روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

روز مثبت در مسیر اصلاحی
دیروز شاخص کل بورس با رشد ٣٨٣ واحدی (٥/ ٠ درصدی) در ٧١ هزار و ٣٩٤ واحد متوقف شد. روز گذشته بازار در ابتدا با رشد همراه شد، اما در ادامه فشار عرضه به بازار برگشت. نمادهای «فارس» و «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «اخابر» و «وغدیر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با وجود رشد شاخص کل اما شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با افت ٢/ ٠ درصدی همراه شد. بنابراین به نظر می‌رسد رشد شاخص کل با چند نماد بزرگ صورت گرفت و بازار در شرایط اصلاحی قرار دارد. به‌صورتی که از میان ٣٧ گروه صنعتی ٢١ گروه منفی شدند. گروه‌های خودرویی که پیش از این با صف‌های خرید همراه بودند، روز گذشته با صف‌های طولانی فروش همراه شدند. بنابراین اصلاح قیمتی شاخص پس از رشد ٧/ ٦ درصدی هفته اخیر، دور از انتظار نیست. 

بازار ارز
هیجان سوئیفت در بازار ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت ١٠ تومانی به نرخ ٣٦٣٠ تومان معامله شد. در شرایط کنونی شاهد تشدید شرایط هیجانی در بازار ارز با ملموس شدن آثار رفع تحریم‌ها مانند اتصال مجدد بانک‌ها به شبکه سوئیفت هستیم. امری که با کاهش نرخ‌ها در معاملات آتی، نرخ دلار در معاملات نقدی را نیز با کاهش همراه کرد. همچنین متوقف شدن روند نزولی قیمت نفت، کمتر توانست از نرخ دلار حمایت کند. با اینکه به نظر می‌رسد همچنان قیمت نفت در سطح ٣٠ دلاری نوسان کند، همچنان ارزش بالای دلار در سطح بین‌المللی عامل حمایت از نرخ دلار است. گرچه فضای روانی ناشی از رفع عملی تحریم‌ها چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار را تشدید کرده است، اما تاکید کارشناسان و قائم مقام بانک مرکزی بر فقدان دلیل بنیادین برای کاهش نرخ دلار با این عامل است. 

بازار سکه
فشار دلار بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ٢ هزار تومانی به قیمت ٩٤٧ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، نرخ دلار باعث کاهش قیمت سکه شد. با اینکه قیمت اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ٨/ ١ درصدی همراه بود، اما نوسانات نرخ دلار و ابهامات بازارهای جهانی نتوانست قیمت سکه را با اونس هماهنگ کند. بنابراین، شاهد تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) هستیم. رشد تقاضای محافظه کارانه با نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی رشد اونس را رقم زد. با اینکه فدرال رزرو چشم‌انداز روند تدریجی افزایش نرخ بهره را می‌دهد اما تقویت شاخص دلار (عامل فشار بر اونس) با تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن، عامل فشار بر اونس است. تثبیت اونس در سطح کنونی می‌تواند با تقویت خوش‌بینی معامله‌گران سکه قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی نزدیک کند. 

بازار طلای جهانی
بیشترین رشد ماهانه اونس در یک سال
هر اونس طلای جهانی با رشد ماهانه ٤/ ٥ درصدی و رشد هفتگی ٨/ ١ درصدی همراه شد. اونس طلای جهانی بیشترین رشد ماهانه در یک سال اخیر را در شرایطی ثبت کرد که نگرانی‌ها از افت بازارهای سهام و کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه اقتصادهای نوظهور حرکت سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن را رقم زد. هم اکنون شاهد تقابل تقاضای محافظه‌کارانه در مقابل ارزش بالای شاخص دلار بر اونس هستیم. بانک ژاپن با تشدید نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی اقدام به اتخاذ سیاست‌های انبساطی (منفی کردن نرخ بهره) کرد. بنابراین تضعیف ین (تقویت شاخص دلار) عامل فشار بر اونس شد. همچنان نرخ تورم و کند شدن رشد اقتصادی آمریکا (تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم به ٧/ ٠ درصد با اینکه نزدیک به پیش‌بینی‌ها است) باعث تغییر لحن فدرال رزرو برای روند افزایش نرخ بهره شده است؛ امری که می‌تواند از اونس حمایت کند.

بازار اوراق مسکن
مقاومت نرخ سود ٢٤ درصدی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٤/ ١ درصدی به قیمت ٨٤ هزار و ٥٠٩ تومان معامله شدند (بیشترین قیمت از ٦ اسفند ٩٣). میانگین قیمت اوراق جدید حدود ٨٩ هزار تومان است که ترکیب اوراق، نرخ سود را به ٨/ ٢٣ درصد می‌رساند. به دلیل رابطه قیمت و نرخ سود، اوراق در مقابل رشد بیشتر قیمت مقاومت می‌کنند و نوسانات قیمت اوراق مانع از رسیدن نرخ سود به بیش از ٢٤ درصد می‌شود. افزایش سقف وام تا ٦٠ میلیون تومان و ثبات نسبی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر رشد ٣٠ درصدی حجم معاملات از ابتدای دی و رشد تقاضای «تسه»ها را به همراه داشته است. افزایش سقف وام و امکان تامین بخشی از وام‌های صندوق سپرده بانک مسکن در کنار اقدامات دولت برای افزایش سرمایه بانک مسکن چشم‌انداز بازگشت رونق به مسکن را می‌دهند (حمایت از قیمت «تسه»ها). 

بازار نفت
سومین ماه نزول نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ماهانه ٢/ ٩ درصدی و افت ٤/ ٢٥ درصد در سه ماه اخیر همراه شد. مازاد عرضه و تداوم نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه دومین مصرف‌کننده نفت (چین) عامل فشار بر نفت است. هفته اخیر قیمت با رشد ٤/ ٤ درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها برای تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و در ادامه چشم‌انداز حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای کاهش تولیدات رشد نفت را رقم زد. امری که به اعتقاد کارشناسان «امید واهی» است. گزارش‌ها حاکی از کاهش تولیدات شیل (٥٢ هزار بشکه در روز) برای دومین ماه متوالی و گزارش بیکرهیوز از کاهش ١٢ موردی تعداد دکل‌های نفتی است. همچنان بهره‌وری بالای تولیدکنندگان شیل مقاومت آنها در مقابل قیمت‌های پایین را نشان می‌دهد. تنها عامل خوش‌بینی شوک‌های سمت عرضه با کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای از نیمه دوم ٢٠١٦ است.
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۱۸