توان تولید روزانه نفت ایران ١٦٠ هزار بشکه افزایش یافت

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از اضافه شدن ١٦٠ هزار بشکه به توان تولید نفت ایران خبر داد و افزود: میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران هم‌اکنون به تولید رسیده و آماده بهره‌برداری است.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد با اشاره به اینکه این دو پروژه (آزادگان شمالی ویادآوران) هر دو در قالب بیع متقابل بوده و با سرمایه‌گذاری چینی انجام شده است، اظهار کرد: این دو پروژه به همت شرکت متن و حداکثر توان داخلی به نتیجه رسیده و با وجود اینکه در دوران تحریم بودیم، قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در این پروژه‌ها استفاده شده است. حاجی حسین‌نژاد میزان سرمایه‌گذاری در یادآوران را حدود 2 میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تاکنون از یادآوران حدود ٥٠ میلیون بشکه برداشت کرده‌ایم که ٤٠ میلیون بشکه آن در ٢٤ ماه گذشته انجام شده است. وی نفت درجای یادآوران را ٣١ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: هم اکنون حوزه یادآوران از آزادگان جنوبی پیشی گرفته است. مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه نفت یادآوران عمدتا نفت سبک است و مقداری نفت سنگین دارد، تصریح کرد:‌ اکنون این نفت به‌صورت مخلوط فرستاده می‌شود و پس از آماده شدن تلمبه خانه اهواز تفکیک خواهد شد. این میدان روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت سبک و ١٥ هزار بشکه نفت سنگین تولید می‌کند. وی با اشاره به اینکه قرار بود این پروژه در ٥٩ماه تمام شود، ادامه داد: این پروژه به دلیل مشکلات تحریم، ٨٥ ماهه به پایان رسید. وی میزان سرمایه‌گذاری در آزادگان شمالی را دومیلیارد و ٥٥٠ میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: این پروژه در طول ٧٢ ماه به ثمر رسید و طول زمان برداشت آن پنج ساله است، نفت درجای این میدان 7/ 5 میلیارد بشکه است.

 

پیشرفت ٢٠ درصدی در آزادگان جنوبی

حاجی حسین‌نژاد با بیان اینکه امیدواریم یاران شمالی در نیمه سال ٩٥ با ظرفیت ٣٠ هزار بشکه به بهره برداری برسد، گفت: اگر آزادگان جنوبی نیز ٦٠ هزار بشکه تولید داشته باشد و تا پایان سال ٩٥ تولید غرب کارون حداقل به ٣٠٠ هزار بشکه می‌رسد. وی به تحقق ٥٥٠ هزار بشکه تعهد این شرکت در سال ٩٦ اشاره کرد و افزود: رسیدن به تولید ٧٠٠ هزار بشکه منوط به فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران است. حاجی حسین‌نژاد با بیان اینکه میدان آزادگان جنوبی در اردیبهشت ٩٣ از پیمانکار چینی گرفته شده است، یادآور شد: خوشحالیم که اعلام کنیم این پروژه هم‌اکنون با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی نفت به پیشرفتی بالای ٢٠ درصد رسیده است. وی مبلغ قرارداد این پروژه را بالغ بر 2/ 1 میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده بتوانیم ٦٠ هزار بشکه از آزادگان جنوبی برداشت کنیم، تصریح کرد: آزادگان جنوبی بزرگ‌ترین حوزه این مجموعه است و همه این حوزه به دست پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی پیش می‌رود. مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه براساس اقتصاد مقاومتی حدود ١٠٠ میلیون دلار را از اصل مناقصه میدان آزادگان جنوبی جدا کرده‌ایم تا به سازندگان داخلی بدهیم، افزود: در واحد فرآورش، همه اقلام دیرتحویل به سازندگان ایرانی داده شده است.

 

 

