توتال پس از اعمال تحریم داماتو علیه صنعت نفت ایران با مشارکت شرکت‌های پتروناس مالزی و گازپروم روسیه قرارداد توسعه فازهای ٢ و ٣ پارس جنوبی را امضا کرد. البته نام پتروناس و گازپروم تنها برای کاستن از فشار سیاسی به توتال در این قرارداد جای گرفت. بررسی عملکرد توتال در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این شرکت به دفعات حاضر به پذیرفتن ریسک ناشی از قانون تحریم داماتو و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران شده که این امتیاز مثبت، می‌تواند انگیزه مدیران وزارت نفت برای همکاری با این شرکت را افزایش دهد. با توجه به سابقه مشارکت توتال در توسعه فازهای ٢ و ٣ پارس جنوبی و برنامه وزارت نفت برای توسعه فازهای پارس جنوبی به نظر می‌رسد در آینده نزدیک پای این شرکت فرانسوی دوباره به پارس جنوبی باز شود.

قراردادهای همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت SSE
در این بین اخبار رسیده از سفر وزیر نفت نشان می‌دهد در روزهای ابتدایی این سفر شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت بهره‌بردار نفت ایران و شرکت SSE ایتالیا به منظور توسعه همکاری‌ جدید در صنایع نفت و گاز همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند. بر این اساس به گزارش خبرگزاری فارس طی هفته گذشته، هیاتی متشکل از نمایندگان شرکت ایتالیایی SSE با سفر به اهواز در نشستی مشترک با مدیران شرکت نفت مناطق نفت‌خیز جنوب، به ارائه توانمندی‌ها و راهکار توسعه همکاری‌های دو‌جانبه پرداختند. نمایندگان شرکت SSE در نشست مشترکی با کارشناسان شرکت نفت‌خیز جنوب علاوه بر رایزنی و مذاکرات در مورد نحوه تامین تجهیزات کنترل توربین‌ها و کمپرسورهای گازی و ارائه راهکارهای بهبود سیستم‌های قدیمی تقویت فشار و انتقال گاز، پیشنهادهایی در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی مشترک در حوزه صنایع نفت و گاز ایران مطرح کردند. SSE ایتالیا یک شرکت فعال بین‌المللی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که در زمینه تعمیرات، تامین و ساخت انواع تجهیزات فرآیندی همچون کمپرسورها و توربین‌های گازی و سایر تجهیزات مرتبط در صنایع نفت و گاز و همچنین ارائه خدمات مختلف فنی و مهندسی در کشورهای مختلف جهان فعالیت دارد. این گزارش حاکی است، علاوه بر این شرکت ایتالیایی خبرهایی از پیشنهاد جدید شرکت ENI ایتالیا برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی منتشر شده است که در صورت موافقت مسوولان صنعت نفت احتمالا توسعه این فاز گازی نیز به این شرکت می‌رسد.

آغاز مناقصه‌های نفتی ایران از سال آینده
از داخل نیز خبرها از برگزاری نخستین مناقصه نفتی ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در سال آینده حکایت دارند که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌های داخلی و خارجی برای بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های نفتی کشور آغاز شده است. آن‌طور که معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت اعلام کرده سال آینده نخستین مناقصه نفتی ایران که در قالب میادین مشترک نفتی است برگزار خواهد شد. علی‌ کاردر که با «ایسنا» گفت‌وگو کرده است با اشاره به تمایل شرکت‌ها برای ورود به ایران، اعلام کرد: در حال حاضر شرکت‌ها منتظر برگزاری مناقصه از سوی ایران هستند تا پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۴۵۸