سرمایه گذاری های نفتی در سال 2016 بر ایران متمرکز می شود

تارنمای «نشنال» به نقل از گزارش جدید شرکت انگلیسی مشاور صنعتی وود مکنزی (Wood Mackenzie) گزارش داد، ایران یکی از کشورهایی است که در سال 2016 سرمایه گذاری شرکت های نفتی بر آن متمرکز خواهد شد.
این تارنمای اماراتی دیروز شنبه از دبی به نقل از گزارش وود مکنزی نوشت: شرکت های نفتی بودجه خود را بخاطر کاهش قیمت نفت، بشدت کاهش داده اند و میزان سرمایه گذاریها در صنعت نفت کماکان پایین است. برآورد می شود که 380 میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی لغو یا معلق شده باشد و با افت کم سابقه قیمت نفت به 30 دلار در هر بشکه، 170 میلیارد سرمایه گذاری دیگر نیز در معرض خطر است.
وود مکنزی در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه میدانهای قدیمی و پرهزینه و فقدان سرمایه گذاری جدید، شرکت های نفتی و دولتها را به یک اندازه به چالش کشیده است، افزود: با وجود اوضاع نامساعد سرمایه گذاری، فرصت ها و ظرفیت های نوینی در ایران وجود دارد و انتظار می رود تملک و ادغام شرکتهای نفتی افزایش یابد.
ایران امسال 52 پروژه نفتی را برای سرمایه گذاری مشترک در دوران پس از تحریمها معرفی کرد و انتظار می رود در آینده جزییات بیشتری در مورد قراردادهای بهبود یافته سرمایه گذاری در صنعت نفت را ارائه دهد.
مدیر شرکت نفتی توتال که پیش از تحریم ها یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری در ایران بود، پنجشنبه پیش اعلام کرد توافق شده روزانه 200 هزار بشکه نفت ایران را خریداری کند. این توافق بازاریابی بی شک پیش زمینه توافق برای سرمایه گذاری بیشتر در افزایش تولید نفت ایران خواهد بود.
علاوه بر این چندی پیش شرکت خدمات نفتی ایتالیایی «سایپم» خبر داد که توافق اولیه ای را برای احداث خط لوله در ایران امضا کرده است.
وود مکنزی در پایان نوشت: مذاکرات زمان بر خواهند بود و انتظار نداریم که تحولات جدید امسال تولید نفت ایران را چندان افزایش دهند. این شرکت پیش بینی کرده است که بهره برداری مجدد از چاههای نفتی که تاکنون بسته بودند، 400 هزار بشکه به صادرات نفت ایران بیافزاید. با این حال، راه درازی مانده تا برنامه وزیر نفت ایران برای افزایش تولید یک میلیون بشکه ای ایران در 6 ماه محقق شود.
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۳۰
ایرنا |
تعداد بازدید : ۸۱۷