تولید ٣٠ هزار بشکه از یاران جنوبی تا تابستان سال آینده 

حاجی حسین‌نژاد با اشاره به اینکه یاران جنوبی نیز در قالب بیع متقابل است، ادامه داد: هم‌اکنون پنج هزار بشکه از این میدان تولید می‌شود که امیدواریم تا پایان سال به ١٠ هزار بشکه برسد. وی اظهار کرد: تولید از میدان یاران جنوبی تا بهار یا تابستان سال آینده به ٣٠ هزار بشکه خواهد رسید. حاجی حسین نژاد با بیان اینکه توسعه میدان یاران جنوبی براساس قرارداد بیع متقابل بوده و هم‌اکنون نیز روزانه پنج هزار بشکه نفت تولید می‌کند، گفت: امیدواریم تا پایان سال این میزان تولید را به ١٠ هزار بشکه برسانیم. مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: حفاری چاه‌های این میدان تقریبا به پایان رسیده و در حال نصب شیرهای سرچاهی هستیم که براساس برنامه ریزی صورت گرفته بهار یا زمستان سال آینده ( ١٣٩٥) به تولید ٣٠ هزار بشکه از این میدان خواهیم رسید. وی با اشاره به اجرای پروژه آذر در بلوک اناران نیز تصریح کرد: نفت درجای این میدان مشترک سبک بوده و براساس برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به رفع مشکلات مالی، نیمه دوم سال آینده تولید ٣٠ هزار بشکه‌ای آن محقق خواهد شد. حاجی حسین نژاد درباره پیشنهاد روس‌ها برای توسعه میدان‌های آذر وچنگوله نیز ادامه داد: باتوجه به اینکه توسعه میدان آذر براساس قرارداد بیع متقابل است، بنابراین توسعه این میدان از سوی روس‌ها چندان موضوعیتی ندارد منتها اگر بخواهند میدان چنگوله را توسعه دهند باید با شرکت نفت مذاکره کنند. وی درباره پیشنهاد ژاپنی‌ها برای توسعه آزادگان جنوبی نیز گفت: هر شرکتی که تمایل به همکاری داشته باشد، آمادگی همکاری با آنها را داریم. ژاپنی‌ها هم برای توسعه بخش‌هایی از کار پیشنهادهایی را ارائه کرده‌اند و این موضوع تنها به آزادگان جنوبی منتهی نمی‌شود.

 

 

وزارت نفت قصد کنار گذاشتن چینی‌ها را ندارد 

حاجی حسین نژاد با بیان اینکه هنوز چیزی بین ایران و ژاپن برای همکاری مکتوب نشده است، خاطرنشان کرد: اما اگر آنها بخواهند در توسعه فاز ٢ میدان آزادگان جنوبی مشارکت داشته باشند، بدون شک باید با وزارت نفت مذاکره کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری فاز دوم آزادگان شمالی و یادآوران به چینی‌ها قطعی شده، ادامه داد: در هر حال چینی‌ها در شرایط سخت به ایران آمدند و شریک استراتژیک ایران بوده و در جنبه‌های مختلف در کشورها قرارداد دارند؛ به هرحال نمی‌توانیم چینی‌ها را کنار بگذاریم و وزارت نفت هم قصد این کار را ندارد. وی درباره پیشنهاد چینی‌ها برای توسعه یادآوران تصریح کرد: قیمت پیشنهادی آنها برای فاز دوم یادآوران بالا است و شرایطی که می‌خواهند شرایط معمول نیست و ما موافق قیمتی که آنها می‌خواهند، نیستیم. مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: چینی‌ها باید با قیمت‌های بین‌المللی و قابل رقابت به میدان بیایند و اگر با آنها توافقی صورت نگیرد بدون شک در قالب قراردادهای IPC به سرمایه گذاران خارجی معرفی خواهد شد. 

 

اختصاص 2 میلیارد دلار اعتبار از محل بند «ق» 

وی با بیان اینکه قرار شده برای توسعه میدان آزادگان جنوبی و یاران جنوبی 2 میلیارد دلار اعتبار از محل بند ق اختصاص یابد، افزود: هنوز از محل بند ق پولی نگرفته ایم، البته مسوولان 2 میلیارد دلار برای ما گرفته‌اند که هنوز مصرف نکرده‌ایم. حاجی حسین‌نژاد گفت: براساس دریافت اعتبار از محل بند «ق»، ٥٠ درصد تولید میدان آزادگان و یاران جنوبی که با دریافت اعتبارات این محل انجام می‌شود به وزارت نفت برگردانده می‌شود، بنابراین باید این ٥٠ درصد تامین مالی شود. وی افزود: سقف آنچه که شورای اقتصاد تصویب کرده است به همراه سود و همه هزینه‌ها، ١٥ میلیارد دلار است، اما امسال 2 میلیارد دلار برای ما گرفتند که هنوز روان نشده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر اختصاص یابد. 

 

تولید ٦٠ هزار بشکه‌ای آزادگان جنوبی در سال ٩٥ 

وی درباره تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی نیز گفت: قرار بود تا پایان امسال به تولید زودهنگام ٣٠هزار بشکه‌ای در روز دست یابیم که با مشکلات مالی روبه‌رو‌ شد. حاجی حسین نژاد ادامه داد: از سوی دیگر شرکت ملی نفت اعلام کرد که به جای ٣٠ هزار بشکه ٦٠ هزار بشکه تولید داشته باشیم که هم‌اکنون در حال اجرای فرآیند تولید ٦٠ هزار بشکه‌ای تا نیمه نخست سال آینده هستیم. مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه در حال حاضر ما خیلی پولدار نیستیم، گفت: توسعه‌ کنونی آزادگان جنوبی با وجود کمبود شدید مالی صورت گرفت؛ اما امیدواریم تنگناها مانع از توسعه نشود.

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۴۲
تعداد بازدید : ۸۳۲