تاثیر اخبار دروغ بر قیمت نفت

با وجود انتشار خبرهایی مبنی بر توافق روسیه و اوپک بر سر کاهش تولید نفت خام به منظور افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی که منجر به افزایش قیمت نفت شد، به نظر می‌رسد که اخبار مذکور مبنای صحیحی نداشته و احتمال توافق روسیه و اوپک بر سر کاهش تولید بسیار اندک است. در همین رابطه تحلیلگران اعلام کردند چنانچه اوپک مایل به دستیابی به توافق با روسیه باشد، ایران نیز باید در فرآیند مذاکرات طرفین مشارکت داشته باشد. این در حالی است که یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود به آژانس خبری Dow Jones اعلام کرد که کشورش در مذاکرات اوپک و روسیه شرکت نخواهد کرد.

دنیل یرگین، معاون مدیرعامل موسسه مشاوره‌ای IHS که به ارائه مشاوره در حوزه بازارهای انرژی می‌پردازد در این راستا معتقد است: «در حال حاضر و با توجه به افزایش تولید نفت توسط ایران به سختی می‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد، نکته کلیدی در حال حاضر آن است که ببینیم ایران چه مقدار از نفت خام ذخیره شده خود را به بازارهای جهانی سرازیر خواهد کرد. نکته بعدی آن است که مشخص شود حجم نفت خامی که ایران می‌تواند به بازار عرضه کند چقدر است.» در این رابطه یکی از مقامات ایرانی اظهار داشت که کشورش تا پیش از افزایش 5/1 میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام، به کاهش تولید فکر نخواهد کرد.

گفتنی است که در حال حاضر تولید نفت خام ایران روزانه 1/1 میلیون بشکه برآورد می‌شود. به گزارش وب سایت شبکه تلویزیونی CNBC، در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر احتمال مذاکره اوپک با برخی کشورهای تولید‌کننده غیر‌عضو در مورد کاهش تولید نفت خام به منظور کمک به بهبود وضعیت قیمت آن در بازار منتشر شد که این موضوع سبب افزایش 6درصدی قیمت شاخص بین‌المللی برنت در بازارهای جهانی شد.

در این راستا الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو برای دستیابی به هرگونه توافق مبنی بر کاهش تولید نفت خام به منظور بهبود وضعیت قیمت این محصول در بازار، با دیگر کشورهای تولید‌کننده همکاری خواهد کرد. وی در ادامه اظهار داشت که عربستان سعودی پیشنهادی را مطرح کرده است که براساس آن هریک از کشورهای تولید‌کننده به میزان 5درصد از تولید خود کاسته و از این طریق مانع از ادامه روند نزولی قیمت نفت خام شوند.

با این وجود آژانس خبری Dow Jones به نقل از یک منبع آگاه در کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک اعلام کرد که عربستان سعودی چنین پیشنهادی به روسیه ارائه نکرده است، بلکه این کشورهای الجزایر و ونزوئلا بوده‌اند که پیشنهاد کاهش تولید 5درصدی را مطرح کرده‌اند. انتشار اخبار و شایعات اخیر در شرایطی صورت می‌پذیرد که آرکادی دوورکوویچ، معاون وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها اظهار داشت که کشورش برای ایجاد تعادل در بازار نفت دخالت نخواهد کرد، اما همزمان با اظهار نظر این مقام روس سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه به منظور گفت‌وگو و مذاکره در مورد وضعیت قیمت نفت در بازارهای جهانی به کشورهای امارات عربی متحده و عمان سفر خواهد کرد.

در ارتباط با اخبار مذکور، یرگین، معاون مدیرعامل موسسه مشاوره‌ای IHS می‌گوید: «من فکر می‌کنم دلیل اصلی آنکه این دست اخبار و شایعات مطرح می‌شود آن است که کشورهای تولید‌کننده نفت با وضعیت اقتصادی بحرانی مواجه شده و خطر را احساس کرده‌اند، معمولا در چنین زمانی است که توافق‌نامه‌ها و قراردادهایی برای ایجاد تغییر و تحول در وضع موجود منعقد می‌شود.»

لازم به ذکر است که پیش از مطرح شدن شایعات مربوط به پیشنهاد کاهش 5درصدی تولید نفت، عربستان سعودی اعلام کرده بود که این کشور تنها در شرایطی تولید خود را کاهش می‌دهد که تمامی کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر‌عضو اقدام به کاهش تولید نفت خود کنند. ادوارد مورس، مدیر بخش جهانی تحقیقات بازارهای انرژی در بانک Citigroup معتقد است: «شایعات اخیر چیز جدیدی نیست و به نظر می‌رسد که منشأ آن روسیه است.» وی ادامه داد: «هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده تمایل سعودی‌ها به کاهش تولید نفت باشد.»

در شرایط کنونی بازارهای جهانی و شایعات متعددی که در مورد اقدامات کشورهای تولید‌کننده نفت به گوش می‌رسد و عدم برگزاری نشست رسمی اوپک تا پیش از ژوئن سال جاری میلادی، تنها کنفرانسی که در حوزه انرژی و نفت خام برگزار خواهد شد، نشستی است که با حضور آژانس بین‌المللی انرژی در مورد چشم‌انداز انرژی و کشورهای عضو اوپک در ریاض و در ماه فوریه برگزار خواهد شد.

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۸۵۷