آمارهای متناقض وزارت نفت از توزیع بنزین یورو۴/سرنوشت مبهم ۱۹ میلیون لیتر بنزین

آمارهای متناقض وزارت نفت از توزیع بنزین یورو۴/سرنوشت مبهم ۱۹ میلیون لیتر بنزین
آمارهای منتشر شده در رسانه‌ها توسط مدیران شرکت ملی پالایش و پخش از امکان عرضه روزانه ۳۳ میلیون لیتر بنزین یورو۴ در کشور حکایت دارد، در حالی که آمارهای رسمی این شرکت نشان می‌دهد در۸ماه نخست امسال فقط ۱۴ میلیون لیتر بنزین یورو۴ و سوپر توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 70 میلیون لیتر در روز است. بر اساس همین آمار در هشت ماه نخست  امسال به طور متوسط روزانه 56.7 میلیون لیتر بنزین معمولی در کشور به فروش رفته است.

در واقع این آمار نشان می‌دهد که در این مدت به طور متوسط حدود 14 میلیون لیتر بنزین یورو4 یا سوپر در کشور توزیع شده است. این در حالیست که در حال حاضر در  پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) اراک روزانه 16 میلیون لیتر، اصفهان هفت میلیون لیتر و تبریز دو میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید می‌شود.  این رقم در مجموع با هشت میلیون لیتر بنزین یورو4 وارداتی، حجم بنزین یورو4 را به 33 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش هشت کلان‌شهر کشور تحت پوشش بنزین یورو4 هستند. تهران، کرج، اصفهان، اراک، تبریز، مشهد، شیراز و اهواز، هشت کلانشهر تحت پوشش بنزین یورو4 هستند؛ متوسط مصرف روزانه این چهار استان  به تفکیک طبق جدول زیر است:

 ردیف استان متوسط مصرف روزانه بنزین وسعت توزیع
1تهران14 میلیون لیترکل استان
2اصفهان 3.6 میلیون لیترشهرهای اصفهان، شاهین شهر، نجف آباد و فلاورجان
3 خراسان رضوی 3 میلیون لیترمشهد
4فارس2.3 میلیون لیترشیراز
5خوزستان1.2 میلیون لیتراهواز
6البرز2.5 میلیون لیترکل استان
7آذربایجان شرقی1.5 میلیون لیترتبریز
8مرکزی1.2 میلیون لیترکل استان
جمع29.3 میلیون لیتر                             

در واقع در صورتی که آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش درباره تولید بنزین یورو4 صحت داشته باشد و بنزین وارداتی نیز استانداردهای یورو4 را داشته باشد باید نیمی از مصرف بنزین کشور با بنزین یورو4 پوشش داده شود اما آمارهای موجود نشان می‌دهد که تنها یک چهارم از این نیاز با بنزین یورو4 تأمین می‌شود و مشخص نیست چه مقدار بنزین یورو4 در کلانشهرهای اعلام شده توزیع می‌شود!؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۳۷۶