سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تا پایان برنامه ششم ٣١,٩ افزایش می یابد

سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تا پایان برنامه ششم ٣١,٩ افزایش می یابد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: پیش بینی می شود در پایان برنامه ششم توسعه بتوان سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را ٣١,٩ درصد افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، امروز (شنبه، ١٠ بهمن ماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران، به تشریح لایحه برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: در این برنامه سعی شده است که کشور به رشد هشت درصدی اقتصادی دست یابد.

وی به ویژگی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: این برنامه، سومین برنامه از دوره سند چشم انداز توسعه است و نخستین برنامه تهیه شده با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی است؛ بنابراین ظرفیت سازی کرده ایم که به رشد بالای هشت درصد دست یابیم، البته این رقم رشد حداقلی است.

نوبخت تصریح کرد: سهم منابع نفتی در بودجه هم اکنون و در سال ٩٤، ٣١,٥ درصد است که پیش بینی می شود این سهم در پایان برنامه ششم توسعه به ٢٢ درصد برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی از منابع مختلفی تامین خواهد شد که یکی از آنها بخش نفت و حوزه دیگر آب و برق و گاز است.

وی در این باره ادامه داد: رشد هشت درصدی اقتصادی به واسطه نفت به میزان ٩,٣ درصد و بخش آب و برق و گاز نیز به میزان ٨.٢ درصد خواهد بود که این دو موضوع در رشد هشت درصدی اقتصادی تاثیری بسزا خواهد داشت.

نوبخت افزود: پیش بینی می شود در پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را به میزان ٣١,٩ درصد برسانیم؛ البته شاخص بهره وری در برنامه ششم توسعه در بخش نفت ٥٤ درصد و در بخش آب و برق و گاز نیز ٢٩ درصد پیش بینی می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: سرمایه گذاری برای رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی از طریق منابع متعددی تامین می شود که پیش بینی می کنیم سالانه ٥٨٠ هزار میلیارد تومان به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف طی برنامه ششم توسعه نیاز داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در رابطه با ادغام وزارتخانه ها که در لایحه برنامه ششم توسعه مطرح شده بود، گفت: متاسفانه یکی از رسانه ها، پیش نویس برنامه ششم را منتشر کرد، البته توضیحاتی ارائه شد که در آنجا بخش شورای برنامه‌ریزی پیشنهادی را مطرح کرده بود، این پیشنهاد باید ابتدا در جلسه هیئت دولت بررسی و سپس برای تایید نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد، البته این موضوع مورد تایید دولت نیست و در برنامه ششم ادغام وزارتخانه ها تصمیم گیری نشده است، برخی از رسانه ها به دلیل اطلاع رسانی، این موضوع را بزرگ جلوه دادند در حالی که این موضوع فقط یک پیشنهاد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند ممکن است برنامه پنجم را برای مدت یک سال تمدید کنند، افزود: دولت انتظار دارد، از آنجایی که برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی است، در مجلس تصویب شود، زیرا اگر این امر به تاخیر بیفتد، به مصلحت کشور نخواهد بود.

نوبخت تصریح کرد: برنامه ششم توسعه باید براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه می‌شد، بنابراین کار تدوین آن از فروردین سال گذشته آغاز شد و تا مرداد همان سال به طول انجامید و سپس پیش نویس سیاستهای کلی برنامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، اما کار تصویب آن در مجمع یک سال به طول کشید و سرانجام برنامه ششم، نهم تیرماه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازگشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: باتوجه به این مسئله باید اهداف کمی، کلی و راهبردی برنامه تدوین می‌شد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز اقدامهای لازم را انجام داد، البته باتوجه به اهمیت این موضوع سازمان مدیریت در نظر داشت برنامه ششم تا بهمن یا اسفندماه به پایان برساند، به همین دلیل احکام دائمی را زودتر به مجلس ارائه دادیم، اما از آنجا که برخی از نمایندگان مجلس مطرح کردند که دولت مایل نیست که این مجلس برنامه ششم را تصویب کند، بنابراین برای رفع شبهه برنامه را به صورت فشرده تدوین و به مجلس ارائه کردیم.

وی ادامه داد: گفتمانی که بر برنامه ششم حاکم است، جامعنگر و مسئله محور است، ضمن این که سیاستهای برنامه ششم همگام با اقتصاد مقاومتی و الگوی مطلوب توسعه تدوین شده است، همچنین رشد دانش و بهره‌وری و تعامل سازنده با جهان تم اصلی برنامه ششم توسعه خواهد بود.

نوبخت با بیان این که برنامه ششم توسعه در قالب چهار سرفصل قابل دسته بندی است، گفت: در سرفصل نخست، بحرانهای احتمالی آینده همانند آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشستگی، سرفصل دوم مکان محور و متمرکز به توسعه سواحل مکران در جنوب ایران، سرفصل سوم موضوعهای خاص بخشی همانند رشد اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل ریلی و ارتباطات مورد نظر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این که برنامه ششم توسعه بسیار شفاف است و هر فردی به راحتی می‌تواند آنرا درک کند افزود: برای دستیابی به اهداف کمی و کیفی، راهبردهایی در برنامه ششم اعلام شده و سیاستهایی نیز در نظر گرفته شده است، البته برنامه های فرابخشی و بخشی استانها که در مجموعه برنامه ششم قرار می‌گیرد مواردی نیست که سند توسعه آن توسط مجلس تصویب شود، بلکه باید در شورای اقتصاد و توسط دولت به تصویب برسد، این برنامه سومین برنامه در دوره سند چشم انداز است، ضمن این که نخستین برنامه در جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه در بخش تامین مالی خارجی، ١٢ میلیارد دلار از محل سرمایه گذاری مستقیم خارجی، ٢٠ میلیارد دلار از طریف فاینانس و ١٨ میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری مشترک تامین مالی خواهد شد، بنابراین ٥٠ میلیارد دلار تامین مالی خارجی در برنامه ششم پیش‌بینی شده است.

نوبخت با بیان این که تملک داراییهای سرمایه‌ای طی برنامه ششم توسعه از ١٥,٤ درصد به ٣٧.٩ درصد می‌رسد، گفت: طراز عملیاتی کشور هم اکنون منفی است، اما براساس برنامه ششم این طراز مثبت خواهد شد، البته ٣٥ درصد از این متغیرها محصول افزایش بهره‌وری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: ٥٨٠ هزار میلیارد تومان در سال باید سرمایه گذاری در کشور انجام شد که البته ٨٠ هزار میلیارد تومان از بخش عمومی، ٧٤٠ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ٨٩ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه، ١٧٨ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی، ٢٤ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی، ١١١ هزار میلیارد تومان منابع داخلی شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و ٢٧ هزار میلیارد تومان نیز منابع خارجی خواهیم داشت.

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۳۰
تعداد بازدید : ۹۷۵